Y
av någon anledning så visas inte hela andra bilden och kan tydligen inte redigera mitt förstainlägg... Fast det är oväsentligt iofs... Får nog bli ikea trots halvskeptism... när man tänker på vad man kan få mer till köket så.. usch, vitvarorna är ju inte direkt gratis de heller.. hujja..

kok4.jpg
 
Har själv precis änterligen blivit klar med vårt ikea kök samt huset i helhet och valde det dels av ekonomiska själ då vi har gjort om ett helt hus med diverse stora kostnader men också efter att ha hört bra om ikea vad gäller allt ifrån montering till slitage.

Det är ju lätt att tycka när man skissar och planerar köket att det kan verka bli "billigt" med själva köksstommar + luckor men det tillkommer ju en himla massa och mycket av de valen kan ju göra köket extra lyxigt eller stilat så som val av bänkskivor, kakel, belysning, golv, blandare, vitvaror mm.

Dock så saknar jag ett smalt skåp för att kunna fylla ut en bänkrad där det är begränsad yta på 20cm, ryms en hel del i ett sånt efter att ha kikat på andra fabrikanters lösningar.


Lycka till med ditt/ert nya kök vad det än blir och mitt tips är att planera noga vet inte hur många gånger som jag ändrade min skiss samt skulle ha haft duvboluckor men slutade med ståt i ikea handeln men de blev bra de med :)
 
Y
Mjo, nu betvivlar jag inte att deras stommar är dåliga, luckorna är säkert helt okej de också.. Bara att den modellen jag sett kanske inte var 100% det jag sökte.. men får duga..


Denna sortens lucka med utfrästa spår måste väl bli en smutsfälla?
27291_PE113398_S4.jpg

denna har jag funderat på men ogillar de där "hakarna" i ramen... det dyra köket var också ram men utan hakar..
42205_PE136870_S4.jpg
 
Hemmakatten
Jag tycker du ärinne på rätt spår när du tänker IKEA. Iofs som alla andra säger så är deras skåp inte helt flexibla, men du har ett helt hus att renovera. Huset är dessutom inte nybyggt utan äldre, det skulle inte löna sig att sätta in ett extremt dyrt "märkeskök". Bättre med ett Ikea-kök som du får mecka lite med, täcksidor mm och dessutom få lite pengar över till övriga renoveringar. Tycker din skiss över köket är bra. Lycka till!
 
Byggde ett Ikea-kök här hemma för ca 3 år sen nu, och rent generellt så är kvaliteten på Ikeas grejer väldigt hög. Det ska man inte vara rädd för.... köpte också vitvarorna därifrån och de har fungerat oklanderligt, dock la Induktionshällen av i Julas men det var 5 års garanti på det och de skickade en elektriker som bytte den. Förvånansvärt bra.
Det du betalar extra för hos "Märkeskök" (IKEA är ett märke det med;-)) är ju ytterligare finish och möjlighet att verkligen skräddarsy.
Ska du inte måtta in köket i ovanliga mått eller göra några konstigheter, kör på Ikea och lägg de andra pengarna på alla detaljer som du vill snofsa till med.
 
Oj trodde att Ikea kök i den storleken skulle ligga på max 20 000. Elgiganten har väl en drive nu annars om du handlar vitvaror för 20 000 så får du ett litet kök gratis eller större kök för 10 000. Kanske inte är i din smak.
 
Prisvärt är ordet när man pratar kök. Upplevelsen av prisvärt är olika från person till person.

IKEA har samma affärsidé när det gälle kök som på sina möbler. De ska vara smarta, moderna, och inte gå i arv. De ska vara tillräckligt billiga för att kunna köpa nya när man tröttnat, och kvalitén är därefter. Köper man det konceptet, då kan man titta på ett IKEA-kök tycker jag. Det är frächt max 10 år, håller kanske 15 och är slut inom 20.

Jag har jobbat med ett antal märken, lågpris och mellanklass. Av de jag stött på så var VEDUM klart bäst i kvalité. Många gånger små detaljer som för en del kan verka nördiga, men tex så är stommarna i 16 mm MDF vilket jag tycker är snyggare än lågpriskökens 19 mm, det är betydligt tjockare pålagt av melamin på hyllplan stommar etc samt täcksidor har färdig yta på båda sidor. Onödigt kan tyckas, men man riskerar inte att montera en täcksida "bak och fram" vilket lätt kan hända i ett vitt kök annars.

Vedumköket kommer förmodligen upplevas som fräscht efter 15 år, funka felfritt efter 20 och sitta uppe i 30. Kanske har IKEA rätt, vi ska ha råd att byta stil även på dyr inredning som te x kök, lite oftare. Men det kanske jag gör ändå. Känslan av kvalité är viktig för mig, och därmed betalar jag gärna extra för den.

Lite som det här med verktyg. Ett kvalitetsverktyg gör mig glad varje gång jag använder det, ett billigare verktyg får mig alltid att tänka att det här måste jag byta ut.... Oavsett om ANVÄNDNINGEN jag har av verktyget verkligen motiverar högre kvalité.
 
Y
Lite skrev:
Oj trodde att Ikea kök i den storleken skulle ligga på max 20 000. Elgiganten har väl en drive nu annars om du handlar vitvaror för 20 000 så får du ett litet kök gratis eller större kök för 10 000. Kanske inte är i din smak.
jasså, elgiganten stod på min lista faktiskt över återförsäljare till en som hade intressanta luckor så jag får väl ta mig en tur dit och kika lite :)
 
Yrrol skrev:
jasså, elgiganten stod på min lista faktiskt över återförsäljare till en som hade intressanta luckor så jag får väl ta mig en tur dit och kika lite :)
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...et-Start?PageletUUID=5yoKeQuwIcsAAAEoimRD0KXS

Har ingen erfarenhet ifrån dom men alternativ är alltid bra att ha. Epoq är märket och när du köper vitvaror för 20 000 så får du cirka 10 000 i rabatt på själva köket när man satt och räknade på ordinarie pris på deras exempel. Men köp av både kök och vitvaror måste vara gjorda innan 30:e september så det är lite snävt om tid
 
Redigerat:
Jag var i samma sits som dig Yrrol. Kollade närmare på ikeas Vita högglanslucka och såg att folien bara gick över på sidorna av lyckan, upp- och nertill var det en ful skarv, som dessutom var ganska vass. Gillade inte heller ikeas tunna täcksidor. Så det blir i dagarna att beställa ett HTH kök, i stort sett samma pengar. Ikea landade på 25, HTH på 29 men då var det frakt för 4 tusen i det, båda prisena var utan bänkskiva och ho.
 
Y
snyft, HTH hade inte liknande luckor. :(
 
Har inte electrolux home den typen av luckor?
 
Passform bra. alla delar brukar vara med, målning helt ok. Men grundmaterialet spånskivorna är värdelöst. De är spröda, extremt torra, dåligt pressade och det saknas bindemedel i erforderlig omfattning. Borrar du i dem riskerar du alltid att få med dig halva spånskivan på baksidan. Ikeas kvalitet ser bra ut och färgen är tjock och fin. Men det under är under all kritik.
Jag köper inte Ikea produkter längre.
 
Det jag ser när folk jämför med Ikea är att man inte jämför rätt saker.
Vad jag kan se på det lilla jag ser av dina bilder så är det att på köket ifrån Marbodal eller Sentens så har man ritat med det som man ofta missar när man kollar på Ikea. Det lilla extra för att få ett snyggt, komplett kök.

Det är tex med inbyggnad till Kyl/Frys, vilket innebär två extra skåp samt stödsidor till detta.
Det ser även ut som att det är med måttanpassade Baldakiner, alltså dom som man oftast fäller in spotlights i. Detta kan du inte få på ikea då dom har för tunna skivor till detta.

Sen ser det inte ut att vara samma inredning i skåpet.

Om det skiljer så lite som 25.000:- hade jag inte tvekat på att ta det "dyra" alternativet.

Sen är känslan helt annan både vad det gäller material och inredning på ett kök ifrån Ikea jämfört med ett dyrare kök.

Sen förstår jag inte vad folk ser i dom där lådorna ifrån Ikea? Finns ingen mer korkad lösning, vad är det för fel på lucka med utdragbara lådor egentligen!
 
IKEA i USA eller fd östländerna är LYX! Som Mercedes för oss.
Är man händig, ser köket mycket exklusivt ut. Ska man leja bort monteringen är det lika bra att taga det dyra alternativet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.