Ville bara spåna lite om en ide men är det någon som gjort det?

Spenderade helgen med att bygga ett tak. Monterade takstolar, råspont och papp och det var inget för mig. Ett jäkla klängande hitan och ditan , då fick jag en ide(till nästa större projekt): Mät ut och väg in ett antal plintar(så höga så tassarna går fria) som man sedan monterar takstolarna i provisoriskt, för att sedan spika råspont, papp och läkt i marknivå(mer eller mindre).Enklare att täcka om det börjar regna också.

Sedan lyfts hela faderullan(i förstärkta lyft) på plats med en mobilkran , lägg dit pannorna och fixa det sista. Vad tror ni om det?
 
Så gör bla PEAB när dom bygger villor, så tydligen fungerar det. Har sett ett par tak under tillverkning vid bygget av kvarteret dit vi ska flytta men aldrig sett hur dom lyfter.
 
Mellanbarn skrev:
Så gör bla PEAB när dom bygger villor, så tydligen fungerar det. Har sett ett par tak under tillverkning vid bygget av kvarteret dit vi ska flytta men aldrig sett hur dom lyfter.
Ok så det var inte helt uppåt väggarna då., kul.
 
Vi har en granne som gjort precis så för nåra veckor sen. Vi undrade länge över det konstiga huset han byggde innanför bostadshuset på gräsmattan men en morgon så rev dom av taket på huset och lyfte dit hans bygge från gräsmattan.
Såg smart ut, huset är utan tak en halv dag istället för flera dygn om man gör som man brukar.
 
Mikael_L
Såg du hur dom lyfte?
Kan du luska lite i det?, finns det några bilder från eventet? Förstärker man takkonstruktionen på något vis innan lyftet?

Jag har liksom LLLVäxjö också undrat över om man inte borde göra så, nu när jag själv kravlat omkring obehagligt högt upp i luften.

En 60-tons mobilkran kan jag hyra för ca 900:-/timme (+moms tror jag det var???), så själva lyftet borde inte bli så dyrt. Och tänk vad mycket snabbare och roligare takbygget blev om man slipper släpa upp sig själv och byggmaterial 6-8 meter upp.
 
Jag byggde ett garage för några år sedan, 6x21 m och byggde taket på marken bredvid.

En hel hoper pallar och plank på det som motsvarade hammarband.
Ställde upp takstolar, kondensplast rotevirke, hängrännor takfotsplåt och takplåten. Panel på gavelspetsen. Sedan kom en 55 meters mobilkran och vi balanserade in ett 18 m långt fyrkanrör sedan vanliga stroppar i varannan takstol och 20 minuter senare så låg taket på plats.
Då återstod att skruva dit nockstödet och nockplåten.

Inte en enda ställningsplank behövdes och ingen föll ned.

Det krävs mycket mätande att få taket vinkelrätt alla vägar men jag skulle göra det igen om jag bygger fler.

Protte
 
> Mikael_L
E de jag som ska luska? lr e de "Mellanbarn"?
 
Mikael_L
Det var nog främst dig J-Å, jag tänkte på ... ;)
Om det är din granne finns det väl bra förutsättningar att få en massa trevlig info, om ni inte ligger i grannfejd då ... :x
 
prototypen skrev:
Jag byggde ett garage för några år sedan, 6x21 m och byggde taket på marken bredvid.

En hel hoper pallar och plank på det som motsvarade hammarband.
Ställde upp takstolar, kondensplast rotevirke, hängrännor takfotsplåt och takplåten. Panel på gavelspetsen. Sedan kom en 55 meters mobilkran och vi balanserade in ett 18 m långt fyrkanrör sedan vanliga stroppar i varannan takstol och 20 minuter senare så låg taket på plats.
Då återstod att skruva dit nockstödet och nockplåten.

Inte en enda ställningsplank behövdes och ingen föll ned.

Det krävs mycket mätande att få taket vinkelrätt alla vägar men jag skulle göra det igen om jag bygger fler.

Protte
Jo det är noga med mätandet. Vilken mardröm om det inte skulle passa, brrr.

Kul att det fungerade.
 
Mikael_L skrev:
Det var nog främst dig J-Å, jag tänkte på ... ;)
Om det är din granne finns det väl bra förutsättningar att få en massa trevlig info, om ni inte ligger i grannfejd då ... :x
Ha ha nej nån fejd har vi inte men han/dom bor nåra kvarter bort så det är ingen jag känner eller ens hejar på i vanliga fall men jag ska se om det går att luska ändå. Det stannar folk hos mej återkommande som jag inte känner å pratar om vårt renoveringsprojekt så folk e trevliga i allmänhet här verkar det :D
 
Jag bor oxå i kvarteret och såg då de lyfte. En fet mobilkran och "vips" så var nya taket på plats. Tyvärr hade någon mätt fel eftersom det passade inte riktigt, men de fick till det till slut.

Mikael_L skrev:
Såg du hur dom lyfte?
Kan du luska lite i det?, finns det några bilder från eventet? Förstärker man takkonstruktionen på något vis innan lyftet?

Jag har liksom LLLVäxjö också undrat över om man inte borde göra så, nu när jag själv kravlat omkring obehagligt högt upp i luften.

En 60-tons mobilkran kan jag hyra för ca 900:-/timme (+moms tror jag det var???), så själva lyftet borde inte bli så dyrt. Och tänk vad mycket snabbare och roligare takbygget blev om man slipper släpa upp sig själv och byggmaterial 6-8 meter upp.
 
Lindbäcks Bygg i Piteå bygger sina tak på marken i de flesta fall. Under de senaste året har dom byggt 4-5 hyreshus i centrala Piteå där dom använt den metoden. Ser rätt så mäktigt ut när dom lyfter upp ett helt tak på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.