Hej
Jag har kört denna frågan innan, men nu ska jag fixa till det o behöver råd.
Bakgrund: Vårt nylagda (2009) klinkergolv i vår nytillbyggda hall(2008-2009) släpper och fogarna spricker eller lossnar i små skikt även där plattorna sitter.
Golvet är uppbyggt på bjälklaget med : 1Spårade spånskivor(bärande) med vattengolvvärme, 2 hellimmat gips, 3 fix, 4 plattor 30x60.
Ska noteras att jag hade golvvärmen igång när jag gjorde jobbet, vilket känns som ett misstag.

Fråga: Vad beror det på att det släpper?
Mina teorier är
1. golvvärmen gjorde att det torkade för snabbt=dålig hållfasthet i fix o fog.
2. För lite fix, jag hade en plastkam och använde största spåret, så jag tror att det var tillräckligt.
3. Fel på fixet och fogen, långsökt kanske, men jag har inte sett nån gång att fogen liksom lossnar i flisor.
4. Bjälklaget rör på sig/ sätter sig. men det ska man väl inte behöva vänta ut??Alla nya hus har ju klinker nånstans....
Jag har lagt klinkergolv i källaren och det sitter som berg. Där är fogarna dessutom 10 mm breda o håller. Så det jag tror mest på är golvvärmen...

Erfarenheter och tips mottages tacksamt nu när jag ska ta upp plattorna o göra om..
 
Är plåtarna skruvade mot spånskivorna? cc 150mm växelvis?
Är plåtarna behandlade med något ( tex ardex 8+9) för att få vidhäftning mot limmet?
vad är gipsen limmad med?
Hur är spånskivorna monterade? limmade och skruvade?

Har hela plattor lossnat? var sitter fixet? plattor eller kvar på golvet?
 
  • Gilla
Fredric_n
  • Laddar…
Primades gipset något innan fixen lades?

Flexar golvet något? (kännbart)
 
Är plåtarna skruvade mot spånskivorna? cc 150mm växelvis?: Ja de är skruvade, fast inte så tätt.
Är plåtarna behandlade med något ( tex ardex 8+9) för att få vidhäftning mot limmet? Ja, Ardex är använt som primer
vad är gipsen limmad med? Kan inte fabrikatet, men golvlim avsett för gips..
Hur är spånskivorna monterade? limmade och skruvade? Skruvade mot reglar, limmade i skarvar.

Har hela plattor lossnat? var sitter fixet? plattor eller kvar på golvet? Hela plattor lossnar, fogar krackelerar, fixet sitter (har bara kollat en platta) lite både och..

Kan inte känna att golvet flexar, och primer användes.
 
inte limmat mot reglarna alltså?
vet du om det var en vit primer som blev genomskinlig eller var det en svart/brun smet som lades på plåtarna?
kommer du åt undersidan av golvet? se om skivorna rör sig ovanpå reglar
annars kan det vara så att det helt enkelt torkade för fort eftersom värmen var på
 
Hej o tack
Det var en vit primer, som jag la själv. På andra svaret om limning så vet jag inte, det gjorde hantverkarna, men jag hoppas de gjorde det efter konstens alla regler...Men jag kan inte tänka mig att de skivorna rör sig..vore ju inte så bra för golvvärmeslangarna i längden antar jag.
 
då kan det vara så att spacklet inte fäst mot plåtarna, tvättade du av dom med tex t-röd innan du primade dom? kan vara lite olja kvar på dom från tillverkningen
Är inte helt säker men jag har iaf alltid fått höra att plåtarna ska primas med 8+9 som är en 2komps produkt
ska du riva upp golvet så prova att hitta felet och inte bara riva ut utan att titta
 
tjena nino o alla andra.
tack för svaren nino, jag fortsatte m det roliga idag. det visar sig att fixet sitter som berget i golvet, medan plattorna knappt har något fix på sig. när jag lyfter upp en platta (eller bänder upp i alla fall) så ser jag hur nästa platta vill följa med ,verkar nästan som att fogarna håller kvar dom. I så fall inte konstigt att fogarna spricker efter hand...
Men vad tyder detta på? Är det för snabbt torkat eller för lite fix?

Golvet i sig verkar ju i alla fall stabilt(o tur är väl det..)

Tack nino, ge mig ett svar till så blir jag mer tacksam...d^_^b
Mazz
 
En kur med PL 400 borde väl få plattorna att fastna och sen foga om allt. Hade samma problem med väggkakel i badrummet som förra ägaren monterat. Löstes med PL; 400 och ny fog, 7 år sedan nu och inga problem.

En bekant som jobbar med plattsättning sa att det ofta är för torrt fix när folk sätter plattorna och då fäster de dåligt. Har läst nåt om att man med fördel kan fukta undersidan på plattorna innan montage.
 
Thomas59
Känner igen problemet. Brukar köra med en hink vatten som plattorna doppas i innan fixet läggs på, gäller både golv och vägg om det är stora plattor. Ett minimalt extraarbete.

Är det stora plattor på golv (och vägg) brukar jag dubbelimma. Då ser man direkt om fixet börjar skinna. Rullar fixet då man drar ut det på plattan ska man dra öronen åt sig. Lossa en platta då och då under arbetet och kolla att fixet fäster på HELA plattan.

Det finns speciallim för kakel men PL 400 borde funka. Det funkar till det mesta.
 
T
Som sagt, det är golvvärmen.

När ett badrum är klart får man inte sätta på golvvärmen förrän efter 28 dagar, just för att all cementbaserat material ska härda ordentligt.

Tex är fix inte helt genomhärdat förrän efter 6-7 dagar........
 
..för svaren.
Menar ni verkligen att universalhjälpmedlet PL400 kan rädda mig här?? Det skulle ju underlätta nåt så in i ...Kan man köpa det på annat än tub? Annars blir det till att ut o bunkra lim på något lågprisvaruhus...
 
se om du får lös plattorna, dammsug och slätspackla med fix och lägg nya plattor i golvfix ( flytfix ) UTAN golvvärme så ska du se det håller.
PL400 nja... om det är någon enstaka platta och inte mitt där du kliver e mitt tips
 
hej nino.
Det är ju i hallen det gäller, och det är ju onekligen en gångyta...Om jag inte vill att det ska bygga högre än det redan gjort, är det borttagning av bef.fix som gäller då eller?? Är du plattsättare/ golvläggare?
Är PL400 inte en lösning man använder som klinkergolvläggare? Hoppas ingen känner sig stött här, att jag frågar om och om igen...Men det var en smidig lösning med PL400....
 
ja det bygger ju högre om du inte tar bort bef. fix iof bygger det väl inte så många mm?
kan du
ja jag är plattsättare
jag har iaf aldrig satt plattor med PL 400 men du kan ju prova kan säkert funka, nått år iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.