Hej!

Som frågan lyder undrar jag om någon vet om det finns en liknande festoolkopia i större storlekar ca 250-260mm. Vill ha i klyvsågen. En Makita 2704 i mitt fall.

LGAVULIN
 
Hammer har ju en 12T klyvklinga med spånavvisare som är 10". Den har beskrivits i flera trådar, dock tycker jag själv den är väldigt aggresiv och inte så trevlig om man inte klyver nästan fullhöjd.
 
Jag håller också på att titta efter dels klyvklinga och dels en finare kapklinga. Jag har inte direkt kommit fram till något ännu men de jag funderar över är dels Hammer/Felder klingor, det finns några stycken. Dels klingor från Axminster. Någon rekommenderade Axminsters eget märke Axcalibur men just nu har de även 30% på alla CMS produkter varav några klingor verkar intressanta. Jag var nästan på gång att slå till på den PHL nämner men det var flera som sa just det att den kändes för aggressiv.

I mitt fall vill jag bla kunna klyva reglar (45mm) och kunna få ett snitt som är tillräckligt snyggt för att kunna limmas direkt. Lämnar Hammers 12T klinga för mycket spår för detta? Eller är problemet mest att den "känns läskig"?;)
 
Panthern klarar att gen den snittkvaliteten du önskar, men jag tror inte att den finns i dia 254. Vad tror du om att montera en 225 mm Panther i din såg? Du kommer att förlora 14,5 mm i såghöjd och kanske få problem med att justera klyvkniven. Centrumhålet på 225-Panthern är 30 mm
 
[I mitt fall vill jag bla kunna klyva reglar (45mm) och kunna få ett snitt som är tillräckligt snyggt för att kunna limmas direkt. Lämnar Hammers 12T klinga för mycket spår för detta? Eller är problemet mest att den "känns läskig"?;)[/QUOTE]

Jag tycker den lämnar för mycket spår men det kan mycket väl ha med mitt handhavade att göra eller att virket inte varit riktigt ordentligt riktat. De gånger jag kört med klyvklingan har det varit i oriktat virke eftersom jag bara önskat "fulkluvet". För "läskig" tycker jag inte den är när man kör i 45mm, kör du däremot 15-20 så slår den som sjutton.
 
Tack, jag blev lite förvirrad där men nu är jag med. Det var jag som missade ett "inte" i din förra post:
"...inte så trevlig om man inte klyver nästan fullhöjd..."
 
Dubbelnegeringar och skit :)
 
mattiasp skrev:
Panthern klarar att gen den snittkvaliteten du önskar, men jag tror inte att den finns i dia 254. Vad tror du om att montera en 225 mm Panther i din såg? Du kommer att förlora 14,5 mm i såghöjd och kanske få problem med att justera klyvkniven. Centrumhålet på 225-Panthern är 30 mm
Panther'n är antagligen ett utmärkt val bortsett från priset och att standard-klyvkniven antagligen kommer för långt ifrån. OK, 865:- för en bra (bäst?) klinga kanske man kan leva med. Fixa till en egen klyvkniv som passar är ju säkert också görligt men det skulle nog ta lite tid. Första problemet skulle för mig vara att hitta en lämplig plåt att utgå ifrån. Sedan skall den skäras till men det kanske man kan fixa med en Dremel eller bänkslip? Jag tror Hammer/Felder klingan som nämns ovan ligger på knappt halva priset.

Nja, jag skall nog titta lite närmare på CMT klingorna igen innan det blir köp av.
 
Pantherklingan har en skärgeometri som inte kan jämföras med en vanlig klyvklinga. Därav skillnaden i utfall. En vanlig klyvklinga har en Flat Top Grind (FTG) och Panthern har en High Alternate Top Bevel (HATB), och dessutom med en mycket aggressiv spånvinkel (Hook angle) Det gör att man får ett fantastiskt resultat med Panthern. Däremot inbillar jag mig att Panthern är känsligare och bör slitas snabbare. Den är för finsnickeri, och inte för grovklyvning. Kolla här:
http://www.dekalbsaw.com/glossary.html

Vad får man ge för en Panther 225 på ebay.de?
Edit: Kring 40 EUR
 
Redigerat:
jac skrev:
Panther'n är antagligen ett utmärkt val bortsett från priset och att standard-klyvkniven antagligen kommer för långt ifrån. OK, 865:- för en bra (bäst?) klinga kanske man kan leva med. Fixa till en egen klyvkniv som passar är ju säkert också görligt men det skulle nog ta lite tid. Första problemet skulle för mig vara att hitta en lämplig plåt att utgå ifrån. Sedan skall den skäras till men det kanske man kan fixa med en Dremel eller bänkslip? Jag tror Hammer/Felder klingan som nämns ovan ligger på knappt halva priset.

Nja, jag skall nog titta lite närmare på CMT klingorna igen innan det blir köp av.
Lämplig plåt är lätt fixat från en mekanisk verkstad. Kanske har jag tom någon bit liggande som du kan få. Att skära och slipa till klyvkniven är inte heller särskilt svårt - dock behöver du en vinkelslip, med tanke på att det rör sig om ca 2,5mm plåt så känns en dremel som självplågeri.

Jag tycker absolut att du ska kolla på CMT-klingorna, jag har enbart goda erfarenheter av dessa.
 
Jag äger två CMT-klingor modell värsting som jag köpt från Danmark. Vet inte om det är samma som de säljer på Axminster men jag kan kolla upp modellnumrena om du är sugen. Den ena är en 40T universalklinga som jag tycker är grym både till kap och klyv när man söker hög finish på klyvsnitten. Den andra är en 60T som jag brukar ha till plyywood och MDF, den är om något ännu trevligare :)
 
På byggmässa som Carl Ras håller i Bröndbyhallen, Danmark, verkar det gå att köpa CMT-klingor till mässpriser. Vet inte hur det står sig mot t.ex. England men slå ett öga i mässtidningen.
 
Till pendelhuvssågen AP 85 finns pantherklingan i diameter 240, men det kanske också är för litet.
 
Ja, nu börjar vi närma oss. Frågan är väl om den fortfarande är för liten för att ändå kräva en annan klyvkniv än standard?

För min egen del så tänker jag nog ändå satsa på en uppsättning CMT klingor från axminster.

Förresten, tack för erbjudandet Daniel!
Jag tror jag skippar mindre klingor och därmed egen design av klyvkniv. Jag gör det nog enkelt och beställer en som reservdel (skall kosta runt 175:- + moms) som jag sedan kapar ner så den går att använda för falsning. Så kör jag den vid behov. Standard klyvkniven på GTS 10 är förresten 2,3 mm tjock om någon ville veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.