Hej.
Jag har av div anledningar en nybyggd yttervägg som inte är helt och hållet enligt rådande standard. Detta beror bla. på att huset ligger väldigt bullerstört och att det gamla huset är lite... speciellt kan vi säga.


Den består inifrån och ut av följande:
  • Gips
  • Plyfa
  • Ångspärr (åldersbeständig plast)
  • 45*45 liggande regel med isolering
  • 45*195 stående regel med isolering
  • Utegips
  • 45*95 stående regel med isolering
  • 45*45 liggande regel med isolering
  • Vindpapp
  • 10mm spikregel
  • Stående lockpanel 22mm
Jag har tre frågor:
Hur farligt är det egentligen för fasaden med bara 10mm spikregel?
Hur dåligt är det att ha utegipset där jag har det med tanke på daggpunkten?

De fyra första punkterna är inte satta än så till min tredje fråga:
Är det verkligen nödvändigt med 45*45 liggande på insidan?
Om det bara är för att enkelt kunna dra elen på dom, så kan man väl lika gärna borra genom de stående reglarna?
 
Redigerat:
Tycker gott du kan skippa de innersta reglarna, sen hoppas jag att det är skrivfel att du har plyfan innerst och sedan gipset? Gipset brukar man ha ytterst på innerväggen, alltå tapeten på gipset så att det inte blir nåt missförstånd.
 
B
va menar du med farligt med 10mm spikregel?
vaffö både utegips och vindpapp?
gärna ångspärr innan gips och plyfa(plast,plyfa, gips)
 
mlkjhr skrev:
Tycker gott du kan skippa de innersta reglarna, sen hoppas jag att det är skrivfel att du har plyfan innerst och sedan gipset? Gipset brukar man ha ytterst på innerväggen, alltå tapeten på gipset så att det inte blir nåt missförstånd.
Ja, självklart har du rätt. Rättar till skrivfelet på en gång.
 
byggare henke skrev:
va menar du med farligt med 10mm spikregel?
vaffö både utegips och vindpapp?
gärna ångspärr innan gips och plyfa(plast,plyfa, gips)
Farligt som i att några personer, med byggen som yrke, dödsdömt väggkonstruktionen. Dom menar att fasadplankorna kommer att förstöras pga att det bildas kondens bakom för att luftspalten är alldeles för liten. Att spikregeln ska vara minst 45 för att avluftningen ska fungera.

Frågan är om det verkligen är så farligt som jag fått höra, eller om fasaden klarar sig om jag underhåller den regelbundet och ser till att den är ordentligt målad etc?
 
Redigerat:
Hoppas verkligen du har ålderbeständig plast på insidan...
Annars har du problem.
 
kamilenski skrev:
Hoppas verkligen du har ålderbeständig plast på insidan...
Annars har du problem.
Åter igen skrivfel av mig.
Ska sätta ångspärr så klart.

De fyra första punkterna är alltså inte klara än, så där finns möjlighet att tänka om.
 
Redigerat:
Lägg plasten som pos 4! Då får du ett 45mm utrymme till bl.a. el. Slipper punktera plasten.
 
B
så klart är det risk att det inte blir bra cirkulation bakom panelen.
 
På vårt nybygge (fiskarheden) så är det 28mm mellan panel och utegips (28x70 som spikregel, ingen vindpapp endast utegips).
 
B
vindpapp och ute gips gör ungeför samma grej. 28mm är bra. 45mm är faktiskt i överkant.
 
Totte_S
Apropå luftspaletn; Vi har en tillbyggnad mot Norr på huset som byggdes -83, alltså 27 år sedan. Där har man valt att smäcka fast ytterpanelen direkt mot utegipset. Jag har fått byta några lockläkt som blivit murkan i nederkant, förmodligen pga bristfälligt målning, annars är panelen i bra skick med tanke på hur det är gjort. Det behöver alltså inte vara katastrof, och 10 mm är ju bättre än ingenting.
( Vi kan visserligen vara räddade av att de målat så illa att panelen kunnat andas ;-)
 
Ok, det verkar ju som att det kanske inte är så himla bra, men att om man har tur så klarar man sig. Jag skjuter helt enkelt upp problemet ett par år och förbereder mig för ett eventuellt fasadbyte någon gång i framtiden.

Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.