Hej!

Vi ska bygga en takad altan på baksidan av vår tegelkåk som är uppförd -64.

Altanen ska löpa utmed vårt vardagsrum som ligger indraget ca 1,3 meter i fasaden och då vi har en fin vy över ängarna in mot centrum vill vi ha så lite som stör utsikten som möjligt är. :)

Altanens mått ska vara 7m bred och ca 3m bred (utöver de 1,3 m som idag är indragna i fasaden), en total yta på ca 30 kvm. Taket kommer att ha Plannjas Modern som beklädnad och ska ha ett innertak med infälld belysning. Då vi vill ha ett tak som ser lätt och modernt ut vill vi att taket ska vara så "tunnt" som möjligt. d^_^b

Nu till vår utmaning:
Óm vi räknar på Moelvens sida där man kan göra beräkningar på limträ får vår altan följande förslag:

7m lång, 3m djup, 2 pelare: bärlina 90x360 alt 115x360 (nedböjning 46 resp 36mm). Takbjälkar LT 42x180 alt 95x180 (nedböjning 11 resp 5mm).
Totalt en taktjocklek på ca 360+180+22+22+?= ca 600mm vilket inte känns så lått och modernt :(

Vi kan också välja att ha tre pelare och får då följande förslag:
Bärlina 115x180 alt 56x225. Takbjälkar LT 42x180 alt 95x180 (nedböjning 11 resp 5mm).
Totalt en taktjocklek på ca 180+180+22+22+?= ca 450mm vilket inte inte heller känns så lätt :S

Kan man istället för limträ välja att bygga med stålbalkar? Pelare och bärlinor tänker jag på? HEA eller likande? Var kan jag hitta information/beräkningsmodeller så jag kan se hur kraftiga balkar som krävs?

Finns det möjligen någon på forumet som har erfarenhet av liknande byggen eller som vill dela med sig av sin kunskap? :)

Tack på förhand!
 
Hej igen!

Jag har försökt att illustrera hur vi har tänkt oss att altanen ska se ut.
Vardagsrummet ligger något indraget i fasaden och där finns idag en smal uteplats under tak (1,3x7m) och vi vill alltså göra en takad altan utmed hela vardagsrummet.

Ingen som har kloka tankar om hur vi ska kunna realisera altanen utan att få för många pelare/stolpar som stjäl vår utsikt? :S
 
  • Entreplan inkl altan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går säkert att göra så som du tänker dig, men du bör ta kontakt med en konstruktör för att rätt dimensioner.
 
Men varför fäster du inte takbjälkarna i bärlinan med balkskor. Då blir inte taket så mycket tjockare än bärlinans tjocklek dvs 180 mm. Att börja greja med stålbalkar för ett altantak verkar ganska omständigt, kanske också dyrt.
 
daviden skrev:
Men varför fäster du inte takbjälkarna i bärlinan med balkskor. Då blir inte taket så mycket tjockare än bärlinans tjocklek dvs 180 mm.
Hmm... Men hur ska jag göra med taksprånget då då? Jag vill INTE ha en låda så klamrar sig fast på huset. Altantaket ska kännas lätt och ge ett luftigt intryck och för att skapa den känslan bör nog taksprånget vara minst 30 cm runt om? :S
 
Haka ur takbjälkarna, räcker med 45. Då blir det 180+45. Jag har själv byggt ett föråd i sommar som är 4,5*7,8m med 180*42 limträ takbjälkar som jag hakat ur så takfoten endast är 45 hög och 30cm lång
 
Tjacko skrev:
Haka ur takbjälkarna, räcker med 45. Då blir det 180+45. Jag har själv byggt ett föråd i sommar som är 4,5*7,8m med 180*42 limträ takbjälkar som jag hakat ur så takfoten endast är 45 hög och 30cm lång
Ja det vore ju en möjlig lösning...
Räcker det att ha 45mm över bärlinan då? Alltså, klarar takbjälken att hålla taksprånget uppe när snö och is börjar samlas på taket? :S
 
MaWa71 skrev:
Ja det vore ju en möjlig lösning...
Räcker det att ha 45mm över bärlinan då? Alltså, klarar takbjälken att hålla taksprånget uppe när snö och is börjar samlas på taket? :S
Jag har inte räknat på det blir första vintern i år så vi får se :p
Men 0,3m utsprång är inte mycket och jag har väldigt svårt att tro att det inte kommer fungera. Dock lär du fästa bjälkarna med balkskor så dom inte spricker
 
Inser att jag missat att återkoppla.. Bygglovet sket sig så förra sommaren monterades istället en 30kvm stor altanmarkis över trädecket som vi byggde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.