Hej,

Jag håller på att sammanfoga vardagsrum och kök genom att jag river den ursprungliga väggen med ett frostat fönsterparti. Nu undrar jag om denna väggen kan anses vara bärande och behöver stöd under tiden man tar bort den eller det räcker med att man river och ersätter med en 45x70 regel?

Vad jag läst lite tidigare så ska väggpartier med fönster och dörrar inte bära mycket mer än sin egen vikt men jag känner mig lite osäker...

// Danny
 
  • planritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • koksvagg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men taket då, vad vilar det på?. Var alltid noga med att stämpa upp, om du skall byta något i en konstruktion, och stämpa noga och rätt. Inte så kul om någon takstol kommer ur sitt läge och hänger nedåt, sådant kan inverka även på nocken, och sådana fel är inte lätta att rätta till. De som varit med om att bära takpannor, vet vilka tyngder det handlar om.

Jag var på väg att radera det som finns ovan, men låter det stå kvar. Kollade inte din bild så noga i inledningen. Nej det fönsterparti du visar bild på, är inte någon bärande konstuktion i den mening att det bär upp något. Förmodar att partiet är ditsatt sist, så att takpanel inte är skarvad just i partiets ovanstycke, tvivlar på att du behöver någon regel där, efter demonteringen.
 
Redigerat:
Om jag förstår saken rätt talar vi om den vägg som på ritningen skiljer "kök" från "arb.pl", och som alltså skulle bestå av ett fönster och en dörr med frostat glas. Detta glasparti sitter under det som med all sannolikhet är en bärlina. Precis som djanlov skriver ska fönstersnickerier i sig aldrig bära någon mer last än sin egenvikt. Tveksamheten gäller därför BARA regeln mellan fönstret och dörren. Denna regel kan mycket väl vara bärande, men är det troligen inte.
 
Hej,

Med facit i hand så tror jag inte denna väggen var bärande med det var tryck på mittpelaren så när jag sågade av denna fastnade min såg. Löste det genom att bygga ett T av för 45x45-reglare som jag hissade upp taket med hjälp av en domkraft. Satte därefter en 45x70 regel i taket som vilar på två 45x70reglar.

Det verkar hålla har varit uppe och gått på vinden tillsammans med en kompis och vi ramlade i varje fall inte ned.

// Danny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.