Hej!

En bekant har bett mig om ett vägguttag i deras badrum. Rent el-tekniskt sett är det inga bekymmer, jag kan sätta antingen ett utanpåliggande eller ett infällt (rot-dosa). Dock undrar jag hur det blir med tätskikt och sådant. Badrummet renoverades förra året och tydligen glömde de ett vägguttag i badrummet för musikanläggning.

Ni som kan badrum, hur bör jag gå tillväga på bästa sätt för att inte riskera några försäkringar etc. Hål i tätskiktet kommer det att bli oavsett...

Vänligen
Steve
 
De lär väll inte vara i duschen så de ska väll inte vara några problem.
 
jag smetade silicon runt doskanterna,tror inte det gör allt för stor nytta men det lär ju inte skada heller.....
 
Kör med utanpåliggande! Skruva fast bara i regler. Förborra lite och fyll med silicon. Du har en regel sökare?
Dä blir det både rätt som godkänt.
Och glöm inte JFB!
 
Hej!

Jo det var min tanke att borra ett hål rakt genom hela härligheten, montera ett UPL 2vägs vägguttag och lägg en rand silikon för att täta. Det blir minst påverkan på badrummet, dock gissar jag att vederbörande har synpunkter då han absolut ville ha ett infällt pga att det är snyggare, i ett nybyggt badrum, vilket jag kan hålla med om.

JFB finns sedan länge i huset.

/Steve
 
Gissar att de finns många infällda dosor redan i badrummet?
På vilket sätt skiljer sej denna nya dosa från dom?

En dörröppning borde väl ses som en större ingrepp i tätskiktet än ytterligare en dosa.
 
smiler skrev:
Gissar att de finns många infällda dosor redan i badrummet?
På vilket sätt skiljer sej denna nya dosa från dom?

En dörröppning borde väl ses som en större ingrepp i tätskiktet än ytterligare en dosa.
Hej!

Tja, jag kan inte speciellt mycket om badrum, är elektriker i industrin, dvs långt från våtrum och trä.

Jag antar att det är försiktighet då man tydligen ska vara extremt försiktig gällande tätskikt i badrum. Minsta skruvhål ska ju silikonas. Kommer jag sen med dosfräsen och gör ett giganthål, ja då känns det nästan som om man har begått ett mord.

Vill inte heller ställa till det för mig om de skulle råka få någon vattenskada och de inte får ersättning pga mitt ingrepp i tätskiktet.

Vägguttaget kommer ca 1,5 meter från badkaret.

Kommer förmodligen att montera ett utanpåliggande, det är enklare på alla sätt och vis. Och hålet blir mkt mindre.

/Steve
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.