Håller på att installera en infälld belysningstranformator i en kopplingsdosa. Behöver dra fas och nolla från en dosa som sitter 50 cm rakt ovanför. Problemet är att det inte finns något rör mellan dosorna. Förslag mottages gärna på hur f*n jag ska lyckas dra dessa kablar.
 
Är du säker? Två dosor som inte har någon förbindelse? Det finns säkert en tredje dosa som båda dessa har rör till.
 
Om de inte har någon förbindelse i mellan sig så är det förmodligen olika grupper och ska då inte blandas.
Men samtidigt förtår jag inte helt och hållet hur det ser ut.

//Patrik
 
Nä, det är svårt att beskriva hur eländet sitter ihop.
Bo: Jo, det finns en tredje dosa. Den sitter ovanför den som jag tidigare beskrev som överst. Den har jag inget behov av att koppla till.
Patrik: Det är förmodligen olika grupper och det ska inte bladas. Anledningen till att jag vill dra kabel mellan dessa dosor är av utrymmessäl i dosorna. Jag kommer inte att blanda grupperna elektriskt, bara placeringsmässigt.

Herrejävlar så flummigt det där lät. Om jag säger så här då. Jag vill dra en befintlig fas från dosan längst ner till den övre dosan och sedan ner igen med en tändtråd till trafon. Anledningen till detta är att trafo och strömbytare inte får plats i samma dosa.
 
Om det inte är några reglar/kortlingar i vägen så kan du försöka peta en dragfjäder eller tumstock (den mindre 1-metersvarianten) mellan dosorna.
Kanske prova en bladfjäder i metall och en sån där teleskopmagnet för att styra in den i dosstutsen?
 
Sätt en höjram på dosan så rymms nog både trafo och strömställare. Och se över vad det är för strömställare då vissa bygger ganska mycket bakåt, andra väldigt lite.

Och du får inte dra in olika grupper i samma dosa, även om de inte sitter ihop elektriskt.
 
Garberg skrev:
Nä, det är svårt att beskriva hur eländet sitter ihop.
Bo: Jo, det finns en tredje dosa. Den sitter ovanför den som jag tidigare beskrev som överst. Den har jag inget behov av att koppla till.
Patrik: Det är förmodligen olika grupper och det ska inte bladas. Anledningen till att jag vill dra kabel mellan dessa dosor är av utrymmessäl i dosorna. Jag kommer inte att blanda grupperna elektriskt, bara placeringsmässigt.

Herrejävlar så flummigt det där lät. Om jag säger så här då. Jag vill dra en befintlig fas från dosan längst ner till den övre dosan och sedan ner igen med en tändtråd till trafon. Anledningen till detta är att trafo och strömbytare inte får plats i samma dosa.
Du får inte blanda grupper placeringsmässigt heller. De skall hållas åtskilda.
 
Vad finns i dosan som gör att trafon inte får plats? En förhöjningsram kan vara lösningen, som ybu skriver
 
En förhöjnngsram skulle bli fult. Då är alternativen att antingen montera en lysknapp nere vid golvet, eller om jag får tag på en lysknapp som inte bygger något bakåt alls typ. Vart får jag tag på det?
 
Borra in en ROT-dosa då alldeles bredvid?
2B5C27C0-56B6-4CB0-B271-57637EEDFBBD.JPEG
 
Vi har precis fått rummet bredspacklat och målat så jag borrar ogärna i väggen. Dessutom sitter det redan tre dosor i tät formation så jag vill helst inte ha en till. Hur aja baja skulle det vara att blanda lite i dosorna?
 
Garberg skrev:
Vi har precis fått rummet bredspacklat och målat så jag borrar ogärna i väggen. Dessutom sitter det redan tre dosor i tät formation så jag vill helst inte ha en till. Hur aja baja skulle det vara att blanda lite i dosorna?
Väldigt aja baja ur alla aspekter.
 
Inga problem att rymma en liten trafo bakom en strömbrytare. Iaf inte om det är en modern dosa (gamla små i plåt/gjutjärn kan nog bli svårare)
 
Skit. I den nedersta dosan har det suttit inkommande fas och nolla som kopplats vidare till utgående fas och nolla via anslutningarna i ett vägguttag. Utgående fas o nolla går sedan iväg till övervåningen. Uttaget har alltså fungerat som en slags skarv. Finns det någon form av skarv som är tillåten utanför dosa? Om det är fallet så kanske jag på något magiskt sätt kan skarva kablarna efter konstens alla regler och dessutom (ännu mera magiskt) få ut dem ur dosan. På så vis skulle jag få en tom dosa som jag kan göra vad jag vill med. Men jag antar att någon sådan skarvning inte är tillåten.... Eller?
 
Detta är alltså en dosa som innehåller en grupp som inte hör ihop med belysningen du ska koppla in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.