För att kolla fallet när tätskiktet är klart duger ett glas vatten. Bara att hälla och plaska på, keramiken är ju egentligen bara kosmetika.

Dörrarna sluter aldrig tätt mot golvet det är inte deras funktion alls. De är som ett "dyrare draperi" med fördelen att det inte drar in mot benen i princip.

Jag tog bort listen under mina duschdörrar (för att där samlades kalk) och vattenringen utanför dörrarna blev inte så mycket större precis. Fallet i min dusch ligger på 1:75 och det är 1::100 utanför duschen sen resten tror jag blev c:a 1:150.

Att där är fall betyder ju ingalunda att en droppe vid dörren sugs ner i avloppet, häller man ett vattenglas kanske men fogarna blir vattenfylda längs hela vägen.

För att slippa stå på brunnen köper man ett Unidrain, extremt nöjda med vårt ;)
 
Brunnen ska vara i våg, annars är det risk för spänningar / dragningar i brunnsduken så den kan spricka efter några år...
 
T
nino skrev:
Brunnen ska vara i våg, annars är det risk för spänningar / dragningar i brunnsduken så den kan spricka efter några år...
Har du belägg för detta eller är det bara fria fantasier?
 
Brunnen får från Centrum av brunnen luta max 2 mm!!!!
 
byggare henke : Jag måste bara säga att man inte alltid vågar. Jag har bytt groda i mitt badrum. Med vattenburen golvvärme från 1960... Då bilar man inte i onödan kan jag säga dig :)
 
Angående att det var extra fall i så liten del av dusch utrymmet så var det för att flytspacklet hade torkat lite för mycket då de skulle bearbeta. De kom tillbaka och slipade ner hela dusch delen så det blev ett jämnt och bra fall.

Vad det gäller lutningen på brunnen så verkar det som om det var på fel sida marginalen (2.5 mm) men nu när de har slipat i ordning så är det mindre markant, så jag skippar att kräva att de bilar upp...
 
Angående att det var extra fall i så liten del av dusch utrymmet så var det för att flytspacklet hade torkat lite för mycket då de skulle bearbeta. De kom tillbaka och slipade ner hela dusch delen så det blev ett jämnt och bra fall.

Vad det gäller lutningen på brunnen så verkar det som om det var på fel sida marginalen (2.5 mm) men nu när de har slipat i ordning så är det mindre markant, så jag skippar att kräva att de bilar upp...
 
Däremot så märker jag att de inte har spacklat upp ett område som var utan fall som vi hade kommit överens om utan de har lagt tätskikt på golvet.. :(
Att vara utan fall snarare någon mm bakfall 20cm från duschvägg tycker jag inte känns bra... inte så stort område ca 30*30 cm. (De tänker säkert att de kan dölja det med fix men det är ju inte riktigt samma sak).
 
Tank77: Det var iaf det jag fick lära mig på BKRs behörighetskurser ( steg 1 & 2 ) samt den av tätskiktstillverkaren hållna kursen (steg 3)
Sidan 14 under punkt 7 står det att golvbrunnar ska vara i våg
Så Nej det var inte "fria fantasier"
 
Ditt golv ser helt OK ut!
 
B
kalleboston. jag vet. har fått riva en en gjutning(med golvvärme). bilade i två veckor(kaka på 10cm, arm.nät, golvvärme rör).
alla rör skulle va hela. cirka 10m^2
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.