Någon som har efarenhet av detta eller kan bringa klarhet i vad det är som gäller? Hittade inte riktigt någon gammal tråd på detta och skatemyndighetens hemsida hittade jag inget på.

Står inför slutbesiktning av vårt nybyggda hus och jag antar att skattemyndigheten inom kort kommer at höra av sig så fort detta reggats hos kommunen.

Känns som att jag under ett par års tid varje månad lagt ner massvis med pengar på sånt som är relaterat till fastigheten - sånt som redan finns på plats vid köp av redan existerande hus. Frågan är hur jag ska uppskatta produktionkostnaden - är det bara för kostnader som jag har kvitton på eller kan jag ta upp även annat? Hur väderar jag det egna arbetet?
 
Någon?
 
Hemmakatten
Det egna arbetet får du inte ta upp som produktionskostnad. Arbetet värderas till 0 kronor. Det är endast de faktiska kostnader du haft som räknas. Hoppas att du sparat ALLA kvitton, även små utlägg för tejp, spik mm blir snabbt stora summor.

Vad gäller skatteverket finns det inget värde i att få ett högt taxeringsvärde.
 
Aj då... har en hel del kvitton men inte så att det motsvarar produktionskostnaden. Jag antar att jag kommer att få betala skatt (22%) på mellanskillnaden av försäljningspriset och produktionskostnaden? Risken finns ju att produktionskostnaden kraftigt understiger vad jag verkligen har stoppat in.

Vad man man peta in i produktionskostnden? Det som har med husets byggnation att göra förstår jag, men till exempel jord, gräsfrö och alla jäkla buskar/träd som har inhandlats under tiden för att göra tometn dräglig. Fristeående byggnader på tomten? Kan man peta in bankens avgifter också?
 
Hemmakatten
Den dag du skall sälja huset är det förstås bra med en hög produktionskostnad. Alla du gör med trädgården kan du ta med, inklusive jord, träd, plattor mm. Lagfart, byggel, pantbrevskostnader, bygglovskostnader, anslutningsavgifter mm. Verktyg som anses vara en förbrukningsvara, dvs.med begränsad livslängd kan du ta upp. Likaså om du köpt tex en kap/gersåg för att använda till ett lösvirkesbygge. Den sågen anses vara förbrukad/avskriven/ej användbar i framtiden.

Allt övrigt du tillfört/byggt/anlagt på fastigheten både innan och efter slutbeviset som tillför ett mervärde, tex altan, friggebod, installation av braskamin skall du naturligtvis spara kvitton på för att sedan använda som en del i anskaffningskostnaden för huset.

Vet inte riktigt vad du menar med bankens avgifter, men räntekostnader på lån kan du inte ta med.
 
Du behöver inte redovisa kvitton till skatteverket. Skickar du in normala siffror typ 15000 /m2 plus tomt och lite så är det lugnt.
 
Tack för all input.

Förutsatt att man kommer att bo kvar, finns det något syfte att hålla produktionskostnaden nere - jag menar nu när fastighetsskatten är borta?

Inga kvitton - med andra ord är det bara en siffra som jag anger till Sktteverket. Sticker den inte ut, utan håller sig runt normalbilden, antas den vara korrekt? Vid en försäljning är det då den som jag utgår ifrån, utan att behöva styrka med kvitton?

Kommer skatteverket att haja til om produktionskostnaden överstiger marknadsvärdet tror ni?
 
Hemmakatten
Jag skulle inte rekommendera att bara "dra till" med en kostnad utan att den är någorlunda underbyggd.

Skatteverket kan visst begära in kvitton när man säljer sitt hus. På deklarationen (vid försäljningen) skall man kryssa i en ruta huruvida man har kvitton på alla arbeten eller ej. Om det sedan blir en kontroll så kommer det raskt visa sig att det är ett självbygge eftersom inga kvitton på arbetstid finns. Att det hävda att huset kostade 15000 kr per kvm att bygga om det i själva verket ligger på tex 9000kr kan innebära en stor skattesmäll med straffavgifter.

Jag tror nog att man vinner mest på att vara ärlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.