Hur länge tror ni att ett rostfritt ej syrafast skorstensrör håller?
Kan få tag på ett sånt på jobbet, så det blir ju betydligt billigare än
ett syrafast rör. Kom gärna med andra tips ni som gjort egna
skorstenar.
Tack så länge
 
Kör på ett vanligt cortenrör, det håller garanterat länge och är dessutom billigare.
 
Det beror på tjockleken, men även ett tunt plåtrör kan hålla länge.
 
ett hembygge har inget typgodkännande vilket innebär att, hur bra legering det syrafasta än håller så skall det vara 3 mm tjockt gods i röret.Alltså samma som om det vore vanligt järnrör.Att det sedan skulle hålla längre med ett syrafast 1mm:s ,som det oftast är i prefabricerade typgodkända, får sotaren inte ta hänsyn till. Till slutna eldstäder /vedpannor)krävs (åtminstone förr) 4 mm godstjocklek. I fall där kondens kan uppkomma är ett rostfritt nästan ett måste. Har en skorsten i corten i en verkstadslokal som sällan används och där en dl sot och en halv hink rost blir utbytet när den sotas vart 3:e år.
 
Det är väl man själv som godkänner hehe
Undrade just skillnaden på syrafast och ej syrafast vid vedeldning.
Blir det några frätande ämnen om man inte eldar med ek?
 
Göran.W
Är det inte kondens i skorstenen funkar ett ej syra fast rör hur bra som helst.
 
Det där med typgodkännande ska du inte byr dig om rikard. Vad jag vet så har sotaren ingen rätt att kräva typgodkännande eftersom det är en frivillig märkning som mest är för reklamens skull.
 
Jag har installerat skorsten själv. 2mm syrafast rör och 80 mm isolering =inga problem. Brandskyddskontrollanten var helnöjd.
 
Tack det var bra svar ni kom med.
Vad körde du med för isolering? Var det brandmatta?
Vad har du för ytterrör? Spiro borde väl funka?
 
Göran.W
Körde med parocs brandmatta (tror jag för etiketterna var borta p.g.a fukt), men var noga när du köper för det finns både värmematta och brandmatta, och det är brandmatta man ska ha. Det verkar som att det är i stort sett samma matta men att värmemattan har nån slags ytskikt i form av nån fiberduk. Som sagt är jag osäker på vilken jag har men det verkar fungera och det blir inte speciellt varmt på ytan (ca 30 grader) så jag är nöjd. Kolla även att det är rätt densitet, det ska vara minst 100 kg/m3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.