Någon som vet något om detta märke?

Larmet ska visst arbeta på 868 MHZ och ha 32 trådlösa och en trådad sektion utan sabskydd.
Min största fundering är om det finns någon expansionsmodul så att man kan få fler trådade utgångar. Tror inte riktigt på det här med trådlöst och icke uppvärmda utrymmen vintertid.
Kanske jag som är överdrivet negativ men jag har fått uppfattningen att magnetkontakter och tråd är en robustare lösning för det behovet.
 
Bandet är väl ok, avsett just trådlösa larm.

Men visst har du rätt avseende kyla (vilken temeratur du nu avser).

Dels får det kristallen att ändra karaktär och börjar "driva" i frekvens.

Dock ska inte batterierna glömmas bort, även dom har en arbetstemperatur att följa.

Lithium batterier är att föredra vid kalla utrymmen
 
Skulle gissa på att det är det här som avses: http://www.microsec.se/productview.php?id=5&psg=1&pg=1

Vet inte prisnivån, men av efter vad jag har förstått efter lite efterforskning är det önskvärt med separat manöverenhet och inte integrerad för att kunna ha centralenheten i direktlarmat utrymme och inte med ingångsfördröjning. Det har jag än så länge bara hittat (som standard) bland de trådlösa systemen hos Risco's Agility system och hos ett budgetlarm från Vikinglarm. Däremot finns det ju som tillval till PowerMax och även till larmet som TS refererar till.
 
Tack för sidan,
får nog ta och jaga dem och se om det finns ett expansionskort att tillgå.
Är ju en viss skillnad på 3 trådade magnetkontakter och lite kabel mot tre trådlösa kontakter plus troligen en förstärkare

Primär manövreing är ju tänkt via trådlös fjärr (nyckelring) för att larma/larma av.
Annars går det tre manöverpaneler också.
 
Ser att jag glömde bakgrunden.
Tanken är att larma ett hus och två uthus samt ett garage.
Ett av uthusen är uppvärmt så där tänkte jag en IR-deckare för ytan och en magnetkontakt för en dörr som det antagligen blir taskig täckning mot annars
garaget tänkte jag sätta magnetkontakter på portar och dörr, det är ouppvärmt så jag vill då gärna slippa batterier där.
samma med uthus två. Ouppvärmt så en magnetkontakt där.
Huset blir nog enklast med en trave IR deckare
 
mats_o skrev:
Ser att jag glömde bakgrunden.
Tanken är att larma ett hus och två uthus samt ett garage.
Ett av uthusen är uppvärmt så där tänkte jag en IR-deckare för ytan och en magnetkontakt för en dörr som det antagligen blir taskig täckning mot annars
garaget tänkte jag sätta magnetkontakter på portar och dörr, det är ouppvärmt så jag vill då gärna slippa batterier där.
samma med uthus två. Ouppvärmt så en magnetkontakt där.
Huset blir nog enklast med en trave IR deckare
Kolla om inte den trådlösa magneten har en ingång för extern magnet.
Då kan du ju montera en magnetkontakt och sedan dra kabeln till ett varmt utrymme och sätta den trådlösa magnet i det varma utrymmet.
 
Tack för det tipset med, det ledde mig en bit till.
Hittade två avarianter. en magnetkontakt med ingång för annan kontakt men det är ren tvåtråd dvs noll sabbskydd och ingen selektion (om jag nu har hittat rätt spec).
Sen fanns det en trådlös till trådkonverter som alltså gör att man kan koppla på nått trådat oavsett vad det är i princip men samma dumhet där.
Så vill jag ha lite selektion så behöver jag ett antal sådanna sittandes max en meter från centralen (dvs inne i värmen) för att sen få dra ett antal rätt långa kablar ut till förråd och garage
 
mats_o skrev:
Tack för det tipset med, det ledde mig en bit till.
Hittade två avarianter. en magnetkontakt med ingång för annan kontakt men det är ren tvåtråd dvs noll sabbskydd och ingen selektion (om jag nu har hittat rätt spec).
Sen fanns det en trådlös till trådkonverter som alltså gör att man kan koppla på nått trådat oavsett vad det är i princip men samma dumhet där.
Så vill jag ha lite selektion så behöver jag ett antal sådanna sittandes max en meter från centralen (dvs inne i värmen) för att sen få dra ett antal rätt långa kablar ut till förråd och garage
Eftersom en MK (magnetkontakt) ligger NC (normaly closed) lite mer kompetenta kan du välja NC eller NO.

Så behöver du inte tänka på sabotage, om någon "klipper" kabeln går det ett vanligt larm på den sektionen.

Så du kan med andra ord köpa ett gäng billiga externa MK och lägga kabeln mellan dem i serie och sedan in till en trådlös MK

Om du då "bryter slingan" så kommer det gå ett larm som om du öppnade dörren.'

Hoppas jag inte är otydlig, skicka pm eller fråga i tråden...lite trött
 
Redigerat:
Jo men har jag fattat det rätt så har ju lite bättre lösningar ett par vanliga motstånd med i bilden för att förhindra att nån bara lägger kopplar på en tåtstump för att "tjuvkoppla" förbi kontakten bara.
Det är väl den simplaste varinten på sabbskydd?

Men det kanske är jag som nu är ute och jagar mygg med tugnt artelleri igen :)
Larm är inte min avdelning även om jag kan få iväg en eller anann granat med artelleriet
 
Det går framåt.
Har hittat några sidor från UK med betydligt rimligare priser än de svenska.
 
Vad driver man en kombideckare med?
Blir ju troligen en trådlös installation här så där jag vill kombinera deckare så måste jag troligen ha en egen matning till slingan och sen bara en radioutgång som kopplar mot larmet
 
Redigerat:
12V, som alla andra larmgivare. Det duger bra med ostabiliserad spänning från ett underhållsladdat blybatteri. Finns det inga trådlösa kombideckare för ditt larm? Dom kanske drar för mkt ström iofs.
 
Nix, Finns bara vanliga "djursäkra" PIR.
vill jag ha något bättre så får jag koppla dem till en unviversial tråd-radiomodul. Enda som är universial med den är att den har en NC ingång .....

Ska göra en sådan slinga med ett par vanliga magnetkontakter också men de kräver ju ingen drivning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.