Finns det några kända eller okända regler om att man inte kan köpa en lägenhet, renovera den inom en till två månader och sedan sälja den med vinst?

Jag har länge gått i dessa tankar, men först nu vill jag tänka tanken att realisera idéen när jag har kapitalet till att göra en sådan affär.

Går det till och med att använda sig av lagen om transportköp? att jag säljer min fastighet inom tre månader och slipper på så sätt stämpelskatt?
 
Känd regel:
För att få uppskov med reavinstbeskattning krävs att man bott i bostaden (varit mantalsskriven) i ett år
innan försäljning (finns alternativa regler också, kolla med skv.se).

Men det kanske inte bekymrar dig.
Stämpelskatt, lagfartsavgift, är inte tillämpbart på lägenheter, bara på fastigheter.

Så vitt jag förstår.

//KoW
 
Du kan ev. få problem med bostadsrättsföreningen, om du köper en bostadsrätt utan att ha för avsikt att bosätta dig där så kan föreningen neka dig medlemskap, i så fall backas affären, dvs du får inte sälja den vidare, du måste lämna tillbaka den till säljaren och får tillbaka din köpeshilling.

Det ligger dock på föreningen att bevisa att du inte har för avsikt att bosätta dig där. Har du väl fått medlemskapet så kan de inte dra in det bara för att du säljer snabbt.
 
KnockOnWood skrev:
Känd regel:
För att få uppskov med reavinstbeskattning krävs att man bott i bostaden (varit mantalsskriven) i ett år
innan försäljning (finns alternativa regler också, kolla med skv.se).

Men det kanske inte bekymrar dig.
Stämpelskatt, lagfartsavgift, är inte tillämpbart på lägenheter, bara på fastigheter.

Så vitt jag förstår.

//KoW
Super, då är det reavinstskatten som stökar - men eftersom avsikten är att gå med vinst, så är uppskovet inget att bry sig om. Så som du säger, inget som bekymrar mig.
 
hempularen skrev:
Du kan ev. få problem med bostadsrättsföreningen, om du köper en bostadsrätt utan att ha för avsikt att bosätta dig där så kan föreningen neka dig medlemskap, i så fall backas affären, dvs du får inte sälja den vidare, du måste lämna tillbaka den till säljaren och får tillbaka din köpeshilling.

Det ligger dock på föreningen att bevisa att du inte har för avsikt att bosätta dig där. Har du väl fått medlemskapet så kan de inte dra in det bara för att du säljer snabbt.
aha, så här finns ett problem. Om man skulle tex leka med scenariot att jag köper och säljer inom kort tid tex tre stycken lägenheter och blir "svartlistad" av HSB på en lista som de delar med sig av internt inom alla föreningar.

Men ärligt talat, hade ni som styrelsemedlem inte uppskattat om en lägenhet i extremt stort renoveringsbehov blev renoverad?

Den enda nackdelen som jag ser just nu, är att det ser dåligt ut i deras siffror att man väljer att flytta därifrån efter en månad.

annars så ser jag bara positiva fördelar för föreningen.. eller mister jag mig?
 
jeffkan,

Har inte hört talas om att några sådana listor skulle finnas (har själv jobbat i en av de största intresseorganisationerna för bostadsrätter).

Om jag var styrelseledamot (vilket jag varit och aldrig mer kommer vara - är det något man lär sig av att jobba med styrelserådgivning är det att aldrig någonsin köpa en bostadsrätt) skulle jag läsa stadgarna. Om stadgarna slår fast att medlemskap endast får beviljas till någon som avser att permanent bosätta sig i föreningen kan inte jag som styrelseledamot bryta mot detta. De flesta moderna stadgar har just denna innebörd.

Jag skulle också tänkt att vad du som köpare säger att du ska göra med lägenheten inte är bindande. Många styrelser har klagat på att både företag och privatpersoner som köpt lägenheter för att renovera med förtjänst inte fått sålt lägenheten till rätt pris. Lägenheterna blir istället uthyrda. För små föreningar är det viktigt att så många som möjligt av medlemmarna bor i föreningen för att få ihop en styrelse m.m.

Slutsats: Säg inte att du köper i spekulation. Uppmanar dig inte att ljuga, men om du skulle göra det kan det inte hållas emot dig ;).
 
  • Gilla
New apartment
  • Laddar…
Just formuleringen om att man skall bosätta sig är ofta inte tydlig. En vanlig formulering av föreningens ändamålsparagraf (har för mig att den måste vara formulerad så enl. bostadsrättslagen), säger att föreningens ändamål är att tillhandahålla bostadslägenheter till sina medlemmar. Den formuleringen förklarar inställningen till spekulationsköp, andrahndsuthyrning, förbud för företag (juridiska personer) att köpa bostadsrätt osv. Dvs föreningens hela existensberättigande ligger i att den skall tillhandahålla bostäder till sina medlemmar, den skall inte tillhandahålla bostäder till folk som inte är medlemmar, en juridisk person behöver ingen bostad osv.

Det finns dock många föreningar som väljer att bortse från de begränsningar som finns i stadgarna, och både tillåter juridiska personer som medlemmar, fri andrahndsuthyrning osv. Troligen skulle deras styrelser kunna råka ganska illa ut om någon valde att beivra stadgebrotten.
 
Måste erkänna att detta har fått en intressant vändning, från att vara "rädd" för skatteverket är det nu föreningen som man ska bekymra sig över. När det gäller spekulation i lägenhetsaffärer, skulle det vara tex en villa så verkar det bara att köpa, renovera och sälja. Men som jaso skriver, det är bara att säga till föreningen att jag ämnar att bosätta mig i lägenheten och betala alla avgifter undertiden som den renoveras.

Är det ingen som har någon erfarenhet av denna sorts spekulation, ute på arbetsplatserna känns det som att man hör folk göra det hela tiden :S
 
Hemmakatten
Jo, jag känner en som har gjort så i Sthlms innerstad men inte längre, det var för mkt slit och för lite pengar tillbaka. Det lönar sig bara om man köper en risig lägenhet i ett attraktivt område, i alla andra områden riskerar man att inte få tillbaka pengarna. Tänk också på att du bör räkna med en "lön" för dig själv också. Att renovera en lägenhet på en månad låter som väldigt kort tid, inte bara arbetsmässigt utan också för att det är leveranstider på kök, kakel mm.
 
Hemmakatten skrev:
Jo, jag känner en som har gjort så i Sthlms innerstad men inte längre, det var för mkt slit och för lite pengar tillbaka. Det lönar sig bara om man köper en risig lägenhet i ett attraktivt område, i alla andra områden riskerar man att inte få tillbaka pengarna. Tänk också på att du bör räkna med en "lön" för dig själv också. Att renovera en lägenhet på en månad låter som väldigt kort tid, inte bara arbetsmässigt utan också för att det är leveranstider på kök, kakel mm.
körde han helt själv? vi är tre hantverkare samt mig som ska "hålla i det administrativa".En av gubbarna är VVSare och vi har våtrumsbehörighet. Därmed finns det hopp om att fördela arbetsbördan...

Låter det som ett bra upplägg?
 
heisiandiishe
jeffkan skrev:
körde han helt själv? vi är tre hantverkare samt mig som ska "hålla i det administrativa".En av gubbarna är VVSare och vi har våtrumsbehörighet. Därmed finns det hopp om att fördela arbetsbördan...

Låter det som ett bra upplägg?
Hur har det gått? Blev det något projekt? Finns flera trådar om detta och kontentan är att uppfyller man förutsättningarna för att klara att renovera en lägenhet (bra kontakt med hantverkare och allmänt kunnig om vad köparna i det aktuella området eftersöker för typ av renovering) så är resten makroekonomi.

Hävstången kommer framförallt i en "räntenervös" nedåtgående marknad som vänder upp när Riksbanken blåser faran över samt att regeringen flaggar om god arbetsmarknad. Kan man dessutom tex ligga på en lägenhet man renoverar under vintern med balkong, till det blir vår och suget efter en trevlig uteplats ökar så har man sannolikt vunnit mycket. Köper man med öppen spis under tokvarma sommaren och säljer den renoverad under kall och regnig höst med en brasa sprakande så har brukar utdelningen också bli bättre.

Precis i dagsläget kan man ju också spekulera om det inte är läge att köpa om man vill renovera och sälja. Däremot så vet ju ingen om tex Grekland går i konkurs och Euroland hamnar i blåsväder. Det skulle ju kunna smitta av sig på Sverige och minskad köplust.

Så den med bra upplägg och "guts" vinner. Det brukar ju gälla i alla sammanhang!! När man ska hitta en bra partner, skaffa ett bra jobb, vara en vinnare i idrott etc... Bästa är om man kan vara uthållig och även vara förberedd på fiasko. Det kanske är snittet på 3 affärer som ger vinst inte den enskilda affären.d^_^b
 
heisiandiishe
Och hoppsan det där hade ju inte direkt någonting alls att göra med trådens ämne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.