hallå där, alla!!

Jag har nu fått en tigerholms TIGEX 25 draglucka installerad i murstocken till skorstenen.Men ett stort frågetecken är ju hur den skall vara inställd?

Jag iaktog den från och till under dagen väldigt långa stunder men INGENTING hände...

jag har den där då vi nu bara kör med elpatron, alltså ingen värme alls då, till skorsten.

Hur vet jag om/när den arbetar rätt/är rätt inställd? utomhus temperaturen låg ungefär på 16 C,och källartemperaturen var på 19C.Blåste väl måttligt........

Snälla...vore tacksam om någon kan detta:S
 
  • tigex.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dragluckan används när du eldar, funkar inte med el, men jag kanske missförstod?

Om du eldar med pellets så skall du ställa in den på 10-12 Pa om jag inte minns fel. Med ved så skall man ha högre värden.

Värdena kan bero lite på din skorsten och din brännare/panna. Finns nog experter som kan detta bättre på forumet.
 
hejsan mikaelbe!!

Jag har alltså pluggat igen rökgasutgången från panna,vi kör alltså med bara elpatron,skorstenen blir alltså kall......

p g a att jag fått det rekomenderat att skaffa ett motdragsspjäll, som då till skillnad mot att bara ha sotluckan helöppen hela tiden, skall pytsa in varmluft från pannrummet i omgångar,istället för att med sotluckan öppen konstant,som skall vara mindre effektivt tillskillnad från ett sådant här spjäll.

Detta sas att det skulle funka effektivt utan att man har värme från någon rökgas,grannen har ett sådant här spjäll nu när hon kör med bergvärme,och det vippar fram och tillbaka säger hon,så då måste det väl ta in lite pannrumsluft?

Frågan är ju bara hur jag själv ställer in bästa läget/balansen på spjället,så det tar in så mycket varmluft som det behövs för skorstensstocken för att slippa kondensen och ev frysrisk på vintern vid -grader??
 
Draget uppstår ju när skorstenen värms och då öppnas luckan, alltså måste skorstenen vara varmare än ditt pannrum. Luckan ser till att det inte blir för mycket drag för då eldar man för kråkorna.

Luckan slår om det blåser, för då trycks luft in och ut i skorstenen. Det är ju klart att det ventilerar en del. Ställer du luckan på 0 Pa, så skall den väl vippa för minsta vindpust förmodar jag.

Får du verkligen nån kondens i skorstenen om du inte eldar? Det är väl större risk att vatten som regnar ner i skorstenen inte torkar upp. De flesta som gått över till fjärrvärme skaffar en "hatt" till sin skorsten för att undvika det problemet.
 
Har nu precis fått tag på installatören till detta (tigex 25) motdragsspjäll.Han tyckte i turordningen så här,då spjället nu ligger på grundinställningen,hur många Pa det är vet jag ej, men.......

1.öppna rökgasspjället HELT
2.Elda lite sprit på ett lock eller dyl./tänd eld på lite papper så ser man då pappersflagorna sticker iväg, vilket betyder drag.Mottdragsspjället skall då börja vippa,då kanalen nu blivit uppvärmd.Om ingen reaktion (eller reaktion,lite eller för mycket rörelse)från spjället,då det nu blivit drag av eldningen, börja justera vikten, så kommer det strax att hända något.....
3.Justera/improvisera till önskat läge,då det nu handlar om att bara få upp ren luft iskorstenskanalen(pannrumsluft),UTAN rökgaser.Luckan skall inte öppnas fult ut,det skall liksom bli vågrörelser på någon cm, liksom ett FLYT i dess rörelse, mellan öppning och stängning
3.Då man hittat "rätt" läge,behåll det så,behöver inte justeras något mer beroende på säsong,spjället skall nu fortsätta att vippa själv även fast eldningsvärmen från papperet/spriten försvunnit,värmen behövdes tydligen bara för att "kicka" igång spjället.

Fuktig luft, vid sån väderlek, (höst och vår)etar sej ner i skorstenen vad jag har förstått.....Blir det sedan kallt ute så letar sej också den luften ner i skorstenen och bildar då is av det fuktiga på tegelstenarna,eller bara surar ner den,om jag förstått rätt......vilket gör att antingen så släpper då bruket mellan stenarna, eller också spräcks dom p g a vätan som frusit till is........

det är väl alltså där som motdragsluckan kommer in i bilden och portionerar ut den varma pannrumsluften i kanalen för att förhindra frys/fuktskador på skorstenen

Är ej säker på det där med kondens?
Det kanske bara gäller om man har för låga rökgaser eller?

Vad bra!! kan någon svara på det? vad är det som gör att det KAN bildas kondens i en skorstenskanal f u för låga rökgaser?

Skorstenshatt är jag garderad med,vilket som du skriver mikaelbe, räknas som ett plus har jag förstått.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.