Ska gjuta isolerad platta. I dag är där ett uterum på plintar och 30-50 cm grus under. En byggare som var här tyckte det räckte med att lägga 200mm frigolitisolering direkt på grusen och sen värmeslang och sen gjuta. Där är ingen fiberduk idag heller. Uterummet som är där i dag har varit där ca 25 år.
Är det ok som byggaren säger. Räcker med bara grus (ingen makadam) och ingen fiberduk (pga att grusen legat där så länge).

/Z
 
fiberduken e inte jätteviktig men du måste ha ett lager singel eller makadam typ 8-11 eller nåt som gör att det inte suger vatten
 
Ok,
Tack då vet jag.
Kan ju ha missuppfattat byggaren med så ska inte anklaga han allt för mycket.
 
Måste bara kolla, läste ithermisol broshyr http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf.
Här (på sid 10) står att det räcker med dränerande grus under frigoliten. Frigoliten suger tydligen inte åt sig fukten och om man sen använder sig av plast mellan isolerlagret så hindrar det "sommarfukt" och radon.
Några åsikter om det förfarandet?
/Z
 
Annars kan du lägga 100 mm isodrän först och sedan 100 frigolit. Då har du 200 mm och samtidigt kapilärbrytande.
 
asså, om det bara står lera under gruset då?
jag hade grävt ut ordentligt, lagt i markduk sen makadam och sen kantbalkar och frigoliten ovan på.
(vi bygger uterum på jobbet)
 
Har grävt lite och kollat. Ingen fiberduk och lera under. Var lite misstänksam.
Visst, det är lite uppblandat lera-grus vid bottnen av gruslagret. Finns det risk att det sjunker ner mer i grusen, som dock legat där i 25 år.

jag är lite lat kanske, för det blir ju rätt mycket mer jobb om man ska ha väck gruset och sen fiberduk.

/Z
 
hehe, jo lata är vi allihopa. men är det grus 50 cm ner, som inte är blandat så ska det nog gå bra.. bara det är lika dant runt om där plattan skall stå också så är det ingen fara. jag hade nog gjort som jag skrev innan ändå... men bör gå ändå!
 
bränski skrev:
hehe, jo lata är vi allihopa. men är det grus 50 cm ner, som inte är blandat så ska det nog gå bra.. bara det är lika dant runt om där plattan skall stå också så är det ingen fara. jag hade nog gjort som jag skrev innan ändå... men bör gå ändå!
Tack för dina synpunkter.
Om man är lite halvlat bara och gräver och lägger fiberduk för kantelementen, är man lite säkrare då?

/Z
 
nä. fiferduk bör du lägga ändå, under hela plattan och iaf 1 meter utanför kan jag tycka...
gräv bort lite av grusen, och lägg fiberduken och sen på med grusen igen. visst det är jobb, men allting kräver jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.