Hejsan Vi har köpt ett radhus där säljaren marknadsförde badrummet som renoverat 2007. Det visade sig att de lagt kakel på en 17 år gammal plastmatta. Badrummet är ca 6m2. Huset är beläget i helsingborg.

Så nu vill vi begära avdrag på priset.

Vad ska ett nytt badrum kosta exklusive porslin idag?
- Golvbrunn behöver bytas och flytas ca 15cm.
- Huset är i betong så ingen regling.
- Tak är ok
- Ingen golvvärme
- inget rörarbete i övrigt behövs.

Kostnader: Flytspackel, tätskikt, golvbrunn och kakel + arbete(rivning och bygga nytt)


Hur stort är åldersavdraget för ett badrum från 2007?
 
Mellan tummen och pekfingret 80000:- beroende på hur exklusiva plattor ni väljer.
 
Jag hade tagit fel på storleken. Den var abra 3.1m2. Hur mycket påverkar de priset?

Plattorna ska vara rätt billiga
 
Att ni vill flytta golvbrunnen borde väl inte räknas med i avdraget, bara bytet av den på befintlig plats?
 
Jag ser det som att badrummet ska vara från 2007. Ska man ha nytt tätskikt måste man flytta brunnen för att få det godkänd.
 
Hemmakatten
Men vad står i kontraktet som ni redan har skrivit? Finns det någon hävningsklausul eller klasul om prisavdrag?
 
Pulser skrev:
Jag hade tagit fel på storleken. Den var abra 3.1m2. Hur mycket påverkar de priset?

Plattorna ska vara rätt billiga
Det skiljer inga nämnvärda pengar för det är samma moment som ska utföras ändå.
Materialkostnaden för underlaget skiljer lite men det är försumbart.


byggankan skrev:
Att ni vill flytta golvbrunnen borde väl inte räknas med i avdraget, bara bytet av den på befintlig plats?
Att flytta den 15cm i samband med bytet är inget merjobb som kostar något mer.
Är den för nära väggen så måste den ju dessutom flyttas för att följa reglerna.
Minst 200mm från vägg till kanten av brunnen.


Pulser skrev:
Jag ser det som att badrummet ska vara från 2007. Ska man ha nytt tätskikt måste man flytta brunnen för att få det godkänd.
Ja, som sagt om den befintliga ligger för nära väggen.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Att flytta den 15cm i samband med bytet är inget merjobb som kostar något mer.
Är den för nära väggen så måste den ju dessutom flyttas för att följa reglerna.
Minst 200mm från vägg till kanten av brunnen.
Nåväl det kan vara mycket jobb om man måste bila bort den gamla och bila för att få dit den nya samt gjuta igen det, det förtäljer inte beskrivningen.
 
Vi har klausul i kontraktet då jag misstänkte det här.

Tack för alla svar, men ägaren verkar tycka att det är för mycket. Han ska också höra av sig till firman som utförde jobbet åt han. Min erfarenhet säger att firman kommer påstå att allt är bra.
 
Bezt skrev:
Nåväl det kan vara mycket jobb om man måste bila bort den gamla och bila för att få dit den nya samt gjuta igen det, det förtäljer inte beskrivningen.
Att det är jobb att bila upp en brunn är en sak, men det är inte mycket merjobb att flytta den 15cm i samband med att man ändå måste bila upp den gamla...

Vi snackar på sin höjd ett par timmars jobb att byta en brunn och det lilla extra som ska bilas bort för att kunna flytta 15cm tar kanske en kvart extra liksom... :rolleyes:
 
Nu kom ägaren med detta mail från försäkringsbolaget.

Kan man lägga golvklinker på befintlig golvmatta i våtrum om underlaget är betong?

Sar: Plastmattan blir varken bättre eller sämre om golvklinker monteras. Lösningen får betraktas som en uppfräschning och inte en totalrenovering enligt gällande branschregler 2007. Plastmatta som tätskikt under golvklinker är det bästa tätskiktsvalet.

Kommentar: Skulle inte arbetet fungera kan du reklamera arbetet i 10 år enligt Konsumenttjänstlagen. En köpare av din bostadsrätt kan reklamera ditt tätskikt i 2 år enligt Köplagen.


Förutom BKR och GVK, någon källa på att klickers på en gammal plastmatta förstör den.
 
Men då är ju badrummet uppfräschat 2007 och inte renoverat.

Finns det skriftligt på att det var renoverat?

Men kolla med försäkringsbolaget om fastighetsförsäkringen fortfarande gäller. Kan du fortfarande få försäkringsskydd för badrummet?

Det som är helt klart är att du vid en vattenskada då får betala hela återuppbyggnaden av badrummet.

Det jag inte vet, är om du vid en omfattande skada på stommen på huset, också måste betala reparationen av stommen.
Eventuellt kan försäkringsbolaget stå för reparation av husets stomme.
Mycket sannolikt kommer försäkringsbolaget stå för uttorkningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.