Hej.

Forumets längsta fråga följer. Ett intensivt behov av andras erfarenhet har uppstått. Och jag kände för att skriva lite. Jag har nog läst alla trådar om ämnet, men hittar inte riktigt fram till ett beslut. Jag vet helt enkelt för lite om att snickra och vilka maskiner man behöver. Här kommer hela historien. Hoppas att någon orkar läsa tills frågan kommer...

Mina personliga förutsättningar för att välja rätt verktyg är dåliga då jag inte snickrat något speciellt tidigare. Kan inget helt enkelt. Barnen har flyttat ut och nu ska vi göra mindre renoveringar på huset och jag ska börja bygga egna högtalare av MDF-board. Det är en gammal hobby som vilat något tiotal år. Utrymmet jag har för "verkstad" är ett 9-10 m2 förråd där vi har lite cyklar och annat till vardags.

I vintras köpte jag en bordssåg för att bygga högtalare under julen. En grön Bosch PTS T (med stativ) till extrapris på Cheapy. Byggde i stället en stereobänk med sonen och den blev jättebra! Helt otippat! Men sidoanhållet för lite bredare brädor är värdelöst på den här sågen. Det tar hela dagen att ställa in rätt. Så jag ångrade mitt köp av såg ändå.

För ett par veckor sedan skulle vi måla om huset och hittade en del ruttna plankor som måste bytas. Tänkte först använda bordssågen, men sedan insåg jag att det skulle bli ganska opraktiskt att kapa upp över 200 långa plankor på den. Med min ringa erfarenhet ett gigantiskt projekt. Efter en del läsning på forumet och kikande i butiker så insåg jag att det fanns geringssågar.

Med en geringssåg kan man kapa plank, och ännu bättre, men kan kapa MDF till mindre högtalare med sidor upp till 30-35 cm. I alla upptänkliga vinklar dessutom. Om den har bra precision och inställningsmöjligheter så går det att göra mycket. Gröna Bosch ratade jag omgående. Blå Bosch kändes bättre. DeWalt och Makita klämde jag också på. Fokuserade på att det skulle vara lätt att ställa in och repetera inställningarna på olika vinklar. Jag tyckte inte att någon var lätt att noggrant ställa in lutningen på! Och de stora från Bosch kändes inte lika exakta på geringsinställningarna som deras mindre. Ingen lösning i sikte.

Sprang på en jättedyr maskin från Festool som kändes riktigt bra i alla avseenden, men den kostade över 13.000:- spänn! Med ett arbetsbord (GTA 3800) från Bosh blev det över 15.000:- spänn! Det skulle vara helt vansinnigt och oansvarigt att köpa en sådan bara för att såga lite plank och kanske någon liten högtalare.

Det tog 24 timmar att övertyga mig själv och hustrun att det var absolut nödvändigt att äga en Kapex 120 med Bosch arbetsbord. ”Vi behöver aldrig köpa en såg mer!”, sa jag mycket övertygande. Det var det enda argumentet jag kunde komma på som möjligtvis kunde bita på en kvinna. Det är ju så de köper handväskor hela tiden.… 200 plank senare är både hon och jag nöjda. Men på lite olika sätt kanske… En rolig grej är att när grannarna kommer och ska titta på husmålningen så står de bara och tittar på sågen i garaget i stället. Ingen tittar på vår bil heller, för den är bara är värd hälften så mycket som sågen.

Men jag behöver såga MDF-board till lite större högtalare också. Mina behov är att kunna såga maximalt 120 cm långa och 50 cm breda skivor. Det måste gå att såga så att sidorna blir (planerat!) ickeparallella. En skiva skall kunna ha en sida som är 40 cm i ovankant och 50 cm underkant. Jag tror att det kallas justersåg när man kan såga snett med precision. Min gröna Bosch har en grej på vänster sida som man kan skruva fast ett graderat anhåll i och som glider på en lagrad platta. Men den verkar bara fungera för småprylar. Någon sa att det går att bygga på min såg med egna grejor så att den blir bättre. Förstod inte hur det skulle gå till så jag har börjat spana på en ny såg igen… Hustrun vet inget.

Bosch GTS 10 och Makitas motsvarighet har jag klämt på i butik. På webben har jag sett DeWalt 744 och Festool CS50 och CS70. Lite planlöst letande på webben har lärt mig att det finns massor av bordssågar! Både nya och begagnade. Men jag vet egentligen ingenting om vilka funktioner jag behöver eller om det är någon större skillnad på dessa sågar och min egen. Vilket äntligen leder fram till frågan:

Behöver jag en ny bordssåg eller duger den jag har till det jag vill göra? Underförstått; är det bara jag som inte kan såga?

En följdfråga om svaret är att jag behöver en annan såg: Vilken då? Och hur motiverar jag hustrun? Finns det saker i hemmet som man behöver en sådan såg till, eller kan man få henne att tro det!

Jag är förstås tacksam för svar.
 
Välkommen till byggahus Wadbat!

Angående lutningen på klingan så finns det på kap/gersågar 2 klasser. Kapex 120 respektive allting annat. Känner helt igen mig i det du skriver. Önskar bara att kapexen kunde vara lika överlägsen när det gäller att ställa in "vridvinkeln".

Jag tycker absolut att du bör investera i en bättre bordssåg. Precis som du har märkt så är det mycket trevlig och effektivt att jobba med bra saker. Och det kommer att märkas otroligt mycket mer när du bygger högtalare etc än när du kapar plank. Min personliga uppfattning är att det för snickerier är viktigare med en bra (ofta dyr) bordssåg än med en bra/dyr kap/gersåg.

Ett par tänkbara alternativ (inte i någon speciellt ordning) kan vara:

1) Sänksåg med skena. Tex Festool TS55 eller makita/mafells/hiltis variant på samma tema. Otroligt fina snitt, alla tänkbara vinklar, lätt att ta med sig. Dålig och omständig att såga smala bitar mer och att såga flera bitar med parallella sidor.

2) elu/dw 744 bordsåg. De äldre modellerna (kanske också de nyare? jag vet att bosch uppgraderade med ett motorskydd, tror dw gjorde det också) behöver kompletteras med ett motorskydd, se här: http://www.byggahus.se/forum/verkty...7-overlastskydd-pa-dw744-m-fl-bordssagar.html
Motorn är aningen klen men det är i övrigt en riktigt bra såg med ett superbt anhåll. Spår i bordet ger dig goda möjligheter att själv tillverka jiggar - vilket du absolut kommer att vilja med tiden. Bör kompletteras med ett bra kapanhåll (köpt eller egentillverkat).

3) Bosch blå bordssåg GTS10. En bra bordssåg, i stort lik dw 744. Har ett sämre anhåll (men ändå bra) och inget spånuttag i klingskyddet (men det går lätt att modda, vet att PHL har gjort det med mycket bra resultat). Också en rätt klen motor. Brukar vara klart billigare än elu 744a. Behöver också ett kapanhåll. Tyvärr är inte spåren i bordet i någon standardstorlek. Störigt om du vill beställa tex kapanhåll, spelar ingen roll om du bygger jiggar själv.

4) Festool cs50/cs70. Fina bordssågar av hög kvalitet. Jag har använt cs70. Den har en motor (med steglös hastighet) som är starkare och bättre än de 2 alternativen ovan. Bra dammuppsamling. Originalanhållet når inte riktigt upp till vanlig festool-standard, torde dock funka bra till mdf. Det finns ett mycket bättre anhåll att köpa till, det kostar dock upp mot 3K tror jag. Eftersom det också är en dragsåg behöver man inte köpa till ett kapanhåll, det som finns duger bra. Sågen har egentligen bara 2 nackdelar - den är dyr, och den saknar spår i bordet för jiggar.

5) Festool cms-system. Ett bord där du monterar en sänksåg upp och ned. Har inte så bra koll på dessa. Blir dock rätt dyrt innan man har alla prylar man behöver. Men man får ju en sänksåg på köpet. Fast det blir en massa flyttande mellan att köra sänksågen för hand och i bord. Dessutom är sänksågen (om man har TS55an) klen som bordssåg i förhållande till bordssågarna ovan. Tar dock lite plats i förhållande till de andra alternativen.
 
Rimligast är ju sänksåg med skena. Ihopparat med Kapexen ...(wow! från 0 till Kapex på ett par dagar) samt PTS så kommer du jättelåååååååångt
 
Hej Daniel_N!

Tack för svaret.

Kapexen var kanske inget felköp direkt, men jag hade nog haft mer ut av en bra bordssåg förstår jag på ditt resonemang. Det kände jag på mig. Men gjort är gjort.

Repeterbara sågningar är bra för mig, tror jag. Så en bordssåg som "går att ställa in likadant igen" vore bra. Min gröna Bosch tycker jag går att ställa in ganska bra i sidled på små bitar, men som sagt hopplöst på större. Kallas kanske kapanhållet? Men det verkade vara lite bättre på den blå. Och framför allt lika bra upp till 60 cm. Men den vänstra sidans sneda anhåll ser klent ut på alla sågarna. Ska jag glömma snedsågning på normalstora sågar?
 
Ang. hustrumotiveringen, tänj sanningen, igen ;)
 
wadbat75 skrev:
Hej Daniel_N!

Tack för svaret.

Kapexen var kanske inget felköp direkt, men jag hade nog haft mer ut av en bra bordssåg förstår jag på ditt resonemang. Det kände jag på mig. Men gjort är gjort.

Repeterbara sågningar är bra för mig, tror jag. Så en bordssåg som "går att ställa in likadant igen" vore bra. Min gröna Bosch tycker jag går att ställa in ganska bra i sidled på små bitar, men som sagt hopplöst på större. Kallas kanske kapanhållet? Men det verkade vara lite bättre på den blå. Och framför allt lika bra upp till 60 cm. Men den vänstra sidans sneda anhåll ser klent ut på alla sågarna. Ska jag glömma snedsågning på normalstora sågar?
Stabil (någorlunda) snedsågning kan du få med Festool CMS (En sänksåg lagd i samma typ av bord som CS70). Kostar skjortan igen, men denna gången kan argumentet bli att du köpt de två sista sågarna (både en bordssåg och en sänksåg).

Riktigt bra, då är till exempel Hammes såg perfekt. Motvieringen blir då, förutom att den duger till allt, att du inte kan få in fler sågar i garaget, och att det därför är garanterat sista sågen.

CMSen är bra. Hammer är lång mycket bättre. Har du plats är Hammer rätt. Och en begagnad Hammer kostar mindre. Om inte annat, titta på dem, kän hur stabila de är, och du har något att jämföra mot när du sedan funderar på vilken bordssåg du vill ha.

Jag har en CMS som jag tidvis svär över (på grund av kostnaden för inköp plus tillbehör där endast Festools passar, och bara en bråkdel av Festools). Hade jag haft plats hade jag köpt en Hammer, men eftersom jag inte har plats är jag tvungen att erkänna, att gjorde jag om valet igen, blev det en CMS plus T75 igen. I mitt fall inte för att det är sista sågen, utan för att jag även vill ha en fräs i CMSen (används till att fräsa 2 mm avrundingar på bokhyllan du bygger för att motiver bordssågen).

--- Mats ---
 
Jag hade tagit TS55 med skena helt klart, Stå och klyva upp tunga MDF skivor själv på en bordsåg är inte lätt och känns lite osäkert tycker jag.
Bättre att föra maskinen över skivan än skivan över maskinen. Alternativt kan man redan i bygghandeln be dom grovklyva skivan så du får mindre delar att arbeta med, Då hade jag tagit en bordsåg istället. (En halv skiva klarar man själv)
 
verktygsgurun skrev:
Jag hade tagit TS55 med skena helt klart, Stå och klyva upp tunga MDF skivor själv på en bordsåg är inte lätt och känns lite osäkert tycker jag.
Bättre att föra maskinen över skivan än skivan över maskinen. Alternativt kan man redan i bygghandeln be dom grovklyva skivan så du får mindre delar att arbeta med, Då hade jag tagit en bordsåg istället. (En halv skiva klarar man själv)
En bordssåg gör repetitivt samma mått efterhand. En sänksåg kommer ibland rätt nära repetitivt. 120*50 är inga tunga skivor, och sågar man dem först 121*51 så är det lätt att ta sista centimetern med precision.

dock, skall man såga 120 centimeter snett, så är man utanför CMSen, medans sänksågen med god marginal klarar av att nästan komma rätt även på den sträckan.

--- Mats ---
 
Hej,
Här kommer kvällens tristaste förslag, med både bra snitt och repeterbar ekonomi.

Hur många gånger ska du kapa något med denna precision?

Det går att hyra Dewalts bordssågar om man tittar runt lite grand.

Annars, om du vet vilka måt som du ska ha, kan du köpa bitarna färdigtillsågade.

Detta håller hustrun glad och du får kvar lite plats i ditt förråd!
 
magnu skrev:
Hej,
Här kommer kvällens tristaste förslag, med både bra snitt och repeterbar ekonomi.

Hur många gånger ska du kapa något med denna precision?

Det går att hyra Dewalts bordssågar om man tittar runt lite grand.

Annars, om du vet vilka måt som du ska ha, kan du köpa bitarna färdigtillsågade.

Detta håller hustrun glad och du får kvar lite plats i ditt förråd!
Jag köper alltid skivorna grovsågade (på Bauhaus, bästa sågen för att det skall bli rätt). Men grovkapade, inte finkapade. Och absolut inte med sneda snitt. Det utesluter inte på något sätt en bordssåg.

--- Mats ---
 
M
Jag ser att vi delar ett intresse, bygga högtalare. Jag valde sänksåg med skena efter att ha sett en beskrivning av ett sågbord (http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/cutting-table-update/). Mitt sågbord fungerar även som arbets-/monteringsbord och är baserat på Festools MFT (dvs bordsyta med hål där hålen även används för styrning anhåll och sänksågens skena). För att erhålla repeterbarhet använder jag dessa:

http://www.incrementaltools.com/Metric_Incremental_Rack_Pack_10pc_Set_p/m-rackset10.htm

Det ger steg om 1mm och tanken var att använda ett bladmått mellan anhåll och obekt vid mindre steg men det har jag ännu inte behövt använda.
 
M
Daniel_N skrev:
....Sänksåg med skena. Tex Festool TS55 eller makita/mafells/hiltis variant på samma tema. Otroligt fina snitt, alla tänkbara vinklar, lätt att ta med sig. Dålig och omständig att såga smala bitar mer och att såga flera bitar med parallella sidor.....
Med ett välplanerat sågbord liknande det som jag länkat till ovan kan man med lite hemsnickrade hjälpmedel förbättra sågning av smala bitar och bitar med parallella sidor men det blir aldrig lika enkelt som med en bra bordssåg.
 
Om du tänker såga en konisk bit tex sidan till en högtalare så funkar tex Maffels sänksåg med skena utmärkt bra det går för den delen lika bra med vilken sänksåg som helst. För sidorna är väll ganska ofta utanpåliggande så dom kan väl göras med lite övermått och limmas fast sen använder du överhandsfräsen med kullagerstål. En annan stor fördel med sänksåg och skena är att du även kan såga upp dina mdf skivor skälv. Att få till parallelliteten med skena och sänksåg går utmärkt +-2 tiondelar är inte orimligt om man använder olika jiggar,mallar och stopp.
Det såg bord som MathiasFr länkade är en bra ide att använda skena och sänksåg tar bara väldigt mycket längre tid.
Alternativ två är en bättre stationär såg med t-spår som man använder en massa olika mallar till.

Alternativ tre är och det blir en såg med justerbord då har du löst själva tidsåtgången det går mycket fortare att såga allt som inte är parallellt med ett justerbord.

Men man behöver i allafal en Maffel sänksåg med skena för att såga upp skivmaterial

Om man inte är van att såga längre bitar säg 1 m på en liten bordssåg med ett kort klyvanhåll så vete tusan om inte en sänksåg med skena ger ett bätre resultat.


Mvh Pär H
 
Som jag ser det...
För sågning av skivmaterial är en sänksåg det absolut bästa alternativet om man inte har plats och budget för en stor juster/format-såg.
Om man har plats i verkstaden kan man ju relativt lätt sin egen väggsåg.
Vill man bygga möbler och göra olika sammanfogningar är DW744 outstanding och detta för sitt suveräna anhåll, jag blev nyförälskad i min när jag för ett tag sen kunde göra sneda tappar utan annat än klyvanhållet och egenbyggd geringsanhåll. Kunde ju sätta anhållet på vänster sida med kom jag på.

/Kent
 
Jag har målat hus och kapat panel i stort sett oavbrutet i helgen. Men nu regnar det. Jag är otroligt nöjd med min geringssåg. Varje gång jag använder den så njuter jag av att den är så lätt att ställa in och att den går så tyst. Det var en chansning, men sågen är värd varje krona.

Tillbaks till MDF-sågningen. Min slutsats av svaren är att min gröna Bosch bordssåg var lite fel för mig. Så var den frågan avklarad. Men vad behöver jag i stället?

Jag har provat att få tillkapat MDF två gånger och det blev fel båda gångerna. Ena gången tryckte de på så hårt att det inte blev rakt. Andra gången stod klingan snett. Det är tråkigt att klaga, så jag sågar hellre snett själv. Grovkapa kan de få göra, men det kan jag nog klara med en vanlig cirkelsåg (som jag har) i garaget.

Hammer klarar allt, men går absolut inte in i mitt förråd. Den är jättestor!

En sänksåg har jag aldrig hört talas om tidigare. Har läst på nu och det känns väl som att jag hellre vill ha en bordssåg. Får kanske tänka lite till på sänksåg.

CMS-systemet har jag bara sett på bild. Det känns lite klent, men smidigt och flexibelt. Säkert dyrt också. Har inte kollat. Det borde passa en hobbysnickare, men bordet känns så litet.

CS70/CS50 har jag bara sett på bild. De har väl ganska litet bord, men vettiga justersågstillbehör (som kostar 10.000:) verkar de vara ensamma om. Det blir nog för dyrt.

Det här var inte så lätt. Måste nog tänka lite. Och nu har det slutat att regna!

Tacksam för de åsikter jag fått och hoppas på mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.