Hej !

Jag har läst forumen och fått tips på lexcom och CET Online men har fortfarande inte hittat vad jag söker....

1 st uttag för infällt montage (70 mm dosa) med en st RJ45 (CAT5) kontakt för data och en st normal antennkontakt (koaxialkabel). Är det någon som har hittat sådan produkt någonstans.

Jag funderar nu på att köpa lexcom modularplugg med renova kapsling och sen dra antennkabeln med "normal" kontakt genom det "lediga" hålet. Inte snyggt men hittills det enda som jag tycker ser ok ut.

Alla tips mottages tacksammast

mvh
beetle
 
Normalt sätter man två dosor i kombination. 2xdata i ena och antenn i den andra. Alla kablar drar man till en gemensam "knytpunkt", tex en mediacentral, sen kan man använda en data som telefon eller båda som data eller ändra som man vill. Detta är de bästa och mest framtidssäkra sättet tycker jag.
 
Jo jag har förstått det men mitt bekymmer är att väggarna är av putsat tegel och det är inte så kul att fräsa ut kabelkanaler o borra hål för dosor och sen reparera allt med puts o spackel...därav min önskan att minimera antalet dosor...huset är från 1905 så jag tror inte att någon förväntar sig standard á la nybyggnation.

Är det ingen som har något bra tips? Jag har som sagt sett CET Home och en länk till en amerikansk sida här på forumet. FInns det något annat ?
 
Tror inte att de finns antenn + data i samma uttag? Kanske med F-kontakt isåfall
 
Ett antennuttag är ju en ganska rejäl klump, nu vet inte jag om det skulle gå att minska ner den något, men inte tillräckligt för att det skulle passa tillsammans med ett datauttag i alla fall. Tvivlar starkt på att det finns.

Fräs dit en till dosa eller kör bara antenn och sedan data trådlöst.

//Patrik
 
Okej, nu blev jag förvånad. Det trodde jag verkligen inte fanns.

//Patrik
 
frohike skrev:
visst finns det.. [länk] två data, tv, radio och sat bland annat.. finns lite andra också..
Tack för tipset. Såg dessa i en annan tråd på forumet. Verkar bra men jag är ju glad för att handla i Sverige om det nu skulle va nåt bekymmer med mått, specar o.dyl.

Har förstått att Lexcoms modulsystem går att få in i en ELJO Renova-kapsling. Tyvärr finns ingen antennmodul men jag funderar på att lämna det ena "hålet" öppet och trycka på vanlig koax hona och ansluta från tv'n inne i uttaget....

Verkar kört om man inte ska ehandla lite i europa eller usa..

Jaja, slipper i alla fall fräsa, spackla, måla mer än nödvändigt.

Tack för alla bra kommentarer

/beetle
 
Rrrrr skrev:
Normalt sätter man två dosor i kombination. 2xdata i ena och antenn i den andra. Alla kablar drar man till en gemensam "knytpunkt", tex en mediacentral, sen kan man använda en data som telefon eller båda som data eller ändra som man vill. Detta är de bästa och mest framtidssäkra sättet tycker jag.
btw. att förbereda för fast telefoni verkar vara bakåtsträvande. antingen kommer du köra ip eller mobilt framöver. tror inte kopparträdar kommer att användas till annat än data-trafik som i sig kan vara filöverföringar, telefoni, video eller annat. därav verkar det lite dyrt att börja korskoppla telefoni och dra dubbla trådar bara för den sakens skull. tror dock det kommer att ta några år innan tv ersätts av data-trafik då ip-nätverk inte lämpar sig särskilt väl för broadcasting. Sen är ju frågan om man i en befintlig fastighet utan rör att dra kablaget i kan motivera stjärnnät eller om man är tvungen att kompromissa och bygga nätet sektionerat med switchar per våningsplan o liknande.
 
beetlezap skrev:
btw. att förbereda för fast telefoni verkar vara bakåtsträvande. antingen kommer du köra ip eller mobilt framöver. tror inte kopparträdar kommer att användas till annat än data-trafik som i sig kan vara filöverföringar, telefoni, video eller annat. därav verkar det lite dyrt att börja korskoppla telefoni och dra dubbla trådar bara för den sakens skull. tror dock det kommer att ta några år innan tv ersätts av data-trafik då ip-nätverk inte lämpar sig särskilt väl för broadcasting. Sen är ju frågan om man i en befintlig fastighet utan rör att dra kablaget i kan motivera stjärnnät eller om man är tvungen att kompromissa och bygga nätet sektionerat med switchar per våningsplan o liknande.
Sant, fast försvinner trådburen telefon helt så har man säkert andra användningar av datauttag i framtiden. Är det ett nybygge så tycker inte jag att det är nåt att snacka om. De kostar ju inte dubbelt så mycket att dra två datakablar som att dra en.
 
Exakt.

//Patrik
 
helt med dig ! Nybygge så är det bara att dra på. Kan aldrig ha för mycket nätverk ;)
 
Hej!

Det *ska* finnas koaxialuttag för tv med keystone kontakt. Alltså bara att smäcka in i valfritt snyggt nätverksuttag från eljo, elko eller vad man nu föredrar. min kopis har detta i sin villa. De använder eljo trend vinklad centrumplatta för 2 x RJ45 keystone. Vet inte var man hittar dessa, men sök på keyston och koaxial så borde något dyka upp...`

Vänligen
Steve
 
Det bidde lexcom rj45 modul med snap-in i en eljo renova kapsling. Bättre grejer får man leta efter. Bara att klämma på lexcom-modulen på kabeln och du kan använda långa ledare som du sen kapar. Jacka in i renova-kapsling o det är klart. Köpte sen en vanlig antennkontakt i avvaktan på att jag hittar eller att någon tar fram en ansutning för koaxial.

Ska kolla upp keystone + koaxial Steve. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.