Hej,

Jag och min flickvän planerar att göra om vinden till ett loft.
I bägge fallen funderar vi på att flytta takstolarna för att frigöra mer yta. Är det någon som har gjort något likande eller har några bra idéer?

Vi har två idéer;

1. Lägga golv och göra väggar med sidogarderober på bägge sidor.

2. Öppna upp taket i vardagsrummet (till höger på ritningen) för bättre ljusinsläpp och höjd i taket.

Tacksam för synpunkter.

Mvh

Martin Magnusson
 
  • Ritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A. Fackverstakstolarna är säkert beräknade för att sitta där de sitter och se ut som de gör. Börjar du möblera om rasar kanske huset när snön kommer.
B. Där det blir högst under taket får du bara 1,5 meter, du kan alltså inte göra annat än att krypa på knäna där uppe.
C. Öppna i vardagsrummet har jag mer tro på. Men då måste takstolarna vara orörda.
 
Hej,

Tack för ditt svar.

Jag kan idag stå upprätt på vinden så det är ca 1,90 i ståhöjd. Isoleringen på golvet är ca 40 cm, och bör således kunna sänkas ca 20 cm? Vad jag tänker är att vi isolerar taket, men samtidigt tar bort viss isolering i golvet vilket borde ge samma takhöjd som idag?
Tänker jag helt fel?

Finns det något att göra åt takstolarna, såsom en bärande balk, eller någon form av självbärande väggkonstruktion? Eller är detta för riskabelt?

Tacksam för svar!

Mvh,
Martin
 
Det finns ju takstolskonstruktioner som bär över ytor utan fackverk, vi byggde såna när vi renoverade ett hus på 80-talet så det är fullt möjligt att ha såna takstolar. Om era går att bygga om till såna vet jag inte, det är ett jobb för en byggnadsingenjör att beräkna, ring en sån.

Om Du tar bort 200 mm isolering från golvet och flyttar den upp i taket så har Du väl bara 200 mm isolering mellan kylan och bostaden jmf med 400 mm innan ombyggnaden? låter som en halvering av isoleringen i den del av huset som normalt brukar räknas som den viktigaste ur isoleringssynpunkt. Det skulle jag kolla upp noga innan jag gjorde så det inte blir dumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.