Hej!

Har byggt nytt badrum och ska nu fästa vår "gamla" toalett. Nu är det klinker med underliggande slingor för golvvärme som gör att jag inte är direkt intresserad av att borra.

Hur löser man detta på bästa sätt med befintlig toalett som egentligen skulle skruvas fast?

//Mattias
 
Plattsattaren skrev:
Har ni själva lagt dit slingorna?
För som regel så ska man ju inte lägga slingorna vid toaletten utan spara ut för att man ska kunna borra fast toaletten i golvet...

Men känner några som limade fast toaletten, Sen om det e något att remomendera vet jag inte.
Om man inte lagt golvvärme under toaletten behöver man göra någon annan föreberedelse för att fästa toaletten eller räcker det att när allt är färdigt borra igenom kaklet/klinkersen, fylla hålet med silikon och sedan dra fast toaletten?
 
Det går utmärkt att fästa toaletten med silikon, men låt det stå några dagar och härda igenom innan du sätter dig på den.
 
Lånar tråden lite...

Skall fästa min WC på glaskeramik. Dock så har hela badrummet fall. Det är en glipa på ca 1.5 cm mot golvbrunnen. Den gamla wc:n hade ett tjockt lager av silikon. Finns det något annat sätt?? T.ex. En förhöjningssockel som man hyvlar av för att få wc i våg?
 
M
Fogmassa, vem vill ha silikon som blir smutsig runt toan.
 
Följde anvisningarna till min Gustafsberg och använde Sikabond-T2 som fäster bra mot klinker och toan. Limmet är starkt, elastiskt och ska inte förändras i färg.

Placera ut stolen och rita med blyerts snålt in mot toan var limmet ska läggas. Var inte för snål med limmet! När limmet torkat så lägger du en silikonfog i det lilla glapp som är mellan toan och klinkern.

Har inte hunnit sitta så länge än ;) men det verkar stadigt och bra.

/ Dappe
Ps. i övrigt aldrig fel att kolla vad producenterna rekommenderar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.