Hej! Jag håller på och hjälper en kompis med en torpargrund åt en friggebod på 15kvm.

Vi har då gjort den med kantbalk som vi sattit på ca 15cm singel med markduk under det.
Vi har gjort 4st ventilations hål 10x15cm. Nu har han pratat med flera olika som menar på att man ska lägga plast på singeln och täppa igen 2 ventilations hål eller ta bort dom helt.

vad säger ni?

Ska det inte luftas under?

MVH

Grunden är på ca. 4,5x3,3m
 
Skadar inte att lägga plast men det är inte säkert att det behövs. Kolla fukten under ett år och om det mot förmodan skulle vara problem kan ni sätta igen 2 hål. mer ventillation behövs i allafall inte.
 
någon mer med någon åsikt?
 
Min åsikt är att detta ämne har hamnat under fel tråd ;-)
 
ja vilken tråd ska det ligga i då. gärna lite åsikter om min fråga
 
jag är tydlig förespråkare av ventilation i torpargrund.
nej till plast avfuktare täppa igen avluftning och allt som hittas på ,men jag är ingen expert!!!!
 
vi hade en besiktningsman där idag med 40år i branchen. Han sa att det var bra så som vi hade gjort och att vi skulle plasta ovanför singlet ändå ut emot elementen
 
yxet skrev:
jag är tydlig förespråkare av ventilation i torpargrund.
nej till plast avfuktare täppa igen avluftning och allt som hittas på ,men jag är ingen expert!!!!
Varifrån får du din kunskap? Själv är jag nog mest för avfuktare.
 
[Varifrån får du din kunskap? Själv är jag nog mest för avfuktare.

bor i gammalt hus kör gammal bill har gammal cykel:D
har en viss erfarenhet av hur det var förr och ungefär hur bra saker höll förr hade bland annat en toppmatat tvättmaskin som var över 25 år gammal som gick alldeles utmärkt efter den har jag bytt 2 ggr på 5 år ...DET VAR BÄTTRE FÖRR
men ska erkänna att jag faktiskt har börjat använda både vindtät och gips + har gjuten platta med golvvärme i en del av huset.
så jag är ju öppen för nya metoder skratt.
 
yxet skrev:
[Varifrån får du din kunskap? Själv är jag nog mest för avfuktare.

bor i gammalt hus kör gammal bill har gammal cykel:D
har en viss erfarenhet av hur det var förr och ungefär hur bra saker höll förr hade bland annat en toppmatat tvättmaskin som var över 25 år gammal som gick alldeles utmärkt efter den har jag bytt 2 ggr på 5 år ...DET VAR BÄTTRE FÖRR
men ska erkänna att jag faktiskt har börjat använda både vindtät och gips + har gjuten platta med golvvärme i en del av huset.
så jag är ju öppen för nya metoder skratt.
Håller helt med dig.
Men det är ju så att problemen kommer när man ändrar på det gamla. Tätare hus, mer isolering, andra uppvärmingsmetoder mm mm. Torpargrunden är inte längre som den var tänkt att fungera.
 
lite roligt att du skriver det,när jag började isolera fasaden på mitt hus så visade det sig att det var porös board
stående spåntade plank papp luftspalt på över 50 mm sen ytterpanel.
nej jag glömde inte det ,fanns ingen isolering alls i väggarna
 
vi hade välventilerad grund i vårt hus. Tyvärr blev det fukt och mindre spindelvävarsvampangrepp. vi har numera plast på marken och avfuktare enl besiktningsmannens rekommendation. Huset är ca 150 år gammalt.
Har du "dålig" isolering neråt och som förr en skorstensstock som går ner och värmer upp (dvs eldar var dag) så behövs inte avfuktaren.
 
Torpargrund skall alltid ventileras såvida det inte är en helt tät grund av den nyare sorten. Som ventilation kan man använda uteluft eller inomhusluft (ej aktuellt i friggebod). Om man har problem med fukt i en utomhusventilerad så skall man plasta botten för att slippa så mycket markfukt som möjligt. Markfukten är anledningen till att man ventilerar torpargrunder. Man bör också täppa igen ventilationen på vår och sommar då utomhusluften är varm och fuktig. Ha alltid en fuktmätare i en torpargrund så att du kan övervaka klimatet. Går det över 70-75% luftfuktighet bör man åtgärda ytterligare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.