Hej,

Vi planerar garage hemma och tittar på olika modeller. Vi har tre bilar varav två används nästan dagligen och så ska det få plats med åkgräsklippare och verkstad. Alltså behöver det vara en rätt rejäl pjäs.

Jag är rätt sugen på ett dubbelgarage med utskjutande carport i stil med detta från Lövångers bygg: http://www.lovangersbygg.se/system/visabild.asp?Bild=817_3B54C9W33O&HID=817&BildID=19017

Anledningen är att man på vintern inte behöver köra in den skitiga och snöiga bilen i garaget. Motor+kupévärmare har vi kört med i alla år och det funkar tillräckligt bra för att inte behöva ha bilen inne i garaget. Speciellt om den kommer stå under tak.

Vad tycker ni om den modellen? Tjänar man mycker på att ha plattan hela vägen ut i carporten eller kan man lika gärna grusa där? Platta kostar ju inte gratis direkt.

/O
 
Det som är lite jobbigt med den modellen är ju att man inte får upp slagdörrar (som det är på bilden) om det står bilar i carporten, så man får nog satsa på moderna takskjutportar eller kanske ha de två portarna på långsidan i stället.
 
Portarna måste vara på kortsidan men det kan ju helt klart vara en tanke att kosta på takskjutportar. Annars är det kanske inte något enormt problem eftersom man ändå inte kan köra ut en bil ur garaget när man har bil framför porten.
 
jag tycker det är "skitfint" min granne byggde nyligen ett i samma stil lite högre och med juniorboende i stället för förråd.han satte i bara en ganska bred vridport ca2.5-3 m kanske +gångdörr då så klart.
jag har suktat många gånger efter just modellen du visade.
jag(om jag nånsin hinner)ska ha grusat underlag i carporten bor på en ort där man ÄLSKAR att salta
och det blir inte fina fläckar av det.och måla känns inte aktuellt tycker jag
 
Bra tanke ang. saltningen. Här saltar de som galningar också så det är bra att tänka på. Vi överväger att bygga garaget litet högre än det på bilden och ha ett loft. Grannarna har byggt rena rama tvåvåningshuset som garage så de borde inte klaga :)
 
jag håller mig till en simpel enbilscarport men jag ångrar inte att jag bara grusade den inte. Synnerligen gott om salt här med plus det där på vårkanten när man kommer hem med en massa snö på bilen och så tinar det av kupevärmaren.
Rätt skönt då med ett underlag som inte ska städas varje dag
 
Hemmakatten
Vi har också en carport (2-bilscarport), med grusunderlag, som är ihopbyggd med huset. Helt perfekt och jättesnyggt. Inget som helst underhåll, tryggt och säkert att gå på utan halkrisk.
 
OlaF skrev:
Annars är det kanske inte något enormt problem eftersom man ändå inte kan köra ut en bil ur garaget när man har bil framför porten.
Nä nu missförstod du, problemet är när man ska köra ut åkgräsklipparen eller cykeln, man måste flytta på bilen först alt. barnen klämmer cykeln mellan porten och bilen med circulära tramp-repor på bilen som följd då man får dra dem mellan bilarna. Med takskjutsport kan man leda ut cykeln åt sidan
 
Det är jag som tänkte i diket på porttypen. Jag tänkte på "vipport" när det stod "slagport" men ser på bilden hur slagport ser ut. Nä, slagport går bort såklart. Blir takskjutport och känner jag mitt och sambons teknikintresse blir den med motor och fjärr... Tack för hjälpen med tankevurpan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.