Hejsan
Spekulerar lite på ett radhus. Det negativa är att det är direktverkande el och inte Fjärrvärme. Enligt uppgift är årsförbrukningen totalt på 20500 kwh/år. Radhuset är på 110 kvm men jag kan inte svara på hur många de är i hushållet.
Eftersom det är direktverkande el och inte Fjärrvärme (vilket är oerhört billigt i Luleå där vi bor pga SSAB) är jag rädd att det är ett energislukande hus och att det därigenom blir oerhört dyrt. Det är treglasfönster på övervåningen och tvåglasfönster på nedervåningen.
 
Varför inte spendera helgen på att se om du kan räkna hem en konvertering till någon annan värmekälla. Jag vet att det brukar finnas konverteringsbidrag att ansöka om man vill byta ut den direktverkande elen.

Sedan kan ju en tilläggsisolering på vinden och montage av energiglasfönster få ner förbrukningen ännu mer. Däremot är det inte säkert att du kan räkna hem fönsterbytet, men är de ändå slitna kan det ju vara en idé?

Tilläggsisoleringen och konverteringen till vattenburen värme (alt. luft-värme-pump) kommer du med största sannolikhet att tjäna (spara) på.
 
Köper vi detta objekt så kommer vi så småningom komvertera till fjärrvärme. Problemet är att jag för tillfället studerar och vi vill bara låna upp så vi har råd att lägga in 15% handpenning och slipper topplån med höga räntor o stora amorteringar. Därför finns inget låneutrymme för att låna upp ytterligare pengar för att dra in fjärrvärme. Detta ligger förmodligen tre år bort, då jag studerat färdigt och förhoppningsvis fått ett jobb.
Vi är ändå intresserad av detta lilla radhus eftersom priset är så pass lågt.
Har kollat att det finns bidrag att få då man konverterar men som jag förstår så finns bara bidraget året ut, stämmer det???
 
Hmm... det ni förlorar på högre räntor/amorteringar vinner ni ju på sänkt driftkostnad. Att installera fjärrvärme brukar kosta 40-50 tusen (exkl. rördragningar för radiatorer). Den posten gör nog varken från eller till på era ränteinbetalningar. Däremot kommer ni att få mycket lägre drifkostnader (givet att ni kör direktverkande idag).

Konvertering måste ni slutföra innan årsskiftet (enligt boverket). Har ni tur kanske det införs igen, men det är inte något man bör ta för givet?

Mitt råd är att ni sätter er ner och räknar på vilken månadskostnad ni får om ni kör direktverkande el, kontra fjärrvärme. Sedan tar ni hänsyn till lånekostnaden för de båda alternativen.

Min gissning är att ni kommer att tjäna på att ta lånet. Jag förstår att det kan kännas surt när man studerar, men det är ju trots allt månadskostnaden som är det viktiga. Inte belåningsgraden.

En bonus är ju även att värdet på radhuset förmodligen kommer att stiga om/när ni konverterar till vattenburen värme. Då kan ni ju göra en omvärdering av huset och sänka belåningsgraden (brukar resultera i bättre ränta).
 
Redigerat:
Handlar kanske om att få lånet eller ej också.
 
Hubbe2 skrev:
Handlar kanske om att få lånet eller ej också.

Absolut! Men kan de påvisa att lånet oavkortat skall gå till en konvertering från direkverkande el, medför det att boendekalkylen förbättras (i.o.m. sänkta driftkostnader).

Att värdet på huset ökar är säkert inget som banken har något emot heller. ;)

I det här fallet tolkade jag det som att problemet inte berörde själva beviljandet av lånet, utan huruvida man skulle skuldsätta sig mer, med tanke på den ekonomiska situationen under studietiden?

Det enklaste är väl att göra en enkel kalkyl (som jag föreslog tidigare). Den kalkylen kan man med fördel ta med till banken när det blir dags.
 
ja eller be banken hjälpa till med den. De brukar vara rätt trevliga i sådanna frågor
 
Har försökt läsa lite angående konverteringsbidraget men känner mig osäker hur mycket man egentligen får. Totalkostnaden i vår kommun är ca 100 000 (har specat nedan) Vad skulle vi få för bidrag???

Totalkostnaden för ett typhus med 13 st elradiatorer blir:

Anslutningsavgift16 000kr
Fjärrvärmecentral och installation26 000kr
Konvertering till vattenburet, 13 x 4 200kr:54 600kr
Totalt:96 000kr
 
du borde väl kunna få lite rot avdrag tycker jag.
Det är ju en ombyggnad så där borde det bli 50% av kostnaden för arbete (ej matrial) i avdrag.
 
mats_o skrev:
du borde väl kunna få lite rot avdrag tycker jag.
Det är ju en ombyggnad så där borde det bli 50% av kostnaden för arbete (ej matrial) i avdrag.
Genom att kombinera ROT-avdraget och konverteringsbidraget kan man få 50% på arbetskostnaden och för materialet nyttjar man konverteringsbidraget.

OBS! Man måste dock explicit ange att bidraget endast skall avse material när man ansöker (om man samtidigt skall nyttja ROT-avdraget för arbetskostnaden).
 
Luft/luft är en billigare investering samtidigt som det ger en lägre driftkostnad. Fjärrvärme är inte så billigt, dock väldigt underhållsfritt.
 
Ja men då får ett i varje fall i mina öron störande buller också
 
mats_o skrev:
Ja men då får ett i varje fall i mina öron störande buller också
...samt att värmefaktorn (COP) för luft/luft sjunker rejält under -15 grader. I Norrbotten (där TS verkar bo) händer det nog att det blir kallare än -15 ganska ofta?

Sedan ser det för jävligt ut med dessa värmepumpar på fasad-väggarna. Det är så fult att det förmodligen sänker värdet på huset? Men det är ju bara min personliga åsikt. :rolleyes:

Men som Möller skrev så är det en billig investering.
 
Finns många pumpar för vårat nordiska klimat med COP på ca 3 vid -20 grader.
tex denna, http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Broschyr_NordInv12JHR-N.pdf

Tror att Thosiba har en som är riktigt bra med. Kan hålla med om att det inte ät så fint på fasaden.
 
man kan ju klä dem lite för att snygga till fasaden men nä tack, ingen hötork för min del :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.