anden2000 skrev:
Okej, jag kanske har fel, men jag letade reda på var jag läst ersättare: [länk] (USA-namnen är 1590EVSK och JS470E).

Kanske den nya sågen fungerar lika bra utan de där klackarna?

Jag har svårt att tro att Bosch kommer att hålla liv i två så lika produkter bredvid varandra.

Men visst, det ser ut som att ändringen mest handlar om en kosmetisk modernisering, och säkert också produktionsrationalisering (=kostsänkning)
150´n saknar snabbjustering för lutning av bottenplattan också.
Kräver insexnyckel för att justera lutning.
Jag tror som sagt inte att det är en ersättare, som dessutom säljs på JULA.
 
anden2000 skrev:
GST 135 har automatiskt inställda styrbackar vilka ger högre precision medan GST 150 saknar dem vilket medger högre sågfart.
Detta är en påhittad fördel för GST 150. Om det skulle vara så att styrbackarna ger märkbart lägre avverkning (vilket jag starkt betvivlar) så är det möjligt att mycket lätt välja att inte koppla in dem på 135:an.
 
Daniel_N skrev:
Detta är en påhittad fördel för GST 150. Om det skulle vara så att styrbackarna ger märkbart lägre avverkning (vilket jag starkt betvivlar) så är det möjligt att mycket lätt välja att inte koppla in dem på 135:an.
Jag tolkar Bosch budskap som att det är avsaknaden av backarna som tillåter 150:ans högre sågfrekvens (3100 rpm vs 2800 rpm). Urkoppling av backarna på 135:an ger väl inte högre varvtal.

...samt att 150:ans högre effekt (780 W vs 720 W) gör det möjligt att köra på och utnyttja det högre varvtalet till snabbare sågning och större djupkapacitet. Som av en händelse är effekthöjningen ungefär lika stor som varvtalshöjningen.

Om det nu vore så att 150:an inte alls är snabbare och har högre kapacitet än 135:an, utan bara är sämre och billigare, vilket intresse skulle då Bosch ha av att vilja lura på byggarbetare som vill ha den lämpligaste produkten för uppgiften en såg som bara är sämre? Jag tror snarare att Bosch i sådant fall skulle ha valt att marknadsföra 150:an som en budgetmodell, vilket de nu inte gör.
 
anden2000 skrev:
Jag tolkar Bosch budskap som att det är avsaknaden av backarna som tillåter 150:ans högre sågfrekvens (3100 rpm vs 2800 rpm). Urkoppling av backarna på 135:an ger väl inte högre varvtal.

...samt att 150:ans högre effekt (780 W vs 720 W) gör det möjligt att köra på och utnyttja det högre varvtalet till snabbare sågning och större djupkapacitet. Som av en händelse är effekthöjningen ungefär lika stor som varvtalshöjningen.

Om det nu vore så att 150:an inte alls är snabbare och har högre kapacitet än 135:an, utan bara är sämre och billigare, vilket intresse skulle då Bosch ha av att vilja lura på byggarbetare som vill ha den lämpligaste produkten för uppgiften en såg som bara är sämre? Jag tror snarare att Bosch i sådant fall skulle ha valt att marknadsföra 150:an som en budgetmodell, vilket de nu inte gör.
Den är säkert lite snabbare, och lite starkare, men i mina ögon gör det inte den till en bättre såg.
För även om 135an är lite klenare, och lite långsammare så är den mer allsidig, och mer utvecklad.
 
trodde vi alla var eniga om att 150an har större avverkingskapacitet o sämre precision än 135an. Det står ju i nästan varje inlägg ovan plus i länken till tyska bosch's frågelåda.
 
anden2000 skrev:
Jag tolkar Bosch budskap som att det är avsaknaden av backarna som tillåter 150:ans högre sågfrekvens (3100 rpm vs 2800 rpm). Urkoppling av backarna på 135:an ger väl inte högre varvtal.

...samt att 150:ans högre effekt (780 W vs 720 W) gör det möjligt att köra på och utnyttja det högre varvtalet till snabbare sågning och större djupkapacitet. Som av en händelse är effekthöjningen ungefär lika stor som varvtalshöjningen.

Om det nu vore så att 150:an inte alls är snabbare och har högre kapacitet än 135:an, utan bara är sämre och billigare, vilket intresse skulle då Bosch ha av att vilja lura på byggarbetare som vill ha den lämpligaste produkten för uppgiften en såg som bara är sämre? Jag tror snarare att Bosch i sådant fall skulle ha valt att marknadsföra 150:an som en budgetmodell, vilket de nu inte gör.
Om man inte kopplar in backarna på 135:an (vilket man enkelt gör med ett knapptryck) så hindrar de inte att man hade konstruerat sågen för en högre slagfrekvens. Backarna påverkar inte slagfrekvensen och därmed avverkningshastigheten, vilket jag trodde att du menade när jag läste inlägg nr 15.

Avsaknaden av styrklackar är inte faktorn som medger att 150:an har högre slagfrekvens, utan det beror på skillnader i hur de är konstruerade. Huruvida 150:an har en märkbart högre avverkning än 135:an vet jag inte, jag har aldrig använt 150:an. Det är dock inte alls säkert att en effektskillnad på ca 7-8% märks alls när man använder maskinen, dvs jag är inte säker på att man automatiskt uppfattar 150:an som starkare.

Bosch marknadsför inte 150:an som en budgetmodell, men dock som ett billigare alternativ till 135:an. Jag är inte alls säker på att den är märkbart bättre än 135:an på att såga o tjockt trä - tillverkarens uppgifter angående hur stort sågdjup sågarna klarar av korrelerar inte alltid med verkligheten. Det är enligt min mening tänkbart att den något högre effekten och högre angivna sågdjupet var ett sätt för bosch att ge 150:an usps.
 
Daniel, jag är övertygad om att 150an har en högre avverkning, dom extra watten läggs säkert in på pendling och frekvens. Men om man märker det utan ett arrangerat race tvivlar även jag på.

Bosch vill ju helt klart marknadsföra 150an som en robust o råstark byggstickis utan en massa lull-lull o finlireri då sådant bara "går sönder" på bygget o kostar massa extra pengar.

Däremot är 150an som hemmapular maskin tveksam i konkurrens med 135an
 
Tack för alla tankar, verkligt lärorikt. En sista fundering bara:

Jag köper att 150:ans fördelar (lägre pris, mindre som kan gå sönder, snabbare avverkning) kanske inte är så stora och särskilt inte för hemmafixare. Men just hur märkbar är 135:ans precisionsfördel då?

Kinglolle, det var inte meningen att trådkapa, men det där rubart-priset på 135:an + l-boxxar är väl så bra som det blir, förutsatt att du inte har bråttom och vill ha maskinen imorgon? Jag har själv handlat där och det är inga problem.
 
anden2000 skrev:
Tack för alla tankar, verkligt lärorikt. En sista fundering bara:

Jag köper att 150:ans fördelar (lägre pris, mindre som kan gå sönder, snabbare avverkning) kanske inte är så stora och särskilt inte för hemmafixare. Men just hur märkbar är 135:ans precisionsfördel då?

Kinglolle, det var inte meningen att trådkapa, men det där rubart-priset på 135:an + l-boxxar är väl så bra som det blir, förutsatt att du inte har bråttom och vill ha maskinen imorgon? Jag har själv handlat där och det är inga problem.
Eftersom jag inte har 150:an så kan jag inte jämföra modellerna. Kanske märker man aldrig eller bara sällan skillnad mellan precisionen på de två maskinerna. Enligt min mening är dock styrklackarna på 135 åtminstone en teoretisk fördel - de styr bladet längst ner (där det gör störst nytta), ungefär som styrklossarna eller kullagren på en bandsåg. Exakt hur stor roll det spelar vet jag inte - jag vet att det finns de som hellre kör med styrklackarna utsläppta. Oavsett vilket så vill jag poängtera att ett bra, vasst blad, avpassat för uppgiften spelat större roll än om man kör med en 135:a eller 150:a. I och med att 150-modellen är billigare hade jag vid ett köp också funderat på om det möjligtvis var enklare/billigare/sämre lager etc i maskinen, faktorer som också påverkar precisionen. Det viktigaste är dock att testa maskinerna...funkar de tillfredsställande så är ju allt frid och fröjd.

Tänkvärt är också att mafell p1cc, som verkar ha mycket god precision, och förmåga till snäva svängar utan att bladet viker av inte har några styrklackar...

Vidare så måste jag efter all denna diskussion om precision erkänna att det är sällan jag använder sticksågen till moment där precisionen är av högst vikt - det handlar för min del oftare om grovsågning inför efterföljande fräsning etc.
 
Då 135an har gjorts sig känd som kanske den bästa stickisen på marknaden tack vare sin höga precision och alla som gått från NNN till 135an går omkring o ler hela dagarna.
 
Så om vi sammanfattar har jag suttit i 5min och läst om styrklackar på en sticksåg - jag behöver hjälp
 
tallmilan skrev:
Så om vi sammanfattar har jag suttit i 5min och läst om styrklackar på en sticksåg - jag behöver hjälp

....med läshastigheten kanske;)

Att vi alla måste veta mera om styrklackar på sticksågar är väl självklart:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.