Fasting65 skrev:
MathiasS: För att göra dej lite orolig vad gäller kutterspånet så blev brandmännen lite stissiga när de såg att bjälklaget var kompletterat med kutterspån längst ute vid ytterväggen.
De verkade faktiskt ganska rädda för det - hörde något sägas om mycket energi och väldigt luftigt. Börjar det pyra i sånt kan det gå fort.

Vi har ju ekofiber i resten av kåken och tänkte faktiskt göra ett pyromantest i kontrollerad miljö på den. Har även både torv och kutterspån som vi tänkte testa på - frågan är bara när....


Vad gäller svärfars inblandning i frågan så sa Trygg Hansa något om heta arbeten, men inget mer än så. Skaderegleraren nämnde också svärfars inblandning i förbifarten, men tydligen ansågs hans skadeförebyggande åtgärder tillräckliga, samt att han är privatperson. Om det varit en firma som lött hade säkert dennes försäkring fallit ut.
Kutterspånets olämplighet i väggar och golv är jag övertygad om sedan länge. Och eftersom vi bryter upp golvet i alla delar utom där det ligger stavparket i vardagsrummet så känns det rätt ok. Spiken i kistan för spånet blir när jag suger ut det skräp som ligger på vinden och ersätter med något mindre lättantändligt.
 
MathiasS skrev:
Samtidigt är jag lite förvånad att Fbolaget är positivt inställda - kraven på den som arbetar med farliga saker som svets eller löd är stora, oaktsamhet ser man allvarligt på. I detta fall har man uppenbarligen bedömt att svärfar gjort vad han kunnat för att förhindra detta (tackochlov). Längre bort på gatan här hemma var det någon stackare som svetsade i garaget och lyckades elda upp hela huset (och nära på grannarnas också). Där var det snack om åtal och annat för allmänfarligt beteende eller nått i den stilen. Huwa.
Det där är lite lustigt! Förra våren runt påsk så skulle grannen sve fjolårsgräset genom att elda det. Fullkomligt llivsfarligt tycker jag som är livrädd för lös eld,dessutom blåste det en del. Och rätt vad det är så står deras växthus i lågor, och vi får ringa brandkåren! :surprised: Och det gick så fruktansvärt fort!!! Våra träd som lutar in över deras tomt blev svedda, och hade vinden legat på åt andra hållet hade det kunnat bli väldigt mycket värre, för SÅ långt är det inte mellan vårt hus och deras före detta växthus.

Deras försäkringsbolag var dock väldigt generösa och betalade ut full ersättning för växthuset, som mest användes som redskapsbod... ::)

Skall tillägga att förutom att vi har olika åsikter om eldning (jag är livrädd) så kommer vi överens om allt och att mista grannarna kommer att vara det absolut jobbigaste med att flytta den dan vi får sålt. :'( Och jag unnade dem verkligen pengarna från försäkringsbolaget, jag blev bara förvånad att de fick ut pengarna!
 
Såhär mitt i sanering/återställningsfasen kan jag meddela att TH är mycket medgörliga och trevliga. Jag har föreslagit en något dyrare lösning på isolering (ja, Ekofiber såklart) istället för mineralullmattor, vilket godkändes rakt av utan förbehåll.

Nackdelen kan ju vara att man får lov att driva hela entrepernörsbiten själv, men som självbyggare är det rätt skönt att ha plåtkoll på allt själv - så ingen skrivbordsbyråkrat pekar på schabloner och ful-återställer hemmet.

Dessutom sitter jag för fullt och planerar ett seriekopplat brandvarnarsystem samt olika typer av brandsläckare.
 
Dags att sluta röka???
 
Jens skrev:
Kanske det...men inte i denna tråden

Oppss.. avsnoppat värre ;)
har Läst o förstått ??? forumreglerna tror vi... ;D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.