Jag står inför en prekär situation.
Jag har fått tag i en bit mark där jag fått bygglov för att bygga några lägenheter som jag sedan ska sälja vidare.
Det mesta är klart, tomten är betald, bygglov finns, jag har fått tidsplan och pris ifrån byggnadsfirman.
Tanken är nämligen att jag direkt efter att det är färdigbyggt ska sälja det hela.
Jag har många intressenter så jag är ganska övertygad om att jag lyckas sälja vidare direkt efter att byggnationen är klar.

Mitt stora problem är att jag med mina inkomster inte får ngt byggkreditiv utav banken.
Jag har lån sedan tidigare och mer kan de inte ge mig säger dom. Jag skulle behöva låna ca 3 miljoner under en relativt kort tid, drygt 6 månader och behöver nu tips på hur man kan göra det.
Funkar blanco-lån på den summan? Blir det svinhög ränta? Något över vanliga bolåneränta är ändå ok då det är såpass kort tid det rör sig om.
Andra tips mottages tacksamt.

Inlägg om att det är farligt att bygga utan att en köpare hundraprocentigt klar undanbedes då jag är medveten om detta men ändå helt säker på att det blir en bra affär för min del i slutänden, jag är beredd att ta den risken som det innebär.
 
Blanco kommer förmodligen inte funka. Kan du inte få lån som bolån blir det svårt då blanco alltid blir ett antal procent högre.

Det enda du kan göra är att kolla runt hos olika banker men läget är nog svårt om du inte hittar någon som kan gå i god för dig som du kan låna igenom
 
Banker som har lokalkontor och inte är så starkt centraliserade brukar vara bättre på att göra individuella bedömningar för situationer som ligger utanför standard.
 
Det låter som att banken inte riktigt delar din uppfattning om värdet av projektet. Eller inte litar på att du skall klara av att slutföra. Och det kanske vore bra om du kunde få någon att proffsigt bedömma affärsmässigheten i projektet.

En variant skulle ju kunna vara att du tar in en kompanjon som kan vara med och dela risken.
 
byggankan skrev:
Banker som har lokalkontor och inte är så starkt centraliserade brukar vara bättre på att göra individuella bedömningar för situationer som ligger utanför standard.
Tack för tipset, ska höra mig för lite.
Ingen speciell du tänker på som du vet är lite "samarbetsvillig"?
 
hempularen skrev:
Det låter som att banken inte riktigt delar din uppfattning om värdet av projektet. Eller inte litar på att du skall klara av att slutföra. Och det kanske vore bra om du kunde få någon att proffsigt bedömma affärsmässigheten i projektet.

En variant skulle ju kunna vara att du tar in en kompanjon som kan vara med och dela risken.
Hej!
Dom litar nog på att mitt värde blir rätt då det framförallt är en riktigt attraktiv mark jag äger sedan tidigare.
Att fastigheten färdigbyggd blir värd mer än byggkostnaden råder därför inget tvivel om.

Problemet ligger i att mina inkomster inte uppbär ett lån på 3 miljoner.
Att jag har annat som är av värde som nästan uppgår till 3 miljoner eller att de är ganska säkra på att fastigheten efter byggnation är värd mer än 3 miljoner spelar ingen roll tydligen - de tittar enbart på inkomst i förhållande till lån.
Rent krasst så hade det inte spelat ngn roll om jag ägt en stor gård värd 20 miljoner så hade det inte spelat någon roll.

Att någon proffsigt bedömer affärsmässigheten i projektet hjälper mig nog dessvärre inte.

Att ta in en kompanjon (som har bättre inkomst) skulle kunna vara ett alternativ, men detta undviker jag om jag inte måste då det är emot mina principer med affärer, ju fler kockar...är min devis.

Andra tips?
 
Vi har haft problem med att få lån hos en del banker då de räknat min sambos inkomst som 0 då han är egen företagare och inte haft sitt företag så länge. Hos Handelsbanken så kunde vi däremot låna det vi behövde efter att vi lämnat in balans- och resultaträkning, budget och intyg om långsiktigt samarbete från hans största kund.
 
hockey1976 skrev:
Hej!
Dom litar nog på att mitt värde blir rätt då det framförallt är en riktigt attraktiv mark jag äger sedan tidigare.
Att fastigheten färdigbyggd blir värd mer än byggkostnaden råder därför inget tvivel om.

Problemet ligger i att mina inkomster inte uppbär ett lån på 3 miljoner.
Att jag har annat som är av värde som nästan uppgår till 3 miljoner eller att de är ganska säkra på att fastigheten efter byggnation är värd mer än 3 miljoner spelar ingen roll tydligen - de tittar enbart på inkomst i förhållande till lån.
Rent krasst så hade det inte spelat ngn roll om jag ägt en stor gård värd 20 miljoner så hade det inte spelat någon roll.

Att någon proffsigt bedömer affärsmässigheten i projektet hjälper mig nog dessvärre inte.

Att ta in en kompanjon (som har bättre inkomst) skulle kunna vara ett alternativ, men detta undviker jag om jag inte måste då det är emot mina principer med affärer, ju fler kockar...är min devis.

Andra tips?
Det är helt logiskt... du måste ju orka bära kostnaderna för lånet. Hur många entreprenader blir inte försenade? Det kan ske en olycka på entreprenaden. Något kan bli tvistigt så att entreprenaden inte kommer framåt osv. Banken måste helt enkelt så långt som det är möjligt veta att det finns likvida medel eller att det inkommer likvida medel i jämn ström (typ lön).

Det är som så ofta att man behöver pengar för att tjäna pengar. Har själv fått släppa riktigt bra projekt pga att jag inte fixat finansieringen :@.
 
Kräng tomten direkt! Där har du dina snabbaste och lättaste pengar utan att behöva riskera en enda egen eller lånad krona.
 
hockey1976 skrev:
Hej!
Dom litar nog på att mitt värde blir rätt då det framförallt är en riktigt attraktiv mark jag äger sedan tidigare.
Att fastigheten färdigbyggd blir värd mer än byggkostnaden råder därför inget tvivel om.

Problemet ligger i att mina inkomster inte uppbär ett lån på 3 miljoner.
Att jag har annat som är av värde som nästan uppgår till 3 miljoner eller att de är ganska säkra på att fastigheten efter byggnation är värd mer än 3 miljoner spelar ingen roll tydligen - de tittar enbart på inkomst i förhållande till lån.
Rent krasst så hade det inte spelat ngn roll om jag ägt en stor gård värd 20 miljoner så hade det inte spelat någon roll.

Att någon proffsigt bedömer affärsmässigheten i projektet hjälper mig nog dessvärre inte.

Att ta in en kompanjon (som har bättre inkomst) skulle kunna vara ett alternativ, men detta undviker jag om jag inte måste då det är emot mina principer med affärer, ju fler kockar...är min devis.

Andra tips?
Det du behöver är väl inte ett byggkreditiv utan ett företagslån ?
Du borde väl driva denna affär som ett företag iaf ? Så då är det väl en affärsbank snarare som du skall tala med ?

/K
 
Jadu, välkommen till världen som byggherre. Jag jobbar på ett företag som utvecklat bostäder i 40 år, vi har trippel-A-rating och en jävla massa stålar på banken och i fastigheter.

I ett projekt med förväntad avkastning på 12%, totalkostnad c:a 48 miljoner. fick vi själva finansiera 18 miljoner kr CASH... Bankerna tar inga risker.
 
Kan du inte söka någon medfinansiär.
Tror att det är svårt att låna 3 Mkr blanco.
Det är säkert intressantare för en riskkapitalist att låna ut mot ett delägarskap som den sedan säljer
med förtjänst när allt är klart.

Tänk på att dom där 6 månaderna kan bli betydligt längre, hur låter du plan B?
 
Stringfellow Hawke skrev:
I ett projekt med förväntad avkastning på 12%, totalkostnad c:a 48 miljoner. fick vi själva finansiera 18 miljoner kr CASH... Bankerna tar inga risker.
Är samma här, har varit en del projekt här omkring där folk velat bygga "kommersiella"fastigheter och banken lånar då max ut 60%.
40% måste man själv fixa fram.
 
FrittDrag_II skrev:
Är samma här, har varit en del projekt här omkring där folk velat bygga "kommersiella"fastigheter och banken lånar då max ut 60%.
40% måste man själv fixa fram.
Vilket förstås är rimligt.
I de flesta affärsmässiga lån så måste entrepenören också gå in med visst kapital - det är inget konstigt i det egentligen - etablerade banker vill inte ta hur hög risk som helst. Andelen "risk" kan dock variera förstås...

Har man inte ngt kapital från början så får man börja med mindre affärer och jobba sig upp. Sen kanske man som sagt också kan ta in en partner som står för insatsen mot % av vinsten, som troligen inte är en etablerad bank utan ngn som man känner elelr en riskkapitalist som tycker risken verkar liten nog vs vinstchansen..

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.