Kan ni hjälpa mig med lyckade exempel där man har räddat gamla fabriker och industribyggnader genom att göra om dem till tex bostäder eller kontorslandskap!

I min kära hemkommun vill man nu besluta om att riva en av de sista/den sista byggnaden från en svunnen tid. Gamla madrassfabriken som ligger precis vid stationen ska ge plats till nya bostäder och annat. Jag och många andra vill nu istället att man ska bevara den gamla byggnaden och få den brukbar till något ändamålsenligt (bibliotek, ungdomsgård, turistbyrå) och ev bygga till en modern del med tex ungdomsbostäder, vilket det är mycket ont om i kommunen.

Nu vill jag gärna veta om det finns fler lyckade exempel än gamla Chokladfabriken i Malmö och Lagerhuset i Eslöv! Vet ni dessutom några arkitekter som specialiserat sig på detta så är det ännu bättre. Hittade en i Danmark www.ark-rasmusen.dk.

http://www.skanskan.se/article/20100423/HOOR/704239721/1020/hoor/*/radda-fabriken-
http://www.skanskan.se/article/2010...20/NYHETER/*/tidplan-satt-for-bygglandsomrade
 
Tack alla för underbara exempel. Ju fler jag kan få ihop till gubbsen i kommunhuset desto bättre. Detta är vad de lyckades åstadkomma sist ...
 
  • 24.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 80.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 90.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om ni besöker Norrtälje så vill jag rekommendera Pythagoras.
http://www.pythagorasmuseum.se/
Rivningshotat på 80-talet, sedemera återskapat och renoverat. Numera ett museum som definitivt är värt ett besök, och glöm inte att köpa CDn med tändkulemotorer...

För den som bor i Stockholm eller besöker stan så finns Mekaniska Verkstaden på Skansen som är uppförd med Pythagoras som förebild.
http://www.skansen.se/artikel/mekaniska-verkstaden
 
I Uppsala finns gamla Nymans verkstäder som numera är kontorslokaler, ägda av ett kommunalägt fastighetsbolag.

Svårigheten är inte i sig teknisk eller arkitektonisk. Sådant går alltid att lösa och lösa bra. Hindren är snarare i första hand lönsamhet och i andra hand miljökrav.

Det är helt enkelt och nästan alltid oerhört mycket lönsammare att riva och bygga nytt med maxad exploatering, än att anpassa de gamla industri byggnaderna. Eller i det fallet kommuen äger marken - sälja marken till en bostadsdeveloper. Det är så kommunen får ut mest pengar för sin tillgång.

Vad gäller gamla industribyggnader så kan det också vara så att saneringskraven är såpass omfattande att det enda rationella och möjliga är att "riva skiten" för att komma åt att sanera mark m.m. Beror ju lite på vad man har gjort i byggnaderna och omkringliggande mark.

Lyckade renoveringar av gamla industrikåkar och liknande ser man mest när markvärdet och markefterfrågan inte är så hög. Då går kalkylen ihop. I centrala lägen på orter med hög efterfrågan är det svårare att bevara.
 
Det är bra att du tar upp dessa aspekter. I dialog med "de på andra sidan" (dvs de som vill bygga nytt) och "de som bestämmer" så är det viktigt att man kan visa att man förstår problemantiken.

Just i detta fall tror jag inte att det finns några problem med sanering överhuvudtaget.

OT: Denna mark ligger precis i anslutning till järnvägen, vilket är både en fördel och en nackdel för samtliga parter. Jag tycker själv att det skulle passa ypperligt med en saluhall, gärna med möjlighet för lokala producenter att sälja sina produkter. Hade det varit möjligt skulle det finnas en förädlingslokal där folk (som har gått godkänd utbildning) kan hyra in sig och förädla sina råvaror. Ett "kontorslandskap för mat"! Detta blir billigare för företagarna, istället för att var och en skulle bygga egen lokal hemma på gården och ett utmärkt forum för att få ut sina produkter till konsumenterna. Konsumenterna hade fått möjlighet till närproducerad mat. Av det som inte säljs färskt kan man tillaga och sälja i en restaurang eller matlådor som folk som hoppar av tåget köper med hem till middag. Detta koncept är helt genomförbart och ligger rätt i tiden. Kolla Nationellt resurscentrum för småskalig mathantverk, www.eldrimner.com för fantastisk information. Åker man till Tyskland och England så dyker detta koncept upp här och var. Själv åker jag inte till gårdsbutiker, men hade allt varit samlat så att jag hade kunnat köpa både chark, fisk, mejeri, bröd och grönt under samma tak så hade jag nästan uteslutande handlat lokalt!
 
Som boende i Nacka kan jag nämna två områden där fina gamla industribyggnader i tegel har blivit lokaler för annat:

- Sickla Köpkvarter, förr Atlas Copcos område. Där finns bl.a. Dieselverkstaden, var verkstadshall men är nu "kulturlokal" med teater, bio, bibliotek, fik, restaurang, m.m. Gallerian som också var någon verkstadshall med traverser hängande kvar i taket men nu är det butiker och restauranger på nedervåningen. http://www.tangonorte.com/img/www.tangonorte.com/venue/Diesel-entre.jpg

- Järla Sjöstad, olika industrier låg där, bl.a. Laval. Deras gamla verkstadshall "Turbinhallen" har restaurang och konferenslokaler bl.a. Och i en annan hall låg Mio, vet ej vad det är idag. http://upload.wikimedia.org/wikiped...ls_ångturbinfabrik_Järla_Nacka_2005-07-31.jpg
 
I stadsdelen Luthagen i Uppsala finns ett fint exempel på hur man låtit bygga bostadslägenheter i den gamla kappfabriken. Det är också uppfört nyproduktion i anslutning till detta så låt er inte luras av bilder om ni googlar.
 
Såg att Kapplasse-projektet var byggt av Bjerking. Har ni tips på andra entreprenörer som verkar vara villiga att gå in i liknande projekt så skriv gärna det. Kontaktade igår de som byggt om Lagerhuset i Eslöv. Tänkte att man kunde tipsa dem om gamla madrassfabriken i Höör och se om de kan ge sig in i leken. Det finns en liten skara både bland politiker och tjänstemän som brinner för att bevara detta, men då måste de ha med sig aktörer med både kunnande och kapital. Annars blir de med all sannolikhet överkörda, vilket inte är så konstigt i och för sig. Precis som det har sagts ovan så spelar ju ekonomi till syvende och sist in!

OT (igen): Vi har själva ett torn på gården som har fungerat som sädesmagasin, 110m2 à 5 våningar. Kanske lägenheter i framtiden. Bygget av ESS i Lund startar förhoppningsvis nästa år och blir klart om 6-7 år. Då behövs det ännu mer boende runt Lund och vi ligger bra till, både naturmässigt och pendlingsmässigt. Nu är jag inspirerad ... nu gäller det att börja tänka finansiering!
 
Bjerking har inte varit byggherre i det projektet, utan konsulter. Byggherre och ägare är Uppsalahem och Peab tror jag.
 
frjo7205 skrev:
Bjerking har inte varit byggherre i det projektet, utan konsulter. Byggherre och ägare är Uppsalahem och Peab tror jag.
Vem ska man då försöka få tag i? De som är konsulter kanske vet vilka som brukar vara intresserade? Eller ska man gå direkt på de som brukar vilja äga fastigheter? Eller ska man kolla efter potentiella byggherrar? Tror ni att de som ev kunde vara intresserade av ett projekt som detta redan vet om det, dvs brukar de ha koll och sondera terrängen med jämna mellanrum?

Det kommunala fastighetsbolaget är supersugna på att "exploatera detta område", som de själv uttrycker det. Tyvärr är det samma gubbar som har suttit på olika poster i kommunen de senaste 30 åren, så att det skulle tänkas på annat sätt eller byggas på annat sätt än det har gjort sedan dess, om det blir i deras regi, är inte troligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.