Hej! Jag fick en riktig skruttbil av en kompis(mazda 323 -90), tanken är att den inte skall kosta något, pajar den så blir det skroten, dock kanske jag lägger ut lite på den så den går att köra ca ett år i alla fall. Det går som en klocka i motorn o ganska pigg o kul att köra trots all rost, trasiga lister o skavanker.

(Jag fick köpa nytt batteri för 1000kr men det kan jag plocka ut sen om jag skall skrota bilen, o sälja det billigt :-D ) Förresten någon som vet varför batteripriserna gick upp 40% över natten nyligen? Kostade förut 600kr för ett nytt batteri.

Råkade visst se att ett stag har rostat sönder under bilen, det sitter fast i "bottenplattan" och skall sitta fast i en del/bult/axel intill bakhjulet. Vad kallas staget? Det ser ut som man kan byta det själv utan större problem. :)
 
  • DSC02240.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nattugglan11 skrev:
Vad kallas staget?
Troligen bärarm.
 
Tack, men inte helt rätt. Googlade på "mazda 323+ bärarm" och fick bilder på sådana men det är inte riktigt rätt.
 
Redigerat:
Det där ser ut att vara ett stabilisatorstag.
 
Kallas nog för länkarm längsgående. Kolla bl.a på Mekonomens hemsida sök på ditt regnr. så hittar du nog rätt.Annars så kryllar det ju av gamla Mazdor på skrotarna.

MVH T.E
 
xet skrev:
Kallas nog för länkarm längsgående. Kolla bl.a på Mekonomens hemsida sök på ditt regnr. så hittar du nog rätt.Annars så kryllar det ju av gamla Mazdor på skrotarna.

MVH T.E
tack, tror du kan ha rätt. "länkarm längsgående". Tyvärr visst inte killarna om det ändå va den delen då de inte har bilder eller sprängskisser. Ska åka till mazda o fråga oxå. Köper gärna en från skroten, men hur funkar det? bara åka dit o skruva av en o fråga va det ska ha för den?
 
nattugglan11 skrev:
Köper gärna en från skroten, men hur funkar det? bara åka dit o skruva av en o fråga va det ska ha för den?
En del skrotar har "självplock", dvs. du går ut och letar upp ett objekt och skruvar själv av det du ska ha. Sen går du och betalar. Blir extremt mycket billigare än på skrotar utan självplock. En dylik länkarm borde du kunna få för en 50-lapp.

En annan fördel är att man kan "öva" på objektet man plockar delar av. Ibland vet man ju inte exakt hur något sitter monterat. Kan ju hända att något går sönder om man är för våldsam men det spelar ju mindre roll på en skrotbil :).
 
Ellagård skrev:
[länk]
Tack, kollade där redan och delen finns inte alls som rubrik ens, kollade igenom alla delarna på min bild där.
 
esox71 skrev:
En del skrotar har "självplock", dvs. du går ut och letar upp ett objekt och skruvar själv av det du ska ha. Sen går du och betalar. Blir extremt mycket billigare än på skrotar utan självplock. En dylik länkarm borde du kunna få för en 50-lapp.

En annan fördel är att man kan "öva" på objektet man plockar delar av. Ibland vet man ju inte exakt hur något sitter monterat. Kan ju hända att något går sönder om man är för våldsam men det spelar ju mindre roll på en skrotbil :).
TACK, fick mailsvar från en skrot idag o de hade ett liknande objekt jag kunde få skruva på, men han sa att armen är nog lika rostig den eftersom mazdas länkar o stag rostar fort. Eftersom jag har en 90á och modeller slutade göras 93 så kanske det inte går att finna en sjysst del på en så gammal bil, om inte det är standardmått så en senare mazda då kanske funkar. Ska kolla runt lite mer, väntar pris från mazda också. Tyvärr verkar det inte finnas så många självplockskrotar i sthlm, eller? Vallentuna fanns nån tror jag, sen sollentuna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.