Det blir nog bra det.
Men själv är jag förtjust i sånt där vitt grus, du vet det där gruset med lite kvarts i...nån som vet vad det heter?
 
Vi kommer förmodligen välja kross 0-16.
 
Jag har fått tipset att inte ha för djupt med fianre grus typ 8-12. Det blir tungt att gå och dra barnvagnar. Dessutom är det dyrt.

Tipset jag har fått att det är bäst att bygga upp med olika krossprodukter och avsluta med 0-16 som man vibrar. På detta lägger man sen ett tunt lager med någon typ av gårdsgrus.

Lucifer
 
Vi har ett grus som man kan bli tokig på...

Stenen är rätt rund och helt tvättad. Jättejobbigt att gå i, typ som att pulsa i snö. Jag instämmer med förre talare - lägg inte för tjockt lager med grus.

(Jag skulle aldrig lagt grus överhuvudtaget för det är sådant meck med det hela tiden - inte minst vid snöskottning....)

 
Vi har en sådan gång och till semestern skall den bort!!

Så j..a trött på att få hallen/huset fullt av sten på höst/vintern när man går i kängor och andra grovmönster sulade skor. >:(
 
Vi har grus på gårdsplanen och skulle aldrig lägga grus igen. Vinterhalvåret då man behöver skotta så rasslar det till i snöslungan så ligger hälften av grust i gräset.
Vill lägga ordentliga stenplattor för gångvägar / samt asfaltera bilplatsen.
 
Hej.
En varning för asfaltering. Det är lika mycket underarbete som med plattor, dvs minst 20 cm packat bärlager på geotextilduk, ska dessutom vara rätt avvägt. Det finns tyvärr MÅNGA oseriösa asfalterare, mest kända är väl de Irländare som far runt i Stockholms förorter och lägger asfalt. Degen rätt i brallan och hem till ön till hösten. Inga garantier, året efter ser det för hemskt ut.
Kom även ihåg att då underarbetet görs så försök minnas hur det såg ut i vintras/våras och hur vatten, slask och is la sig. Fixa dräneringen på samma gång.
 
En annan nackdel med grusgång är nu på sommaren och man vill gå barfota ute. Det gör lika ont varje gång om man inte har elefanthud på fötterna. Vårat lilla barn har det inte och han tycker inte om gruset!
 
Betongplattor är sköna att gå på. De är dessutom mycket bra vid snöröjning samt dränerande.
Då underarbetet är klart kostar betongplattor från ~150 spänn/m2.
 
Vet ej vad det är för grus. Ont att gå i gör det i alla fall.
Det är lagt för ca 25 år sedan. Vi flyttade in för 5 år sedan
 
Håller precis på att fixa till en 100 år gammal uppfart.
Jag har använt en lastmaskin för att skrapa av vägen och plana ut toppen i mitten.
Vad skall man lägga för nytt grus?
Ska jag lägga 0-16 och vibba detta och avsluta med
8-12?
Den "gamla" vägen känns väldigt fast som den är, räcker det med att vibba till den lite och lägga på 8-12 direkt?
 
Så är man ju nyfiken på vad dessa fina små stenar kostar?! Är det någon som redan vet detta? ;D
 
Kolla www.jehander.se för ett pris. De har hela sortimentet med pris på nätet. Se bara till att få med moms och se upp med att det är vikt och inte kubik pris
 
Jehanders är dyra på viss sortering.
Ring även Ballast och kolla deras priser, glöm inte frakten (har har handlat med båda)

Stockholmsv. 40, Box 745, 194 27 UPPLANDS VÄSBY Växel 08-590 049 00
Order 08-754 29 00
Arlanda 08-593 610 88
Bålsta 0171-500 73
Hamra/Uttran 08-778 15 31
Rotebro 08-754 12 74
Rydbo 08-732 91 88
Sköndal 08-94 07 54
Solna 08-85 45 33
Toresta 08-582 420 65
Vårby 08-710 08 85
Älvnäs 08-560 301 46
 
  • Gilla
Oskarjohansson
  • Laddar…
Jag har 10 ton 5 mm över och har håller på att lägga detta på vår uppfart. Det kommer räcka till ca 3 cm tjockt enligt mina kalkylerande.

Underlaget är hårdgjort och rejält (ca 1 meter tjock)
Vad skall jag göra:
1 Tror ni att man skall komplittera med stenmjöl så att det ligger mer stilla?

2 Skall jag lägga på lite 8-12?

3 Vibrera nu eller låta det ligga till sig till våren och se hur det går?

Komm gärna med ideer



Jag vet att det inte är det optimala gruset, men det känns fel att inte använda det när högarna ligger där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.