Ska sätta upp ett antal downlights i taket i lägenheten, är tyvärr begränsad till utanpåliggande montering. Vill om möjligt ha riktbara spots (10 - 20w). De jag sett hittills har varit antingen eller.
 
Hej

Har du kollat på elbutik.se ? Dom har en massa varianter.

/ PJ
 
Hittade inga passande där
 
Chansar ni bara eller? Ingen av ovanstående länkar säljer det jag är ute efter (så vitt jag kan se)... ???

Det kan väl inte vara så svårt att ha en riktbar spot för utanpåliggande montering (särskilt inte för 10-20w), distansringen behöver vara lite djupare för att medge rörelsen.
 
Kolla med någon elektiker som brukar vara i hus och koppla. De har ju leverantörer som säkert har fler modeller än vad som finns i de vanliga butikerna. Så be att få titta i deras pärmar och peka.. ;-)
 
fredl skrev:
distansringen behöver vara lite djupare för att medge rörelsen.
Blir det inte lite konstigt med utanpåliggande vinklingsbara spotar på det sättet? Lite "klossigt" för min del. Jag skulle nog kunna använda en ring men bara en tunn, annars blir spoten för framträdande då den inte lyser.

Det finns ju annars snygga spotar som är designade som "utanpå" spotar, dvs vanliga med fot, arm och lampa eller arm och lampa i ett stycke. Maxel som jag skickade länken om har en hel del sådana.

Vad har du för innertak? Betong, gips, panel eller...?

Om det är betong så skulle jag nog inte ta vinklingsbara då dom skulle komma fram så mycket att vanliga spotar vore bättre. Då skulle jag ta ett par riktiga "snålbyggare" i höjd. Det finns 20W som bara kräver 17mm. Med en tunn ring så blir det bara 9mm. Jag skulle bila ut det lilla och sedan göra rännor under taket, sedan spackla och måla för att göra allt osynligt.

Ett vågat 8) alternativ beroende på material i övriga rummet är att ta en väldigt tunn planka, säg 100x15 i ek eller ett annat trevligt material, montera spotar och fräsa in kablar och sedan göra en ...spot planka där varje planka sträcker sig över ett antal spotar i 2-3meter.

Eller varför inte ta en tunn planka igen, måla i samma färg och struktur som taket för att den skall försvinna. Jag skulle nog kunna tänka mig endera av dom lösningarna om bilning eller infällning inte är ett alternativ.
 
Taket är i betong, att bila i det är tyvärr uteslutet då t.o.m borrning är en "stretch" enligt hyreskontraktet. Ska fungera på idén att fälla in i trä. Har björk i vardagsrummet så det skulle kunna fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.