Ska a två 150mm tjocka grova stolpar till ett altantak. Men hur f_n fäster jag dom i marken. Kan man göra egna "breda" gjutrör eller finns det så att man kan sätta plintjärn för 150mm?!

marcus
 
Totte_S
Det finns helt klart grövre gjutrör än 150 mm, tex 200. Annars är det inget större problem att ta lämpligt vad som helst, tex ett par hinkar. Gräv hålen ganska tight och använd en form bara översta 30 cm så det ser snyggt ut.
Personligen tycker jag det ser bäst ut om man även fäller in stolpjärnen i stolparna, då får du ytterligare lite marginal. Fast å andra sidan ytterligare ett moment som kan gå åt skogen om man inte är van...
 
Tack ska försöka mura i hinkar. Menar du att jag ska gräva tight för att inte behöva fylla ut med så mycket smågrus/singel?!
 
Totte_S
Du kan ju gräva ett stort hål, men då går det åt onödigt mycket betong, vilket blir både dyrt och jobbigt om man blandar för hand...
Du kan också gräva ett större hål och göra en enkel form av bräder och lite spik.
 
Kan man göra en brädform direkt i hålet? Där man låter brädorna vara kvar liksom? Då kanske jag måste tokbehandla träet?!
 
Totte_S
Nä, så brukar man göra under vatten. Virket håller så länge det håller, det är ju ändå betongen som står för hållfastheten. Skruva den översta delen av formen från utsidan om du inte vill ha halvruttet virke där om några år. Du behöve rinte så grovt virke heller, tänk på papprören du tänkt gjuta i, allt handlar om att inte få in jord i betongen och att få en snyg ovansida.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.