Jag har planer på att fixa i ordning ett förråd i min källare. Problemet är bara att förra ägaren av huset hade ett antal hundar i denna källare som inte alltid hann ut och göra sina behov, detta har resulterat i en väldigt dålig lukt (hundurin)

Min fråga är då om någon har erfarenhet av någon bra färg ( eller annat bra alternativ) som kan användas för att stänga in denna otrevliga odör? Det är som ni säkert förstår ett golv det handlar om, golvet är av betong och ytan är ca 10 kvm.

Jag är medveten om alternativ som ex vattenbaserad epoxifärg men stänger denna typ av färg in dålig lukt, hur funkar denna färg med tanke på ev fuktvandring? Kan flytspackla vara ett alternativ?

Oerhört tacksam för förslag på hur jag kan göra, även öppen för andra förslag än att måla. Det bör dock vara "ekonomiskt försvarbart" med tanke på att det är ett källarförråd.

Tackar på förhand
 
skura golvet med klorin.
 
Sån färg som används efter brand eller där folk rökt mycket då?
 
Vet du vad den färgen heter? (som används efter brand eller vid röklukt) Funkar den på betonggolv?
 
Tyvär vet jag inget om färgen, inte ens om det är tillräckligt slitstark att ha på golvet men någon målarkunnig borde kunna ha ett svar om det inte redan finns i någon tråd.
 
Klorin var också min första tanke. Gammal hundkiss är inte lika besvärlig att få bort som om det vore efter katt (där verklig sanering behövs). Ös över riktigt mycket klorin och vädra ut; tvätta igen om ngn vecka.
 
Är golvet målat? Om inte så borde det räcka med att beta av golvet med saltsyra 10% och sedan lägga på en golvolja typ Jotun Oxan. Detta borde göra susen på ett omålat golv.

Om golvet tidigare är målat så tvätta av det med ett kraftigt tvättmedel typ Jotun Kraftvask för att sedan måla det med en golv färg exempelvis Jotun Oxan Golvfärg trä & betong 40. Det är en alkydoljefärg och den motverkar genomslag av lukter och fläckar.

Kan det inte vara så att lukten även satt sig i väggarna? Det skulle jag tro att dom har gjort. I så fall bör du grundmåla väggarna med Beckers Nondrop. Den produkten isolerar typ nikotinlukt och nikotinfläckar, men fungerar även bra mot urinlukt.
När du grundat kan du måla väggarna med en vanlig väggfärg.

Lycka till!
 
Stort tack alla kloka. Jag gör ett försök med klorin och sedan nåt liknande Jotun Oxan Golvfärg trä & betong 40.
Jens_H, du har säkert rätt, det finns med största säkerhet nån skvätt även på väggarna så Nondrop får det bli där.

Återigen, tack för alla tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.