Har fått in offert på från effecta på en 60 kw ink 3000 l acctank och skorsten på 165 000 ink moms inkluderande montering exkl elektrikerjobb och koppling mot kulvert, är detta ok pris, har begärt offert från både baxi och ctc (nya 40 kw med lambda, de hade från början intresse att göra min till en visningsanläggning = bra pris) men de har backat när de hört att jag har fått offert från Effecta??

Har jag valt överdrivet stor panna? har ca 180 m2 nybyggt hus som ska värmas, plus i framtiden en selkammare och ett litet snickeri i lagårn? skulle spara ca 15 000 att gå ner till 35 kw med smalare skorsten

Är det lönt att själv jaga priser på respektive del (acctank, laddstyrning etc) är via min firma "liten" kund på ahsell så jag kan köpa grejer direkt från grossist.

Byta till billigare panna utan ny teknik? mer spring till pannhuset och större åtgång på ved förstår jag men det skiljer ju rätt mycket i pris och mindre risk för strul eller? är man dumsnål då och ångrar sig

I detta forum verkar man jobba hårt för att slippa gå till pannrummet så ofta, men frågar jag kompisar så tycker man att jag oversize:a.r man blir rätt rådvill då man inte är speciellt insatt i ämnet:S

Norrl.
 
Jaga priser själv o installera en större acktank.3 kubik räcker inte långt till 3st fastigheter.
 
Nä inte tre fastigheter, selkammare kanske 15 m2 och snickeri ca 50 m2 båda vägg i vägg med pannhuset, är inte risken stor att dealen med installatören blir sämre då de inte får leverera kringutrustningen?
 
Jag har en effecta 60kw och eldar mot 5 kubik skulle lätt kunna ha mer ack volym.
Tar du bara 3000 liter lär du bli besviken.När pannan brinner levererar den bra med effekt.
Du lär inte ångra dig om du köper den pannan där emot om du köper något mindre.
 
Lägg till STÖRRE tank liten kostnad nu ,du kommer att ångra dig efter en tid om tanken blir för liten.
Bara för att tanken är stor behöver man inte fylla den proppfull (platsbyggd egenhändigt välisolerad)
 
Ta en större tank, för i den offert du fått så är väl ändå installationskostnaden nästan halva priset..?? ;-)
 
Håller med
Ta en större tank och ta in fler offerter.
 
Det är bara att instämma ta större tank.
 
Staffans2000
Halleluljakören stämmer in - stöööööörreee taank, stöööööörreee taank..............

Ang. typ av panna. själv har jag en Orlan, från Polen. Det är en riktig budgetpanna men några småirriterande epalösningar. I sin helhet fungerar den aldeles utmärkt, jag fyller på-tänder med öppen underlucka och spjäll-efter två min. stängs spjäll och lucka-Staffan lämnar pannrummet-efter några timmar fyller jag på igen-Staffan lämnar ånyo pannrummet-KLART

När panntillverkare diskuteras här blir nivån ofta i klass med femåriga grabbars bilsnack i sandlådan
- min pappa har en.....Och det är den bästa bil som finns, så det så, dummer.
-Nej, det är den inte alls. För min pappa har en....och han säger att den är världsbäst! Sedan är sandskvättandet i full gång. (Jag vet, för jag har själv med stor entusiasm deltagit i dylik pajkastning).


Staffan
 
jag fattar större tank, jag tänkte ta in offert på andra acctankar, vilka rekommenderas, återförsäljaren för effecta hävdar att deras är gjord i kraftigare gods, men spelar det någon roll? behöver jag "kunna" allt för att kunna beställa en acctank eller räcker det med att förklara hur jag vill ha systemet för att tillverkaren ska kunna offerera.

Är dumt att "snåla" på pannval, det går ju att spara tusenlappar på en mindre hightec panna men hur mycket mer får man "hänga" i pannrummet med en panna med sämre verkningsgrad?

Norrl
 
Grövre gods spelar ingen roll, däremot saknar deras tankar sidoanslutning upptill, dvs felkonstruerade, i all synnerhet för tryckexpansion.
 
Man brukar väl säga att acctankarna håller dubbelt så länge som pannan.
 
Ta till både panna och tank, du kommer inte att ångra dig. Men kolla runt på andra pannor finns ju en del att välja på.
 
Vad tycker ni om Orlan Super 60, jag har begärt offert på en sådan från billigvvs med en tank på 4000l:D jag vet inte om en rund får plats, funkar en rektangulär lika bra? eller ta in offert på en måttanpassad (skitdyrt?) jag har nämligen bra med plats uppåt men trångt åt sidorna.

Norrl
 
Oftas är det inte dyrare att måttbeställa en tank. Kolla med Husqvarna tanksvets, det är ganska billigt att transportera saker i Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.