Hjälp! Har en omgjord skiss på ett prefab hus som jag vill skicka ut för offert, undrar nu vad jag bör lista för att få så korrekta offerter som möjligt? Jag har tummen mitt i handen och har noll koll på cellplast, takstolar, bottenplattor etc :S
 
Jag gjorde nyligen som du tänker göra.
För att göra det enkelt så letar du först upp en hustillverkares hus som är mest likt det du föreslår. Säg att du har ett hus som utgår från det och vill att de skall räkna på din lösning. Enklast är att säga att de kan räkna på det med den grundstandard som deras kataloghus har. Skaffa leveransdeklaration så ser du detaljerna.
Olika hustillverkare har olika grunder. Inte svårt att ta reda på vad de har och vad fördelar/nackdelar är, kolla forumet bl.a.
Om du har tomt bör du kolla snabbt vad det är för förutsättningar i mark. vet du det kan du göra en bättre kostnadsuppskattning. Jag kollade med grannarna vad de hade gjort.

Om du har dålig koll så kanske du bör börja med att fråga hustillverkarna "Går det att bygga så här? Vid problem, vad är det som blir dyrt?". Bärande väggar, smart placering av badrum, handikappanpassad toalett osv, sånt som man ofta inte har koll på i början. Sedan bör du vara lyhörd för deras synpunkter om du tycker du har begränsad kunskap.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.