I den här artikeln i Expressen påstås det att om man är flera delägare till en fastighet så kan avdraget tom. tredubblas.

Det var nytt för mig, jag är av uppfattningen att man bara kan dubbla det genom att vara flera delägare.

Hur stämmer det?
 
Det stämmer, dock måste alla som ska få skattereduktion bo i huset, i alla fall ibland. För att citera skatteverket:
...
En grundläggande förutsättning för att skattereduktion för husarbete ska kunna medges är att arbetet ska vara utfört i eller i nära anslutning till en bostad som är belägen inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES-området) och som sökanden själv helt eller delvis nyttjar för bostadsändamål. Skattereduktion för husarbete kan medges för arbeten i såväl permanentbostad som fritidsbostad.
...
 
  • Gilla
Skyskrapan
  • Laddar…
Kan då tex fyra syskon som delar på ett fritidshus ta ut fullt för avdraget på varje enskild person om det då skulle renoveras? Alltså göra avdrag på 400.000 kr?
 
Glufsglufs skrev:
Kan då tex fyra syskon som delar på ett fritidshus ta ut fullt för avdraget på varje enskild person om det då skulle renoveras? Alltså göra avdrag på 400.000 kr?
Så har jag uppfattat reglerna.
 
Så här står det på Skatteverkets hemsida Fakturamodellen

"Om ni är flera som äger bostaden och ska dela på kostnaden för arbetet är det viktigt att ni meddelar utföraren av arbetet att samtliga vill ha skattereduktion för sin del av kostnaden."

Det kan tydligen vara i princip hur många ägare som helst

Reduktionen är väl inte 100 000/pers????
"den maximala skattereduktionen på 50 000 kronor"

Viss begränsning på vem/vilka som kan få finns det Vem har rätt till ROT


För att ha rätt till skattereduktion för husarbete måste du ha
  • varit obegränsat skattskyldig under beskattningsåret
  • fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång, och
  • haft utgifter för husarbete.
Jag tycker det är svårt att förstå hur man ska räkna hur stort avdrag det går att få, ska nog kolla med Skatteverket innan vi lägger om taket eftersom vi är pensionärer båda två.
 
morsan skrev:
Så här står det på Skatteverkets hemsida Fakturamodellen

"Om ni är flera som äger bostaden och ska dela på kostnaden för arbetet är det viktigt att ni meddelar utföraren av arbetet att samtliga vill ha skattereduktion för sin del av kostnaden."

Det kan tydligen vara i princip hur många ägare som helst

Reduktionen är väl inte 100 000/pers????
"den maximala skattereduktionen på 50 000 kronor"

Viss begränsning på vem/vilka som kan få finns det Vem har rätt till ROT




För att ha rätt till skattereduktion för husarbete måste du ha
  • varit obegränsat skattskyldig under beskattningsåret
  • fyllt minst 18 år vid beskattningsårets utgång, och
  • haft utgifter för husarbete.
Jag tycker det är svårt att förstå hur man ska räkna hur stort avdrag det går att få, ska nog kolla med Skatteverket innan vi lägger om taket eftersom vi är pensionärer båda två.
reduktionen är 50% av arbetskostnaden som får uppgå högst till 100.000 kr per person som yrkar på det avdraget......ska det väl vara eller?. Och om det nu är så att fyra stycken äger tillsammans så har man ju då 400.000 kr att utgå ifrån, alltså om hantverkare krävs för så många timmar i arbete som 400.000 kr är så kostar det då dessa fyra delägare 200.000 kr
 
Glufsglufs skrev:
reduktionen är 50% av arbetskostnaden som får uppgå högst till 100.000 kr per person som yrkar på det avdraget......ska det väl vara eller?. Och om det nu är så att fyra stycken äger tillsammans så har man ju då 400.000 kr att utgå ifrån, alltså om hantverkare krävs för så många timmar i arbete som 400.000 kr är så kostar det då dessa fyra delägare 200.000 kr
Jag kopierade från Skatteverkets hemsida
"den maximala skattereduktionen på 50 000 kronor" Arbetskostnaden får väl uppgå till hur mycket som helst? (Eller hur lite) men det går inte att göra skattereduktion på mer än 50 000 kr per person.

*suck* Både du och jag krånglar till det :S
Du menar att om fyra ägare kan göra en skattereduktion på 50 000 kr per person så kan de låta hantverkarna jobba för 400 000 kr och själva betala hälften av det med fakturamodellen.
Är de sex delägare kan de leja ut jobb för 600 000 och betala hälften. Mycket reparerat, tillbyggt eller ombyggt blir det :)
Det stora problemet är väl hur mycket skatt - hur stor reducering.
Och, används fakturamodellen är det tydligen svårt att hålla inne pengar vid tvister efter vad jag förstod av hemsidan
 
morsan, du har rätt.

Men "används fakturamodellen"? Hur menar du? Något alternativ finns inte. Du kan inte betala som vanligt och sen göra avdrag i deklarationen.
 
Fel av mig, orkade inte läsa tillräckligt långt! Men jag undrar varför Skatteverket inte orkar ändra texten på sidorna, det har gått 9 månader när det bara är fakturamodellen som gäller. Jag tyckte det var konstigt, men det står ju :blushing:
 
Ok så slutsatsen är att man i princip kan få hur stora avdrag som helst bara man ex. utnyttjar sina myndiga barn (och under förutsättning att de fått ihop till lite skatt på sommarjobbet).
 
hempularen skrev:
Ok så slutsatsen är att man i princip kan få hur stora avdrag som helst bara man ex. utnyttjar sina myndiga barn (och under förutsättning att de fått ihop till lite skatt på sommarjobbet).
Och om de står med som ägare! Det räcker inte med att bo i huset.

"Om ni är flera som äger bostaden och ska dela på kostnaden för arbetet är det viktigt att ni meddelar utföraren av arbetet att samtliga vill ha skattereduktion för sin del av kostnaden."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.