Som sagt att bli stämd är det nog ingen fara med o mdu är ärlig och har en friskrivningsklausul.
Hur "osäljbart" huset är låter jag dock vara osagt - kanske är det bara du som tycker det är osäljbart jämfört med dina preferenser - ngn annan kanske är ute efter ett billigt torp med visst renoveringsbehov ?

Det brukar i slutet vara en prisfråga - och är tomtens läge hyfsat och stommen ok så tror inte jag det är några problem iaf trots några hemmapul och läckande tak i uterummet....

/K
 
Hur ställer föräldrarna sig till friskrivning? Kan ju tycka det vore skönt att slippa oroa sig för dolda fel...
 
Jag undrar var i Skåne huset ligger? Hur som finns det flera mäklare här som bara säljer med friskrivningsklausuler. Pm:a om du vill ha tips
 
Skulle vilja veta hur det går?
 
Det är inte riktigt dags än. Men nu har jag lärt mig vad friskrivning är och jag tackar alla vänliga för det.

Det som komplicerar det hela är att jag har vissa förväntningar. Tomten på 4000 m2 har ett kanonläge och är attraktiv när angränsande område snart (?) exploateras. Så att slumpa bort fastigheten bara för att huset är dåligt kan vara ett misstag. Men även en bra tomt är väl alltid billigare än ett dåligt hus. Eller?
 
Hemmakatten
Ett alternativ är att riva huset först, och sedan sälja tomten. Kan gå bättre, och i vart fall inte lägre pris, eftersom folk i allmänhet tycker det är jobbigt/krångligt/ vet inte hur man river ett hus.
 
Hemmakatten skrev:
Ett alternativ är att riva huset först, och sedan sälja tomten. Kan gå bättre, och i vart fall inte lägre pris, eftersom folk i allmänhet tycker det är jobbigt/krångligt/ vet inte hur man river ett hus.
Dessutom kostar det pengar att riva. Pengar som man ogärna adderar till en redan ansträngd budget.
 
Ärligt talat förstår jag inte varför huset skulle vara osäljbart. Visst, det är gammalt och om- och tillbyggt ett otal gånger. Men man ser ofta såna hus läggas ut till priser som om de var nybyggda. Om de ligger i attraktiva lägen kan de bli dyra. Visst, den köpare som har koll men inte har lust att lägga ner arbete håller sig undan, men det brukar finnas köpare ändå. I ditt fall är tomten avstyckningsbar vilket borde öka intresset. Om du vill få ut mer pengar borde du fundera på att stycka av tomter (men det är förstås en del arbete i det).
 
Om tomten kommer bli attraktiv, och är så stor som 4000 kvm, vänta tills detaljplanen utvecklas, ansök om styckning i lämpliga storlekar med tanke på den nya detaljplanen i samråd med mäklare. Om huset är rivningsobjekt så är det en liten kostnad för någon som letar tomt och planerar att bygga nytt.
 
viddeman skrev:
Då verkar du inte ha någon brådska att sälja... Kommer huset stå tomt i 10 år till utan att du gör något åt det kommer det att vara i betydligt sämre skick än idag.

Hör dig för med mäklare i trakten, utan att binda upp dig. Man kan ha många synpunkter om fastighetsmäklare, men det har hyffsad koll på den lokala marknaden. Kanske har han redan en kund som letar efter en tomt.
 
viddeman skrev:
... Men även en bra tomt är väl alltid billigare än ett dåligt hus. Eller?
Det beror på var den ligger. En tomt på c:a 600kvm i grannkvarteret såldes för 6,5M SEK i år... Det var utan hus, men bra läge trots 10km till strandlinjen...:wow:
 
Här i byn sålde svenskfast en kåk som luktade kattpiss med vildvuxen trädgård och vansinniga grannar under rubriken
"Årets Skräckobjekt!"
Det gick väl för uppåt trehundratusen. På ett år hade nya ägarna bulldozrat trädgårn och fått riktig fason på huset.
Det går alltid att sälja.
 
Alla har olika premisser. En del kan tänka sig att bo i ett slitet hus med bra läge och stor tomt och drömma om potentialen. Andra kan tänka sig att bo trångt nära sina grannar och med 300m2 tomt och 40 minuters pendling till jobbet, bara badrum och kök är top notch. Det finns köpare till allt, bara det inte ligger totalt avsides.
 
KungAnka skrev:
...Det finns köpare till allt, bara det inte ligger totalt avsides.
Tror t.o.m att det finns köpare då, fast såklart ännu färre ;)
 
P
Det är bara att konstatera – det finns i pincip inga osäljbara hus. Jag har varit med och budat på flera hus, som vid en första anblick kan te sig "osäljbara". Det värsta var nog ett litet fult mycket slitet hus som hade stått tomt i ett antal år och dessförinnan bebotts av en enslig änkling med små krav på standard eller hygien. Säljaren var sonen, även han ett original, och han vägrade till slut att sälja till mig p g a att jag ville göra en besiktning (jag ville ju ändå veta vad jag hade att vänta). Huset såldes till en annan köpare, utan besiktning och med friskrivningsklausul, för ca 800 000. Stor tomt, närhet till havet och skogen, samt en framtida utbyggnad av detaljplanen för den intilliggande orten var väl det som avgjorde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.