Jag trodde det var givet att man skulle ha ventilation på vind men blir osäker när jag läser det här:
http://www.lfs-web.se/vind-ventilation.htm

Speciellt:
Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind, varken med takfotsventilation, gavelventilation eller nockventilation eller kombinationer därav. Ventilation har visat sig ställa till med problem i form av fukt och mögel. Ska man ha någon form av ventilation är det mycket viktigt att ha en kontroll genom att göra kontinuerliga fuktmätningar samtidigt som isoleringstjockleken i vindsbjälklaget hålls tunn (ca. 10cm).

Vi bygger varmgarage med gäststuga nu och jag ska sätta taket nästa helg, så jag måste ju veta snarast hur jag ska planera ev. ventilation. Det blir vanlig kallvind ovan garagedelen och öppet upp till nock i gäststugedelen. Ska man ventilera känns nockventilation smidigt då det passar över gäststugedelen. Men det vore ju skönt att slippa ventilation helt och inte behöva spika läkt och masonite etc.

Vad ska man tro?
 
Köp en lott!

Huruvida en kallvind klarar sig mot mögel eller inte är ett lotteri. Det finns inga hållbara byggnormer för denna konstruktion, trots det envisas vi att bygga så.

Daggpunkten måste flyttas ut till utsidan om undertaket, enda lösningen till detta är att isolera tilläckligt på utsidan. Läs på om klimat- och varmvind.
 
Man brukar väl inte ha problem i väggarna? Dom är ju inte ventilerade, så varför inte ha samma konstruktion i taket om man har öppet upp till nock? Ska man inte ha öppet upp måste det ju bli en annan konstruktion förstås.
 
janwide
I kväll ligger den relativa fuktigheten ute på runt 95% hos oss (och har varit däromkring den senaste veckan). Jag stängde igen takfotsventilation och ventiler (tillfälligt) i somras. På vinden är RF knappt 60%.
Så just nu tänker jag inte öppna upp några ventiler.

Att jämföra tak och väggar tror jag inte är relevant. Varm luft strävar i först hand uppåt så en vind är mer utsatt. (Rätta mig om jag har fel.)

Sedan bör inte ett garage vara lika utsatt som en bostad där man duschar, lagar mat, andas och svettas längre tid än i ett garage. Men det är klart att om du även ska tvätta bilen i garaget eller är en riktig mekartyp så kanske förutsättningarna är andra.
 
Om rh i utomhusluften ligger på 70-90% är väl inte en ventilerad vind att föredra??
Mitt rh i vinden ligger på 10-20%enheter lägre än utomhusluften och det borde väl
vara ok?
 
Hur kommer det sig att du har lägre rh på vinden? För att du inte ventilerar? Eller är det för att det är varmare pga värmeläckage?
 
Jag tror att det beror på kombination av både värmeläckage och begränsad ventilation.
Jag vill ju att rh på vinden inte ska ligga över 75%. Mäter med Oregon fjärravläst.
Har sorbtionsavfuktare i beredskap.
 
Jag överväger starkt att låta mina inköpta möggelstoppers ligga på hyllan och istället bara stoppa in en fuktsensor i bygget. Skulle fuktnivån vara för hög är det inte så jobbigt att lyfta översta pannorna och sätta dit dem i efterhand.
 
Ja, det är så jag resonerat. Det kan ju naturligtvis finnas luft/fuktfickor men givaren ger i alla fall en viss koll.
Skulle vara intressant om några skulle vilja skriva och ge sina rh/temp-siffror från sina vindar. Mitt hus ser ut följande: betongtegel på strö och läkt, underlagspapp, 21 mm råspont, reglar 2x3, gamla pappen,sticketak.
Just nu är rh 61% och temp 12 grader. Ute är det 88%, 8.2 grader och sydvästlig vind 8 m/sek
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.