Hej allihop!

Jag ska flytta till ett hus där det sitter en luft/vatten-värmepump. CTC EcoAir 7kW tror jag den hette. Kan någon vänlig själ förklara hur en sån funkar och vad som är vad på den.

Jag läser om utedel, innedel, flytande och fast kondensering osv...fattar inte så mycket av det.

Är dessutom intresserad av att koppla in en vattenmantlad kamin mot acktank som värmen ska tas ifrån i första hand och sen värmepumpen i andra hand. Hur åstadkommer man det?

Jag vill inte gärna höra hur jobbigt det är med ved och att jag bara borde köra på värmepump, ingen ekonomi i det osv. Jag vill ha en kamin och då kan jag lika gärna elda mot det vattenburna. Är det någon speciell ack-tank man behöver eller är det en helt vanlig?

Någon som kan förklara?
 
Verkligen ingen som vill briljera med sina kunskaper???
 
Hej, en värmepump fungerar, enkelt förklarat, som ett omvänt kylskåp. När man kyler ner något så avges värme. Ett kylskåp kyler luften i skåpet och avger värme på baksidan, en luftvärmepump kyler luften som passerar och värmer vattnet som cirkulerar mellan utedelen och innedelen. Alltså du har en kylkompressor i utedelen.
Visst funkar det att elda med ved, och elda mot en acktank. Hur man löser det praktiskt beror lite på vad du har för "innedel". Sitter det en CTC eco El? Eller är värmepumpen dockad mot något annat?
 
Fast kondensering är när pumpen jobbar mot en förutbestämd temperatur, flytande dito är när pumpen inte producerar varmare vatten än vad som krävs för att hålla huset varmt vid en viss utomhustemperatur. COP faller ju högre temperatur som ska produceras och därför är fast kondensering sämre ur ett driftekonomiskt perspektiv.

CTC har bra grejor för att kombinera flera uppvärmningskällor, kika på deras hemsida och ta kontakt med en säljare.
 
Innedelen är nog en CTC Eco El om jag inte minns fel.

Jag har kollat lite på CTC EcoZenith, men de är ju bara på 540 liter. Den vattenmantlade kaminen jag har kollat på ger 15kW till vattnet vilket ger eldningstid på bara 2 timmar med deltavärde på 50 grader. Om jag känner frugan rätt så kommer hon vilja elda mer än så. Jag skulle vilja ha möjlighet att elda minst 6 timmar, inte sagt att man kommer göra det varje dag, men det ska ju finnas möjlighet. Då behöver jag ju motsvarande 3 sådana tankar.

Frågan är vad som skiljer en CTC EcoZenith från en helt vanlig ack-tank? Hur kan man styra att man ska få värme från ack-tanken i första hand och VP i andra hand? Man skulle ju kunna styra med någon form av magnetventiler att så länge det är varmt i tanken så körs värmen därifrån och annars kopplas det över till VP. Då skulle VP kunna köra direkt mot radiatorerna med flytande kondensering om nu det ger bättre COP. Hur reagerar VP'n om man inte tar ut något vatten utan bara kör från ack-tanken?

Mycket man måste lära sig nu när man inte ska elda med bara ved längre. Jag som precis hade börjat få kläm på ved-anläggningar :)
 
Det finns lite olika sätt, men du behöver i vart fall en shunt från acktanken (en BIV-shunt är ingen dum idé här). Är osäker om CTC EcoEl kan styra en shunt - annars får du skaffa en sådan styrning.
Själva styrningen av VP görs enklast som så att man sätter framledningsgivare för VP i mitten av acktanken och returgivaren i botten på tanken. (Är lite osäker på CTC's styrning här). Principen blir då att så länge det finns värme nog i tanken kommer VP inte att starta. Jag tror mig vet att du kan få stopp i VP vid ett specifkt driftsfall och det är den situation när VP redan går och du sätter igång och elda, då kan det bli så att VP stoppar på grund av för hög returtemp om tempen i tanken hinner stiga fortare än attt pumpen hinner reagera.

När VP producerar varmvatten ska detta in i toppen på tanken, när den producerar värme ska det in i mitten på tanken. Det är bra om du också har en ventil för returen så du kan ta vatten högre när du producerar VV för att undvika onödig omröring som kan förstöra skitningen i tanken. Likaså bör du hitta en ackumulatortank med slinga som VP kör värme mot alternativt diffusor eller allra helst ett stratifieringsrör för att VP's relativt höga flöden inte ska förstöra skiktningen i tanken.
 
Redigerat:
Får nog försöka ta in detta :) Är inte helt på det klara hur du menar med allting, men en del fattar jag. Vad är diffusor och stratifieringsrör?

Hur menar du att man ska plocka ut varmvatten? Ur tanken eller från EcoEl:en?

Om du har möjlighet så får du gärna rita hur du menar. Verkligen bara om du har lust!

Tack så länge!
 
Tricket i ett värmesystem handlar om skiktiningen i tanken, då kan du utnyttja energin bäst.
En diffusor kan se ut lite olika, men principen är som en liten "kopp" som röret i ackumulatortanken slutar i - på så vis lugnar man ner flödet lite.
Ett stratifieringsrör är ett rör som går vertikalt i tanken som är perforerat med hål. Det fungerar som så att vattnet flödar i röret till den nivå i tanken som har samma temperatur på vattenet som det som kommer i röret. Där sipprar det ut genom hålen. Enligt min mening är stratifieringsröret överlägset i teorin - men jag har själv ingen praktisk erfarenhet av det.

Kika lite på det här kopplingsschemat från Nibe så ser du principen väldigt väl: http://www.nibeonline.com/pdf/M10812-1.pdf
Dock ska nog inte en vedpanna kopplas in i slingan lågt som NIBE har skrivit, men jag har inte forskat i varför de tycker så.
 
Hur skulle det funka om man kopplade så här? Så länge tanken är varm strömmar bara vatten från ack-tank mot radiatorerna, när tempen sjunker ändras ventilen så att VP:n får jobba istället.

Vad händer med VP när temperaturen i tanken är tillräckligt hög och det inte längre kan passera vatten genom "växelventilen" från VP:n? Måste man ha någon styrning som stänger VP:n också?

Vill alltså inte att VP:n ska värma tanken utan bara gå in och värma radiatorerna när tanken inte är tillräckligt varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.