Jag håller på att bygga om ett gammalt ko stall till verkstad hemma.
Det är nästan 100m2 som jag skall ha som snickarverkstad, funderar på att värma det hela med en luft/luft värme pump. Men min undran o fundering är hur funkar den med allt damm o spån som yr runt?

Sedan får ni gärna komma med tips o ideer på hur och vad man skall ha i verkstaden.
 
Hade samma funderingar men då till mitt garage. Frågade en säljare på Sanyo värmepumpar och han sa att det är inte helt smärtfritt. Stäng av och täck för den om du ska damma med finare damm.
Men till vanligt sågspån skulle det inte vara några större bekymmer. Men ska man väl satsa på en sån lösning kanske man ska lägga några timmar för att jobba bort dammet med lite filter osv..

Men sen gäller väl sunt förnuft med kanske lite oftare rengöring än inne i huset.
 
Min erfarenhet är att innedelen bör blåsas ren med tryckluft med jämna mellanrum. Speciellt efter att man renoverat för effekten blir kraftigt nedsatt.
Det lär ju inte bli bättre i en verkstad men å andra sidan kan man då blåsa ren den oftare.

Mitt tips är att titta på de billigare på/av pumparna med, jag har en sådan som går klockrent. Skälet jag gillar dem är att det finns ingen elektronik alls i utedelen utan enbart ett relä. En inverterpump har hela frekvensomriktaren i utedelen och här i skåne så tar de kretskorten stryk av klimatet.

/Kent
 
Får nog bli en billig pump och sedan stänga den vid slipning då det fina dammet kommer, och göra rent den ganska ofta. Så låter det som det borde funka.

//Tobbe
 
Det bästa är ju att låta bli att ha fint damm hängandes i luften. Med vettiga maskiner och välplanerat utsug blir det inte speciellt mycket kvar i luften. Innan någon påpekar att det likväl är en del ohälsosamt damm så vill jag förtydliga vad jag tänker. Det jag syftar på är att mängden damm i luften, trots bra dammutsug på maskinerna, är så pass liten att den inte kloggar igen en innedel till en värmepump i ett nafs.
 
phl>Sant men det är få som lägger den tiden och pengarna för att få det dammfritt.
Finns en del intressant på amerikanska sidor.

/K
 
phl skrev:
Det bästa är ju att låta bli att ha fint damm hängandes i luften. Med vettiga maskiner och välplanerat utsug blir det inte speciellt mycket kvar i luften. Innan någon påpekar att det likväl är en del ohälsosamt damm så vill jag förtydliga vad jag tänker. Det jag syftar på är att mängden damm i luften, trots bra dammutsug på maskinerna, är så pass liten att den inte kloggar igen en innedel till en värmepump i ett nafs.
Håller helt med om att målet är att få det så damm fritt som möjligt. Har ganska mycket festool verktyg, vilka ofta har bra damm utsug. Sedan håller jag på att bygga en cyklon till hyvel o bordssåg men kommer inte hinna färdigt med alla utsug innan vintern kommer. Så där av min undran, till nästa vinter däremot så skall verkstaden vara så damfri som möjligt....
 
Min gissning är att du då ligger rätt bra till även om du stoppar in en värmepump redan nu. Sitter ju för övrigt filter i dem oxo, du får väl hålla koll på dem med jämna intervall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.