Hej!!
Jag fick höra av mina grannar att man inte skulle kunna bli av med toppräntan om man värderade om huset efter första oktober är det någon som vet något om detta det låter ju helt sjukt.
VI håller som bäst på att renovera våran nyinköpta Mockfjärdshus och hade ju tänkt att värdera om huset och bli av med en del av toppräntan om ett år ungefär.


//tack på förhand
 
Varför skulle du inte kunna bli av med topplånet om husets värdet är så pass stort att hela lånebeloppet får plats i den del som banken lånar ut som bottenlån?

Den här tråden hamnade nog lite i fel kategori, ekonomi vore mer passande :)
 
Nä det var det jag tyckte va så konstigt det var mina grannar som sa att det kommer en ny lag först oktober så att man inte kan få bort toppräntan om man värderar om huset skulle bara kolla om någon hört om något sådant.
Och tråden kom kanske lite fel :D
 
Det dom syftar på är nog 85% regeln. Man får inte låna ut mer än 85% med huset som säkerhet, efter 1:a Okt.
 
Precis. De hade nog blandat ihop det med att ni inte kommer att få låna mer på huset efter den 1 okt om ni redan belånat till 85% av marknadsvärdet. Men sänker ni den graden, dvs ni omvärderar huset, så kan ni låna upp till 85%.

Blev lite orolig av rubriken eftersom jag är i en liknande sits. Tänkte helt bli av med topplånet inom ett år.
 
Toppräntan är en sak mellan dig och din bank, slutsats; dina grannar gissar vilt och hittar på.

Hubbe2 klargör vad som gäller från 1/10
 
Du har redan fått rätt svar men på sätt och vis har dina grannar en poäng. Vi har en del kunder som blir drabbade då dagens bottenlån kan vara upp till 95% av värdet. Om de återkommer efter 1/10 och har höjt värdet så får de endast låna 85% av värdet vilket kanske gör att värdehöjningen inte är tillräcklig i förhållande till belåningsgrad...

Mvh Lorant
 
Tack för svar jag ringde faktiskt banken idag för att fråga då var det inte riktigt så illa som mina grannar påstod, bara lite sämmre än förut. Vet inte om dom överdrev eller fått det om bakfoten
 
Nanny Fine
tippar på bakfoten... ganska vanligt faktiskt... =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.