Nu fick det räcka, dags att bli medlem och ställa mina knepiga frågor.

Jag får ingen ro när det gäller detta med IP klasser på elektroniken. Köpte häromdagen Downlights (230V) från Bauhaus med skyddsklass IP44. Dessa med min mening att montera på takfoten (oisolerad) på huset. Allt var frid och fröjd tills jag kom hem och läste på förpackningen att de är för inomhusbruk!?!?!?


Vad gäller, är det OK att montera i takfoten fast de står att de är för inomhusbruk?
Vad för kabel skall jag använda, räcker EKK?
Armaturen nyttjar ej jord, hur kopplar jag denna?

Tusen tack på förhand!

/Gabriel B
 
  • Gilla
Pulkix
  • Laddar…
Tillverkarens anvisningar gäller, dvs står det inomhusbruk så är det det som gäller. Om du sen väljer att bry dig om det i det här fallet är en annan sak.
 
Det kan vara så att armaturen inte tål kyla.
 
  • Gilla
Tobbe_83
  • Laddar…
Ip 44 är inte dammskyddad men skyddad mot strilande vatten:
http://support.elot.se/forum/elsaekerhet/1846-kapslingsklass-ip-klass-ip-klassning.html

Kyla har ju inte med IP att göra, men det kan ju vara så att den är tillverkad av tex plast som blir skör.
Rent generellt bör du ju följa tillverkarens anvisningar, men troligen är det inte farligt att montera dom under takfoten, dock kanske dom slutar funkar efter ett tag ....

/K
 
Det skulle vara jätte bra om du kunde skicka in en länk eller bara en bild på armaturen. Men som f91jsw säger så är det tillverkarens anvisningar som gäller. Oftast för att armaturen är bara utformad för detta ändamål. Plus att deras garanti ska gälla. Problemet med att sätta inomhus armaturer utomhus, är att materialet kanske inte är tillverkat för de. Ifall armaturen är gjord i vit plast så kanske den gulnar väldigt fort. Som sagt

IP44
Första siffran står för skydd mot beröring och damm
4=Skydd mot fasta föremål med diametern >1mm

Andra siffran skydd mot vatten
4= Strilande vatten från alla riktningar

Om man ska använda en ekk utomhus, kolla så att den får läggas utomhus. Det här varierar en del mellan tillverkarna.
 
Mikael_L
Har inte armaturen jord så lägger man bara jordledaren åt sidan, ev med lite tejp över kopparn.
Klipp inte jordledaren, då har man omöjliggjort att använda en armatur som kräver jord i framtiden.
 
Det är med stor säkerhet ytbehandlingen som inte tål utomhusmiljön, det är lite tuffare ute även om den sitter torrt placerat. Jag har sett lite "innomhus" armaturer som satts upp ute, ofta har dom skador på färgen och oxiderade metalldelar.
 
Tusen tack för alla svar!

Zebba skrev:
Det skulle vara jätte bra om du kunde skicka in en länk eller bara en bild på armaturen. Men som f91jsw säger så är det tillverkarens anvisningar som gäller. Oftast för att armaturen är bara utformad för detta ändamål. Plus att deras garanti ska gälla. Problemet med att sätta inomhus armaturer utomhus, är att materialet kanske inte är tillverkat för de. Ifall armaturen är gjord i vit plast så kanske den gulnar väldigt fort. .
skickar här länken på produkten.
Märke: Nordlux
Modell: Triton 35W länk(samma armatur som till 7W och LED fast olika ljusklälla)
Länk till PDF: pdf dokument
 
Redigerat:
Lite dubbeltydigt om det står i beskrivningen ordagrant på ett ställe att den i slutet rum har IPx4 skyddat mot regn från alla håll och sen för inomhusbruk på ett annat ställe :S
 
Glufsglufs skrev:
Lite dubbeltydigt om det står i beskrivningen ordagrant på ett ställe att den i slutet rum har IPx4 skyddat mot regn från alla håll och sen för inomhusbruk på ett annat ställe :S
Stämmer som du säger, har inte uppmärksammat det tidigare i manualen.
 
Hemmakatten
Är det inte bara en dålig översättning (dåligt översättningsprogram) som gör att man råkat skriva regndroppar. Om man tittar på de andra svenska meningarna så har de dålig grammatisk uppbyggnad och använder ord på ett litet konstigt sätt.

På de downlights, IP44, som vi har (annat märke) i både badrum och ute under tak på altan o carport står det klart och tydligt att de är godkända för utomhusbruk. Tror tom att det var någon symbol som visade detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.