Hej

Jag ska bygga till mitt hus med källarei 1 plan med källare 40m2.

En vägg kommer att komma under en altan en vägg kommer under en carport och en vägg kommer mot väster men där vill vi inte ha några fönster för vi ska ha en uteplats där.

Frågan är måste man ha källarfönster. Kan man leva med endast el belysning. Ingen ska bo i källaren,det skall bli hobbyrum där.

Hoppas på några kloka svar.

Fredrik
 
Nej det behöver man inte...men lite naturligt ljus e inte fel. Mura in några glasblock så får du in ljus, de släpper in ganska mycket ljus. Billigt e det oxå kostar ca 20-30 kronor styck.
 
ja, glasblock är bra. det tänker jag sätta in istället för fönster i källaren när de ska bytas ut. En fördel är även att man kan dra ut el/vatten tex lättare om man byter ut ett glasblock till något med genomföringar... Iaf i mitt fall där källarväggarna är dryga metern tjocka...
 
Hur löser jag det med glasblock om jag ska ha isolering (frigolit) på utsidan av källarmuren?

Vilka regler finns för utrymningsvägar vid brand
 
Ekand skrev:
Hur löser jag det med glasblock om jag ska ha isolering (frigolit) på utsidan av källarmuren?

Vilka regler finns för utrymningsvägar vid brand
Du sätter inte dom i liv med faseaden/sockeln utan en bit in precis som med fönster. Putsa utvändiga smygar.

Utrymningsregler för källare kan jag inte, men det finns ju otaliga källare både i villor och hyreshus som saknar eller om de har fönster så sitter det galler för dem. Sök på boverket (BBR) så kanske du kan finna reglerna.
 
Redigerat:
Vad jag vet skall det vara två oberoende utrymningsvägar. Dvs. trappan och ett fönster. Det finns minimimått på fönstret, men det är jag inte säker på vad är. (50x60?)
 
Kollade upp på bbr.

Hela källaren ska ha två utrymningsvägar och det har den, detta jag bygger blir ju bara ett extra rum i den.

Det blir nog så att jag sätter glasblock. behövs det lecabalkar om jag använder glasblock

Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.