Hej
Jag har fått problem med kakel som har spruckit i glaseringen, dock har bygghandeln tagit på sig att fixa detta genom att kakla på nytt kakel på det gamla. Problemet är att jag har upptäckt att kaklet sitter löst på vissa ställen, verkar precis som att fixet har släppt från väggen (putsad källarvägg). Bygghandel vill inte ta på sig att riva ner det gamla kaklet utan det måste jag göra själv. nu till frågan kan jag ta bort det kaklet som sitter löst, knacka bort fix och puts och sedan putsa på ut till det befintliga kaklet så att man sedan kan kakla på det nya?
 
Sitter fixet kvar på väggen eller kvar på plattorna när de släpper?
Om det sitter kvar på plattorna , är det något som blev fel i anslutningen mellan väggen och fixet, då ska du dra öronen åt dig och ta reda på vilket fix som passar ihop med din vägg.

Om fixet sitter kvar på väggen, har det ofta dröjt för länge från det att man strukit ut fixet tills plattorna kommit på plats, eller också har fixet legat för länge i hinken.

Men det jobbiga svaret är att det går inte att kakla på ett dåligt underlag, då kommer dina nya plattor att släppa tillsammans med med de gamla plattorna.
 
tack för svaret
på vissa ställen så sitter kaklet som det ska och där behöver jag ju inte bry mig utan det är där som det sitter dåligt som jag hade tänkta att putsa på, skull edt funka rent teknikst?
 
När det gäller färg och hur mycket man ska skrapa, brukar jag resonera såhär:

Man ska skrapa bort det som inte sitter fast, resten kan sitta kvar.

När det gäller kakel vet jag inte. Knacka bort några plattor som sitter fast och se hur hårt de sitter, då kan du skaffa dig en bättre uppfattning.
Gör en riskanalys, bedöm hur jobbigt det är att kakla om om underlaget släpper, kontra att ta bort befintliga plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.