Hej alla!

Har en liten fråga!
Har en elcentral Hager med 3 fas in o pen!
ska inkommande pen in på jord sedan genom jfb ut till nollan?
sedan särar man på jord och nolla!

är detta rätt??


Tack för svar
 
Jepp, men om du är osäker, ska du verkligen ge dig på en elcentral då?

//Patrik
 
jordfbrytare-schema.gif
 
Felkopplad pen eller neutral ger väldigt tråkiga konsekvenser.
 
...och dyra.

//Patrik
 
Tack för snabbt svar!

Jag är säker men min arbetskompis vill hävda att pen ska in på nollan sen ut till jfb ut till nollan....vilket jag VET e fel,men han lät säker (han har jobbat 10 år mer än mig som elektriker)
 
Rikard Ågren skrev:
Felkopplad pen eller neutral ger väldigt tråkiga konsekvenser.
Jupp, alltså är det bäst att fråga en gång extra ;) Pular själva gör folk ändå...
 
worker skrev:
Tack för snabbt svar!

Jag är säker men min arbetskompis vill hävda att pen ska in på nollan sen ut till jfb ut till nollan....vilket jag VET e fel,men han lät säker (han har jobbat 10 år mer än mig som elektriker)

Den kopplingen är inte korrekt, men är du säker på att han menade in på nolla först?
 
worker skrev:
Tack för snabbt svar!

Jag är säker men min arbetskompis vill hävda att pen ska in på nollan sen ut till jfb ut till nollan....vilket jag VET e fel,men han lät säker (han har jobbat 10 år mer än mig som elektriker)
Eh, det säger ju sig själv att det inte går. :x
Du måste ha uppfattat fel, annars så kan man undra vad han har gjort under sin tid som elektriker...

//Patrik
 
man kan ju tänka i en logisk bana att jord inte ska brytas innan central och då kommer man ju fram till att PEN sätts på jordplinten först innan den "förvandlas" till något annat också.
 
Nej han menade nollan först! vi snacka om det på lunchen, vi började prata om det eftersom vi fick komma efter en elektriker som inte la nollan på 3 grupper utan bara fas....gissa vad hände, så fick den firman lämna bygget.
så kom vi in på el central snacket så kläckte han det ur sig! blir det inte livsfarligt o lägga pen på nollan sen genom jfb ut på jord?
 
worker skrev:
Nej han menade nollan först! vi snacka om det på lunchen, vi började prata om det eftersom vi fick komma efter en elektriker som inte la nollan på 3 grupper utan bara fas....gissa vad hände, så fick den firman lämna bygget.
så kom vi in på el central snacket så kläckte han det ur sig! blir det inte livsfarligt o lägga pen på nollan sen genom jfb ut på jord?
Var det en trefasgrupp som elektrikern inte hade kopplat in nollan på?


Men om man lägger PEN på nollplinten, går genom JFB... vart ska man då lägga in nollan på för plint? Sätta dit en till nollplint? Den vanliga nollplinten är ju redan upptagen av PEN, medans vi har en skyddsjordskena som inte är inkopplad alls.

Edit: Om man kopplar som du skrev så hamnar JFB på skyddsjorden ju. Då förlorar den sin funktion.

//Patrik
 
Jag har jobbat med elektriekr (visserligen lärlingar) som har haft lite svårt med just att tänka till hur centralen ska kopplas med jfb när det kommer en PEN istället för separata jord och noll tåtar. I dom fallen har jag bara sagt att det som för med sig jord ska inte kunna brytas, någonsin. sen var det ingen som gjorde något fel....gällande PEN och jord i alla fall.
 
Många elektriker gör fel på detta. För mig är detta ett tecken på att lärlingssystemet inte är en garanti för kunskaper, snarare en olycklig kvarleva.
 
Patrik_Hed skrev:
Edit: Om man kopplar som du skrev så hamnar JFB på skyddsjorden ju. Då förlorar den sin funktion.

//Patrik
Vad menar du med att den förlorar sin funktion? Det gör den ju inte, den bryter direkt (så fort man belastar nollan med mer än 30mA).
Det ser då jag som att den fungerar perfekt, sedan att kopplingen är fel är ju en annan femma.

Den fungerar ju inte som tänkt, kanske var så du menade. Jag tolkade det som att du menade att den inte kommer bryta även vid fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.