Hej!

Vi har varit runt o tittat på soffa och har stått i valet och kvalet mellan 2 st Sit Down soffor, den ena i skin och den andra i grov svart/grå tyg/väv (http://www.mio.se/Sortiment/Vardagsrum/ByggbaraSoffor/Sit-Down/Soffa/?p=1). Med alla tillbehör så hamna skinnsoffan på 24 500 och tygsoffan på 15 000.

Vi har ju ett barn på 1 år och givetvis förstår vi att en skinnsoffa blir lättare att hålla rent men så finns det också nackdelar med skinnsoffor ex

- risk för hål
- fula nötningar i runt sömmarna
- något obekvämare att sitta i
- Ej vändbara kuddar.
- prislappen.

Frågan är nu hur denna grova väv fungerar att rengöra? Tanken är att vi ska impregnera soffan med 1 eller 2 flaskor impregnering från MIO, detta sägs hålla ca 6 månader under normal användning (Behandlingen kan liknas med den som måste göras på läder). Detta gör förhoppningsvis att vätska inte tränger in så lätt. Men säg att man råkar få en choklad bit som smälter i tyget, hur löser man det? Vågar man gnugga bort en fläck på ett grov tyg eller kommer det bara bli tussig?

MVH
 
Hemmakatten
Vi föredrar tygsoffa. Inte alls svårt att rengöra om man har grovvävt tyg. Med erfarenhet av 5 barn kan jag rekommendera dig att inte låta barnen sitta i soffan o äta, det blir så mycket enklare då. Om det är du själv som brukar tappa kladdiga chokladbitar i soffan, så är mitt råd detsamma... ;) Å andra sidan så tål soffan alldeles utmärkt att du gnuggar med en våt trasa för att ta bort chokladkladdet. Har haft både skinn- och tygsoffa, väljer tygsoffan av samma anledningar du anger ovan.
 
Har två små barn, och en tygsoffa från Stalands, rött grovt tyg. Jag är även en frekvent användare av Vanish soff och matt-tvätt ;)

Tygsoffor går även att lämna in på kemtvätt om "stora skadan" är framme.

Om man inte är en stor fantast av 90-talet ser jag ingen anledning alls att välja skinnsoffa.
 
Hemmakatten skrev:
Vi föredrar tygsoffa. Inte alls svårt att rengöra om man har grovvävt tyg. Med erfarenhet av 5 barn kan jag rekommendera dig att inte låta barnen sitta i soffan o äta, det blir så mycket enklare då. Om det är du själv som brukar tappa kladdiga chokladbitar i soffan, så är mitt råd detsamma... ;) Å andra sidan så tål soffan alldeles utmärkt att du gnuggar med en våt trasa för att ta bort chokladkladdet. Har haft både skinn- och tygsoffa, väljer tygsoffan av samma anledningar du anger ovan.
Tack för svaret! Självklart ska vi se till så att barnet inte äter/dricker i soffan, dessutom kan man ju så klart alltid lägga ut någon pläd av någon sort för att inte riskera de där kladdiga chokladbitarna i tyget ;)

Vi har ju faktiskt haft en beg tygsoffa(av finare typ från MIO) som kostade 25 000 en gång i tiden. Den hade microstyg vilket till vis del gick att rengöra med bilklädsel tvätt, men problemet där var att tyget blev slitet på de ställena man tvättade. Det som man får tänka på med tygsoffa är ju om man ska ha fest att klä in soffan på med några plädar och då även på armstöden så att man inte får fettfläker från chips och liknande.

Har du provat någon typ av impregnering? Menar du att knuggar man lite med en trasa så går inte trådarna upp och bildar tussig heter?
 
Hemmakatten
Det finns naturligtvis massor av olika tyger med olika struktur och kvalitéer. Microtyg är för mig ett tyg som är slätt tillstrukturen med en liten "soft" yta. Ett sådant tyg kan jag tänka mig får slitna, blanka märken av att gnuggas allt för ofta på samma fläck/ställe.

De mer grov-vävda tygerna vi pratar om finns förstås också i olika kvalitéer. Men min erfarenhet är att de generellt är betydligt tåligare och att fläckar inte alls syns lika tydligt sompå släta tyger.

man kan ju också välja en soffa med klädsel som går att ta av och antingen tvätta i vanlig tvättmaskin eller lämna in på kemtvätt.

Har man (små) barn utvecklar man dessutom med tiden en viss tolerans för fläckar och dylikt... ;)

Nej, vi har inte använt impregnering, och nej, vi har inte märkt att trådarna gått sönder vid gnuggning. (Måste vara en extremt dålig kvalité på sofftyg ni har råkat ut för. Vi har bara haft soffor i "normal-prisklass" och har inte upplevt det du beskriver.)
 
Redigerat:
timmelstad skrev:
Har två små barn, och en tygsoffa från Stalands, rött grovt tyg. Jag är även en frekvent användare av Vanish soff och matt-tvätt ;)

Tygsoffor går även att lämna in på kemtvätt om "stora skadan" är framme.

Om man inte är en stor fantast av 90-talet ser jag ingen anledning alls att välja skinnsoffa.
Tack för svaret! Är det denna Vanish du menar : http://www.vanish.se/product.php?id=12 ?

Ja precis, de i butiken sa att man kunde lämna in kuddfördralen på kemtvätt i värsta fall. Men annars försökte de sälja på en deras soff impregnering samt soff tvätt, men jag antar att Vanish är ett bätre val. :) Har du provat impregnering? Eller fungera Vanish så pass bra att de inte behövs?
 
Hemmakatten skrev:
Det finns naturligtvis massor av olika tyger med olika struktur och kvalitéer. Microtyg är för mig ett tyg som är slätt tillstrukturen med en liten "soft" yta. Ett sådant tyg kan jag tänka mig får slitna, blanka märken av att gnuggas allt för ofta på samma fläck/ställe.

De mer grov-vävda tygerna vi pratar om finns förstås också i olika kvalitéer. Men min erfarenhet är att de generellt är betydligt tåligare och att fläckar inte alls syns lika tydligt sompå släta tyger.

man kan ju också välja en soffa med klädsel som går att ta av och antingen tvätta i vanlig tvättmaskin eller lämna in på kemtvätt.

Har man (små) barn utvecklar man dessutom med tiden en viss tolerans för fläckar och dylikt... ;)

Nej, vi har inte använt impregnering, och nej, vi har inte märkt att trådarna gått sönder vid gnuggning. (Måste vara en extremt dålig kvalité på sofftyg ni har råkat ut för. Vi har bara haft soffor i "normal-prisklass" och har inte upplevt det du beskriver.)
Jag tror du missförstod mig lite, det var mer ställt som en fråga. Jag fick för mig att den grova väven kunde ge med sig och bli tussig men det verkar ju inte vara några problem =D
 
snowjim skrev:
Tack för svaret! Är det denna Vanish du menar : [länk] ?

Ja precis, de i butiken sa att man kunde lämna in kuddfördralen på kemtvätt i värsta fall. Men annars försökte de sälja på en deras soff impregnering samt soff tvätt, men jag antar att Vanish är ett bätre val. :) Har du provat impregnering? Eller fungera Vanish så pass bra att de inte behövs?
Exakt den menar jag. Den och en mikrofibertrasa löser alla dina problem. Låt helst inte fläckarna torka bara. Men det är samma princip som för all nedsmutsning. Ju snabbare man är på fläckarna desto lättare är det att få bort dom.

Impregnering har jag aldrig ens övervägt. Vem vill ha in allehanda skit i tyget när ungarna ska sitta där sen?
 
timmelstad skrev:
Impregnering har jag aldrig ens övervägt. Vem vill ha in allehanda skit i tyget när ungarna ska sitta där sen?
Fast du kanske har lagat mat i den allehandan skiten, dvs teflonpanna?
 
Jag lät impregnera min soffa innan leverans och resultatet blev bra. De ställer alltså in hela soffa i en tät låda och så sprayar de. Fick även med en mindre sprayflaska för att förbättra impregneringen där det nöts som bäst. Soffan var från Mio. Texelent heter produkten. Det allra bästa är att välja ett tefloniserat tyg eftersom de smutsavvisar bäst. Är de inte märkta i tygproverna så fråga i butik.
Annars är tipset om att inte äta i soffan jättebra. Vi äter alltid vid matbordet, dels för att skapa matro och en möjlighet att samlas och dels för att slippa kladd på andra ställen
 
Vi har oxå en tygsoffa, vitt lite grövre tyg. Med en kille på snart 3 år är det väldigt skönt att klädseln är avtagbar och det går alldeles utmärkt att köra den i tvättmaskinen. Jag vet inte vad det är för fabrikat eller märke men vet att sambon gav 15 000 + för den.

Det brukar bli en tvätt var 6:e månad och vi impregnerar inte mellan tvättarna.
 
Hejduk..tig skrev:
Fast du kanske har lagat mat i den allehandan skiten, dvs teflonpanna?
Om du kunde skrapa loss teflonet från stekpannan och blanda det med maten, skulle det kännas okej?

Eftersom impregneringen nöts så.. ja, jag ska inte överdriva eller så, men jag gnuggar hellre bort den skit som kommer bara. Historien har lärt åtminstone mig att vara skeptisk.
 
Vad jag ville säga är att du inte verkar veta vad teflon är? Dvs att det är en kemaikaliebeständig plast och ogiftig. Dvs att den ej påverkar kroppen, teflon är alltså vävnadsvänlig. Används till implantat bl a.
Vill TS impregnera sin soffa för att förhindra fläckar så ska TS inte låta sig avskräckas för att impregneringen innehåller just teflon.
Du säger nej till impregnering, jag säger ja.
 
Du verkar fått många svar redan, men delar mina erfarenhet iaf. Först hade vi en soffa med microtyg som man kunde köra i tvättmaskinen också. Tyckte att rengöring var lätt, men tyget blev snabbt nött. Sen satsade vi på en svart skinnsoffa av hög kvalitet. Numera är soffan på vår semesterlägenhet. Vi tyckte att det var "kallt" att sitta i den, dynorna gled av och även om vi är rätt så rensliga av oss, så syntes alla små damkorn och allt på den. Numera har vi tygsoffa av grovt tyg och den älskar vi! Ungarna får inte äta och dricka i soffan hur som helst, men hittils har den klarat av lördagsgodis och fredagsmys galant :) Fläckana tar jag bort med en vanlig textilschampo. Har inte impregnerat, dock var det en bra tips. Vi har tre barn.
 
Hej mitt bästa tips är att införskaffa textilrent, samma märke som du har till bilklädseln. Skaka burken, spraya på skummet på fläcken, vänta..vänta..torka/borsta med den där gummisidan som finns på förpackningen..torka med torr ren handduk. Fläck - väck :)
Vi har en benvit soffa, emellanåt är där fläckar ja vi har två små barn coh även om vardagsrummet är "ej mat tillåtet" så händer det ju att soffan åker på diverse fläckar av olika slag.
Vi hade tidigare en grafitgrå soffa i tyg Alcantar (tror jag det heter) Visst tacksamt med mörk soffa men fläckar syns även där fast på ett annat sätt.
Vill du ha fläckfritt ska du satsa på skinnsoffa men det är ju inte lika mysigt som en i tyg...

lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.