Bor i en enplansvilla med krypgrund, byggd 1962. Har ventiler på grunden som öppnas de varma månaderna. Då kommer problemen: huset luktar loge. Vi har flera ingångar till grunden i själva huset och det sipprar ut luft ur luckorna. En expert var här för ett par år sedan och konstaterade att det inte var "nån dramatik", utan problemet skulle avhjälpas med tilluftsventiler i själva huset, upprensning av organiskt material i grunden samt att renovera. Vi har gjort allt, huset är nu toppfräscht och så länge ventilerna i grunden är stängda, dvs vintertid, är luften och lukten fräsch. Det enda vi nu inte gjort är att lägga plast i grunden. Kan det verkligen hjälpa mot "loglukten"? Funderar på om det enda vettiga vore att stänga ventilerna och iställer installera avfuktare i grunden?
Någon som kan detta?? Jag tycker inte det är kul att komma hem och huset luktar gammalt stall.
 
Öppna upp ventilerna under varma sommardagar låter ju bakvänt tycker jag.
Varm sommarluft innehåller mycket fukt, luften kommer in genom ventilerna och kondenserar mot den kallare luften i krypgrunden=fuktigt.
Men det är mina teorier.
 
Att öppna ventilerna sommartid när luften innehåller mest fukt verkar knäppt.
Installera avfuktare och plugga igen ventilerna helt är mitt råd.
 
Lägg plast, täta luckorna och ventilerna i krypgrunden, samt montera en avfuktare som skapar ett litet undertryck i krypgrunden (alt kondensavfuktare + liten frånluftsfläkt ut genom grundmuren).
 
har det inte blivit bättre sen ni tog bort allt som låg på marken i grunden?
jag skulle förövrigt ha öppet jämt och göra något åt att det sipprar upp luft från grunden in i huset(låter ju som det är lite otätt)om man säger så, kanske lite dragit me vintertid.
lukten kan väl vara från jorden me antar att det inte är singel i grundet.
har man inga fuktproblem så förstår inte jag varför man ska börja med avfuktare plast och fan och hans moster
 
Stäng ventilerna, de gör (som flera påpekat) ändå mest skada under sommaren. Jag låg tidigare på 95-100% luftfuktighet i min grund, sen stängde jag ventilerna året runt (ibland öppnar jag dem lite vintertid för att få in torr luft) och nu börjar det bli riktigt torrt och fint därnere. Problemet var alltså att den varma sommarluften kondenserade mot väggar och tak.
 
Täck marken med plast!
Köp en hygrometer och börja mät luftfuktigheten, installera en liten frånluftsfläkt i en ventil, stäng alla andra ventiler förutom en, kolla om lukten försvinner och att fukthalten är ok.

Får ni inte ner luftfuktigheten så är det dags för en avvfuktare i grunden, köp en sorbitionsavfuktare då den skapar undertyck i grunden och ingen luft kommer upp i huset.
 
Förr i tiden så stängde man alla ventiler i grunden strax innan sommaren och öppnade dom igen efter sep när luftfuktigheten inte är lika hög. Vi täppte till alla ventiler i vår grund och installerade en frånluftsfläkt som är igång året runt. Det funkar jättebra!
 
elsie skrev:
så länge ventilerna i grunden är stängda, dvs vintertid, är luften och lukten fräsch.
varför öppnar ni dom då?
Plast på marken begränsar fuktvandring från marken till luften i krypgrunden och gör STOR NYTTA för små pengar - lägg den på!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.