Hej!

Hur ska jag koppla ihop allt för att det ska fungera?
Tror mig veta hur man ska koppla men vill bara var 100% säker.

strom.jpg
Vet att man inte får göra det själv om man inte kan men nu är det inte det jag frågar.
 
Så här:
 
  • strom2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hosseal
  • Laddar…
Är det utanpåliggande? Du tänker på klammeravstånd, slinga ledarna lite i strömställare och dosa så inte bara 3 cm korta stumpar rakt in på plint, kapslingsklasser och annat? Inte skala för långt, 11-13 cm brukar vara lagom.

//Patrik
 
Okej då vet jag hur det ska se ut.

Patrik_Hed:
Jo det är utanpåliggande, resten av det du skrev förstod jag inte riktigt vad du menar?
 
Om det är utanpåliggande så ska kabeln klamras, och då med vissa avstånd mellan klammer, klammeravstånd, beroende på kabel. Förmodligen använder du dig av EKK light och då brukar 15-20 cm vara ett lämpligt avstånd. 5 cm från kant på apparater, armaturer m.m. + hörn.

Är det ute eller inne? Fuktigt eller torrt utrymme? IP-klass på strömställare och armatur m.m. är viktigt att få rätt.

När hempulare kopplar så brukar de för det mesta klippa ledarna väldigt väldigt korta, precis så att det räcker in på plinten. Gör inte så, gör en liten sväng eller dyl. i strömställaren innan du går in på plinten så att du f¨år lite längd på ledarna.
En handlängd, d.v.s. ca. 10 cm från ytterkant på kopplingsdosan är en bra längd på ledarna i kopplingsdosor.

Noggrann när du skalar, så att du inte skalar för mycket.

Vad har du tänkt använda för att koppla ihop ledarna med i dosan?

//Patrik
 
  • Gilla
Rickard_85
  • Laddar…
Patrik_Hed
Tack för svaret. Det är inne det kommer att sitta kablar och dyl. är så som det ska vara.

Hade tänkt gå från ett stickutag vid golvet och sedan gå rakt igenom strömbrytaren och där skala fram den svarta kabeln och bara koppla ihop den i brytan och sedan gå vidare med samma kabel till lampan, det bode väl fungera bra?
 
jahaja452 skrev:
den svarta kabeln
Vad är det för typ av kabel du ska använda dig av?

Ja, det borde funka.
På strömställare brukar det sitta två överkopplingsplintar, märkta med ett X eller B oftast. Där kan du gå in och ut med nolla och skyddsjord, lägga på varsin plint.

//Patrik
 
Det är EKLK 3G1,5 jag kommer att använda mig av.
Finns inget annat än l1 x1 x1 på den brytaren jag har. Så det blir att bara kapa den svarta kabeln och sen gå vidare med blå och gul/grön.
 
  • Gilla
DSEbe
  • Laddar…
Gul/grön och blå ska gå "obrutna" till lampan ja och den svarta??? (är den inte brun eller har du en mkt gammal kabel) ska brytas i strömbrytalen. In på L och ut på skruven mittemot.
 
Jo den är brun det har du helt rätt i.
 
Hej, tänk på att ej låta ledarna ligga an mot varandra varvid kallflytning kan uppstå, dvs isoleringen flyttas undan och ev. kortslutning som följd. Mvh/ Isak
 
Isak76 skrev:
Hej, tänk på att ej låta ledarna ligga an mot varandra varvid kallflytning kan uppstå, dvs isoleringen flyttas undan och ev. kortslutning som följd. Mvh/ Isak
TS ska styra en lampa. Han kan tvinna trådarna 20 varv och slå en knut utan att de blir någon kallflytning.
 
OK, dåså. Jag har vart med om det problemet tidigare... och tänkte bara ge tips, speciellt om man går vidare med 1-fas ned till ett vägguttag nedanför då blir det ganska så mkt tråd i brytaren...
 
Kan man inte koppla lite hur man vill efter en strömbrytare nuförtiden?
Läset nånstans att det ska va brun både som fas och tändtråd så jag har kört så när jag dragit nytt men ångrar det djupt.
Borde frångått standard och satt tex vit(som jag har mycket av) som tändtråd.
Ibland är standard inget att ha.
Vet att en del föreslått orange men det var ingen vanlig färg på Cheapy ;)
 
Blindnit skrev:
Kan man inte koppla lite hur man vill efter en strömbrytare nuförtiden?
Läset nånstans att det ska va brun både som fas och tändtråd så jag har kört så när jag dragit nytt men ångrar det djupt.
Borde frångått standard och satt tex vit(som jag har mycket av) som tändtråd.
Ibland är standard inget att ha.
Vet att en del föreslått orange men det var ingen vanlig färg på Cheapy ;)
Fas var svart förr och nu är den brun. Om man drar fas och tändtråd i samma rör så använder man brun för fas och en annan färg för tändtråden (ej gul/grön och inte heller blå om det går att undvika, i 3-ledad kabel kan man använda blå). Orange kostar lika mycket som dom andra färgerna nu för tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.