pool skrev:
Om man skall lyckas tolka en spalje som ett upplag eller en matrerialgård så tycker jag det känns som man nog behöver hjälp av ganska tunga droger...
Syftar den bilden som TS visade.
 
StockholmM skrev:
Antar att du menar att eftersom en spalje inte uppfyller detta får man bygga hur många spaljeer man vill och hur nära tomtgränsen som helst.

Är osäker på om det verkligen kan stämma. Den definition du beskriver uppfylls inte av en lekstuga, än mindre av en hudkoja. Skulle man därmed helt fritt kunna bygga lekstugor och hundkojor precis invid tomtgränsen? Själv ser jag gärna att det vore så, men jag är tveksam.
Det finns rättsfall där vissa hundkojor är att anse som byggnad(beror på storlek). Definitionen av byggnad diskuteras i "boken om lov tillsyn och kontroll" som är gratis i pdf form på Boverket hemsida.
 
Hemmakatten
Men man kan kanske hävda att det(spaljen) är ett konstverk ;) vilket inte kräver bygglov
 
Och då infinner sig den roliga frågan, hvad är ett konstverk?
 
StockholmM skrev:
Antar att du menar att eftersom en spalje inte uppfyller detta får man bygga hur många spaljeer man vill och hur nära tomtgränsen som helst.

Är osäker på om det verkligen kan stämma. Den definition du beskriver uppfylls inte av en lekstuga, än mindre av en hudkoja. Skulle man därmed helt fritt kunna bygga lekstugor och hundkojor precis invid tomtgränsen? Själv ser jag gärna att det vore så, men jag är tveksam.
Har själv ramat in delar av min tomt med spaljeer utan bygglov efter att ha frågat om saken hos byggnadsnämnden. En spalje är i stort sett inget annat än ett stöd för växter så varför skulle det vara så märkvärdigt med en sådan i tomtgränsen? Det finns ju säkert hundratusentals exempel i vårt land på att folk har växter av olika slag i tomtgränsen. Tycker det är absurt med alla dessa åsikter folk har om saker i tomtgränserna. Såvitt jag förstått har reglerna kring byggnader nära tomtgränser uppkommit av brandsäkerhetsskäl, vilket ju givetvis är sunt. Att applicera detta på, spaljeer, hundkojor etc tycker jag är löjeväckande. Hur ofta läser man i tidningarna om en brand i en hundkoja eller en spalje?
 
en granne med stor tomt bygger en variant av halmbock a la gävle var vinter...fast det är väl snarare en manlig variant..men bock som bock om man säger som så..inte mycket att orda om att det bland karlar finns ett antal av denna variant..i vart fall har den aldrig satts i brand än så länge vad jag vet av traktens skvaller eller den lokala tidningen..by the way tycker jag det är helfestligt och all heder till denna mans? insats var år att förgylla trakten med sin kreativitet
 
20100911353copy.jpg

Så ser den ut under uppbyggnad iaf, sen ska den bli svart och belyst med spotar, blåa eller röda, vet inte riktigt än.
Förhoppningsvis är det inga som blir arga på den iaf :).
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
FredrikoKarl skrev:
[bild]

Så ser den ut under uppbyggnad iaf, sen ska den bli svart och belyst med spotar, blåa eller röda, vet inte riktigt än.
Förhoppningsvis är det inga som blir arga på den iaf :).
Cool !
Posta en nattbild sedan :)
/K
 
Grymt och verkligen annorlunda. Skall du sätta klängväxter eller skall den vara naken som den är. I vilken fall är den sjukt cool!
//H
 
Härligt när man använder sin egen kreativitet som sagt tidigare.

Själv har jag en inbyggd sovsäng/sittplats under tak med väggen bestående av ett plank - undrar hur kommunen tolkat den om den varit direkt vid tomtgräns..?

Det föll sig som så att planktet som behövdes för att skapa lä hade det tufft och behövde någon form av stöttning för att klara de skånska stormarna som sker då och då. Det danska raftehangnet (= obarkade träpinnar) hade lite material till övers och med fantasin hjälp blev det lite annorlunda än vad som var tänkt från början (en tjusig engelsk variant med krysstag på sidorna) där pinnarna blev bundna a la flottbinderimodell i tak och på vissa strategiska ställen.

Det liknar snarare en "japansk trädgård"-sittplats vilket nu efteråt inte blev så dumt då bänken gränsar till en stor vattendel av trädgården och en bro leder över dessa vatten till just den platsen. Du kan vara där när det t o m regnar då ett stort träd dessutom skyddar platsen och från 11 på morgonen till 8 på kvällen är det en underbar plats att vistas på. Att ha en vanlig sittplats hade tagit för mycket utrymme och inte varit lika personlig.

Det blev stabilt som inte mycket annat kunnat klara - jordbävningssäker t o m var vi övertygade om. Den klarade den senaste jordbävningen i Skåne med bravur men några trådar av den grova tråden som stabiliserat konstruktionen gick sönder.

Vis av denna kunskap byggde vi en "japansk" pergola på andra sidan dammen där virket endast består av 45*45 reglar som vävs till en stabil konstruktion och trots allt ser smäcker ut och graciös ut. Bästa bygget hittils i trädgården.
 
på landet skrev:
Grymt och verkligen annorlunda. Skall du sätta klängväxter eller skall den vara naken som den är. I vilken fall är den sjukt cool!
//H
Åh tackar :). Kul med positiva kommentarer.

Vet inte än hur vi ska göra med växter, det finns planerat med klätterväxter men bara preliminärt. Vi får se hur det ser ut när bygget är klart och färdigmålat.
 
En trädgård ska ha växter mer än massa uteplatser och plank..bor man blåsigt förstår man syftet med växters lä-effekt för trivseln i en trädgård dessutom.
 
snuttensnatten skrev:
Härligt när man använder sin egen kreativitet som sagt tidigare.

Själv har jag en inbyggd sovsäng/sittplats under tak med väggen bestående av ett plank - undrar hur kommunen tolkat den om den varit direkt vid tomtgräns..?

Det föll sig som så att planktet som behövdes för att skapa lä hade det tufft och behövde någon form av stöttning för att klara de skånska stormarna som sker då och då. Det danska raftehangnet (= obarkade träpinnar) hade lite material till övers och med fantasin hjälp blev det lite annorlunda än vad som var tänkt från början (en tjusig engelsk variant med krysstag på sidorna) där pinnarna blev bundna a la flottbinderimodell i tak och på vissa strategiska ställen.

Det liknar snarare en "japansk trädgård"-sittplats vilket nu efteråt inte blev så dumt då bänken gränsar till en stor vattendel av trädgården och en bro leder över dessa vatten till just den platsen. Du kan vara där när det t o m regnar då ett stort träd dessutom skyddar platsen och från 11 på morgonen till 8 på kvällen är det en underbar plats att vistas på. Att ha en vanlig sittplats hade tagit för mycket utrymme och inte varit lika personlig.

Det blev stabilt som inte mycket annat kunnat klara - jordbävningssäker t o m var vi övertygade om. Den klarade den senaste jordbävningen i Skåne med bravur men några trådar av den grova tråden som stabiliserat konstruktionen gick sönder.

Vis av denna kunskap byggde vi en "japansk" pergola på andra sidan dammen där virket endast består av 45*45 reglar som vävs till en stabil konstruktion och trots allt ser smäcker ut och graciös ut. Bästa bygget hittils i trädgården.
Bilder tack ! :D

/K
 
Det var egenligen lagregeln för plank som åsyftades i min beskrivelse som kanske blev lite för utförlig...

"blyga violen"
 
F FredrikoKarl skrev:
Vi får se hur det ser ut när bygget är klart och färdigmålat.
Hittade denna tråd och föll för spaljen. Hur blev utseendet och stötte ni på några problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.