Det är bara att instämma. När jag jobbade på "marken" sådde vi in i november, fast det är givetvis i senaste laget... Däremor hade jag inte gödslat nu utan väntat till våren.
 
Imorgon ska det inhandlas en säck med nya gräsfrön så får vi se till att mylla ner lite nytt på de taskiga ställena.

Tack för all hjälp.

Gödsling får bli till våren när det börjat växa då, är det blåkorn som gäller då eller? Hörde att det inte var så bra när man har småbarn och djur som är på gräsmattan. Men vad ska man ha?
 
Blåkorn är långverkande, så om du ska ha något konstgödsel med snabbare verkan skulle jag rekommendera NPK (hör i affären vilken blandning du ska ha). Egentligen är det nog bättre med riktig gödsel eftersom den gör att den biologiska förutsättningen i jorden blir bättre, främst genom maskarna som drar ner näringen i mattan och samtidigt luftar den genmo gångarna de gräver. Fast det är ju också lite mer omständligt att använda den typen av gödsel...
 
Jag hur använder man sådan gödsel? Det har jag ingen aning om.
 
Det finns båda ko- och hönsgödsel på säck, men då är det inte längre små behändiga runda korn... Eller kan du väl låna en dyngkärra hos någon bonde i närheten? :p
 
haha, ja gödseltraktrn far för bi här jätteofta, bor på landet. Kanske skulle be honom spruta lite på vår tomt när han ndå kör förbi. Tror inte att naturgödsel är ett alternativ dock, korna i hagen en bit bort lär bli fluglösa och vi invaderade.

Konstkulor it is then!

Nu till nästa problem.

Weibul Extra Green verkar var slut överallt, OCH ska inte komma tillbaka...De ska ändra på något, vad viste han inte men tll våren var det inte samma tydligen.

VAD gör vi då. Han på granngprden sa att de hade en fröblandning som var baserat på extra green men mera anpassat för norrland han sa att den skulle funka att stödså med det BORDE inte bli några större synliga fläckar i gräset. VAD GÖR VI NU?
 
Eee, nu tror jag att jag kliver av tråden, grässorter och hur de kan och inte kan blandas är jag dålig på... Men grässorterna borde väl blanda sig med tiden, eller blir det olika nyanser???

Hm. Här har jag inga råd att ge, mer än att jag själv förmodligen hade chansat med de nya fröna...
 
Såg igår att Bauhaus har Weibulls Extra Green. Dom kanske inte finns i Västerbotten dock?
 
jag körde med granngårdens slottspark, det ska vara i princip samma som extra green. Den var nämliggen något billigare
 
Hmmm..,,får ta en sväng till granngården igen, det fanns bara en sort kvar.

Det är väl bara att chansa helt enkelt.
Så typiskt att när jag kommit fram till hur man ska göra så är gräsfröna slut,
 
Otroligt typiskt. Men man börjar känna igen det, oavsett om det gäller färg till fönstersmygen, tapeten i köket eller - som sagt - gräset till mattan...

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.